Играй, за да те наемат – Roblox набира таланти чрез електронна игра
Технологичните компании са известни с новаторския си, а понякога дори агресивен подход към кандидатите за работа.
В най-добрия случай целта на този така структуриран процес за наемане е да открива нестандартно мислещи хора. Често обаче това затруднява ненужно кандидатите, притеснява ги и те не могат да разкрият пълните си възможности.
И това не е единственият изкривен фактор при оценката на даден кандидат - процесът на наемане на работа до голяма степен остава изпълнен с предубеждения. Мениджърите по наемане на персонал предпочитат кандидати от елитни училища, често оценяват въз основа на автобиографии и в крайна сметка избират хора, които изглеждат или се държат като тях.
Въпреки че към днешна дата много малко технологични компании водят политика на наемане на нови хора (тенденциите са точно в обратна посока), това не отказва Roblox да мисли в посока иновиране на процеса по наемане на служители, съобщава Fast Company.
Компанията за игри, която генерира 517,7 млн. долара приходи през третото тримесечие на 2022 г., смята, че при наличието на повече таланти на пазара на труда трябва да инвестира в платформа за оценяване, която ограничава до минимум пристрастията и неефективността в процеса на кандидатстване и подбор. В крайна сметка от Roblox смятат, че това е от решаващо значение, за да постигнат мултидисциплинарност на работната си сила.
По думите на Джак Бъкли, вицепрезидент на Roblox, отговарящ за науките за хората, тя трябва да е „в онази забавна сива зона между теста и играта" и да поставя кандидатите в неочаквани ситуации. Специалистите по компютърни науки, например, знаят какво да очакват от тестовете по кодиране, но не знаят как да се подготвят за оценка, извличаща ритмите на работа на мозъка им.
Тук се крие и смисълът на иновативния подход на ръководителите на Roblox. Те искат да намерят служители, които да не са типичните специалисти по информатика.
Това не прави преживяването по-малко стресиращо. Нито пък е гарантирано, че новият режим на тестване на Roblox ще отговори напълно на очакванията. Но от компанията вярват, че това е бъдещето.
Най-добрият тест или най-лошата игра
Пътят на Roblox към иновативния подход за оценяване на кандидати започва, когато главният изпълнителен директор Дейвид Базуки се обръща към стартъп на име Imbellus, който оценява кандидати чрез платформа, базирана на игри, за клиенти като McKinsey. Roblox иска компанията да разработи тест, който да определи точно типа мислене, необходим за успех в Roblox. В този момент обаче се оказва, че Imbellus е в процес на търсене на купувач и от разработчика на игри решават да се възползват от това през декември 2020 г.
След придобиването Джак Бъкли, който е бил президент и главен учен в Imbellus, влиза в сътрудничество с различни психолози, за да направи анализ на работата на софтуерните инженери и продуктовите мениджъри на най-ниско ниво. В резултат на това е разработен списък от 15 критични умения, които могат да бъдат измерени най-добре чрез когнитивен тест за "творческо решаване на проблеми" и "системно мислене".
Тук на сцената излиза главният дизайнер на игри в Roblox, който включва оценка на въпросните умения в предизвикателство, базирано на играта Roblox, в което кандидатът трябва да построи възможно най-много роботи, които да са способни да преодоляват определени препятствия.
Следват тестове, а след това и ново предизвикателство - да се намери начин за оценка, тъй като за разлика от класическото оценяване с избор между няколко отговора, "въпросите" в една задача, базирана на игра, са невидими за изпитващия. Кандидатите се оценяват по решенията, които вземат, докато решават дадено предизвикателство.
Според Бъкли когнитивният тест, който Roblox започва да използва в края на миналата година, е нещо средно между "най-добрия тест", който някога сте решавали, и "най-лошата игра", която някога сте играли. Компанията е съчетала когнитивната оценка с оценка за кодиране от CodeSignal, друг инструмент за тестване на разработчици.
Няма идеален тест
В Roblox вярват, че този тест ще намали пристрастията при наемане на работа, защото се основава на когнитивните умения на успешните служители, а не на личността на определен кандидат или образователния ценз.
Но създаването на ефективен стандартизиран тест не е лесно, а създаването на такъв, който да е напълно безпристрастен, е почти невъзможно. Според Акил Бело, експерт по подготовката на тестове, пристрастията могат лесно да се промъкнат, когато резултатите не са практически и лесно измерими като при кодирането.
Бело се отнася особено остро към етикета "когнитивен" тест, тъй като той се отнася до вродените качества на кандидатите, които са много трудни за улавяне в стандартизиран тест. Според него това е прекалено размито понятие, което не носи конкретен смисъл. Специалистът посочва, че използването на настоящи служители на Roblox като основа на изследването на компанията по своята същност ограничава това как може да изглежда един успешен кандидат.