Зелените субсидии в САЩ засилват страховете за германската индустрия
Изграждането на завод за литиево-йонни батерии в Германия, най-големият производител на автомобили в Европа, изглеждаше безпроблемно за Northvolt. Новият закон на САЩ обаче, който предлага големи субсидии за местните производители, работещи по екологични технологии, накара компанията да се замисли, пише Reuters.
Съгласно Закона за намаляване на инфлацията (Inflation Reduction Act) базираната в Швеция компания Northvolt може да получи до 800 млн. евро държавна помощ от САЩ за изграждане на завод за производство на батерии, използвани в електромобилите, коментира главният изпълнителен директор на компанията Петер Карлшон.
Това е приблизително четири пъти повече от това, което предлага германското правителство, казва Карлшон и добавя, че освен това цените на енергията в САЩ са по-ниски.
В резултат на това компанията обмисля да отложи плановете си за изграждане на фабрика в Хайде, Северна Германия. "Сега сме в момент, в който може да дадем приоритет на разширяването в САЩ пред това в Европа", казва Карлшон, цитиран от Reuters.
Други ръководители на компании повториха това мнение през последните седмици, което дава индикации, че Законът за намаляване на инфлацията на стойност 430 млрд. долара започва да привлича пари и да отклонява инвестиции в зелени технологии от Европа, коментира изданието.
ЗНИ въвежда данъчни кредити, свързани с инвестиции в зелени технологии, както и данъчни облекчения за потребителите, които купуват електромобил или друг "зелен" продукт, произведен в Северна Америка.
Politico: Търговска война заплашва да засенчи срещата на върха ЕС-САЩНазрява трансатлантическият търговски спор, свързан със субсидиите за американците, за да купуват произведени в САЩ автомобили
Германските производители и доставчици на автомобили, за които САЩ са основен експортен пазар, са сред най-големите потърпевши.
Проучване от октомври на Германската търговско-промишлена палата (ГТПП) показва, че 39% от компаниите искат да увеличат инвестициите си в САЩ в сравнение с 32% за Европа.
Ръководителят на търговията в ГТПП Фолкер Трайер казва пред Reuters, че американско-германските търговски камари са забелязали увеличаване на германските инвестиции в САЩ, особено в автомобилния сектор.
Германският министър на икономиката Роберт Хабек от партията на Зелените смята, че съществува опасност "следващата вълна от технологични иновации да не се осъществи в Европа" - иновации, които са от ключово значение за излизането на Европа от енергийната криза, допълва още Reuters.
Работните места в промишлеността може да "изчезнат от Германия и Европа", казва за изданието съпредседателят на управляващите социалдемократи Ларс Клингбайл.
"Рискът от миграция е налице", предупреждава главният изпълнителен директор на Siemens Energy Кристиан Брух.
Германия и Франция настояват за единен отговор на ЗНИ
Миналата седмица икономическият министър Роберт Хабек Хабек и френският му колега Брюно Льо Мер призоваха за силен европейски отговор на американския ЗНИ, който според тях нарушава правилата на Световната търговска организация (СТО).
Нито една държава все още не е започнала да оспорва официално ЗНИ пред търговския орган, въпреки че Китай и Русия изразиха загриженост във връзка със закона по време на срещата на СТО за субсидиите на 25 октомври.
Европа и САЩ, които се стремят да демонстрират единен фронт на фона на руската война в Украйна, преговарят за евентуално отменяне на части от закона или за изключения за европейските компании по модела на тези за Мексико и Канада.
"Американските автомобилни профсъюзи също казват, че в митническите тарифи трябва да се прави разлика между автомобилите, произведени в Китай и в Германия", заяви съпредседателят на управляващите социалдемократи Ларс Клингбайл след пътуване до САЩ.
Въпросът ще да бъде разгледан на заседание на Съвета по търговия и технологии ЕС-САЩ на 5 декември.
САЩ са виновни или Европа завижда?Докато САЩ следват масивна индустриална политика с протекционистични тенденции, Европа трудно може да накара компаниите да инвестират на родна земя
Необходимо ли е обновяване на индустриалната политика?
В Германия се засилват критиките към европейското самодоволство и призивите за въвеждане на мерки за повишаване на конкурентоспособността, коментира Reuters.
Според Хабек Европа разполага с големи способности за отпускане на субсидии за инвестиции в зелени технологии - проблемът е в своевременното им мобилизиране и получаването на необходимите разрешения от местните и националните власти.
Това е една от причините CMBlu Energy, германска компания, разработила батерии за зелена енергия, които не изискват специални минерали, да реши да построи първата си фабрика в САЩ, по думите на главния изпълнителен директор Петер Гайгле пред германски медии.
"Така или иначе щеше да се наложи да променим индустриалната си политика, тъй като сме подложени на огромен времеви натиск", казва Хабек. "Не можем да си позволим за строим завод за водород цели 12 години."
Наскоро Томас Шефер, член на борда на директорите на Volkswagen и главен изпълнителен директор на Volkswagen Passenger Cars, обвини ЕС, че "се придържа към остарелите и бюрократични правила за държавна помощ, които насърчават регионите, вместо да запазват и трансформират цели индустриални обекти".
Новите стратегически инструменти, като например важните проекти от общ европейски интерес (IPCEI), се фокусират върху "дългосрочното развитие на нови технологии, а не върху краткосрочното увеличаване, разширяване и индустриализиране на производството", написа той в LinkedIn.
"ЕС спешно се нуждае от нови инструменти, за да предотврати скритата деиндустриализация", заяви Шефер. "Нямаме време за губене."