Модната индустрия ще си проправя път в лабиринт от предизвикателства
Глобалната модна индустрия ще трябва да устои на инфлацията през 2023 г. и същевременно да открие възможности в поредица от променливи – променящите се вкусове на клиенти, модели, канали, дигитални маркетингови стратегии и производствени подходи.
След 18-те месеца на стабилен растеж (от началото на 2021 г. до средата на 2022 г.), модната индустрия отново е изправена пред предизвикателства. Хиперинфлацията и депресивните настроения на клиентите доведоха до намаляващи темпове на растеж през втората половина на 2022 г. McKinsey очаква, че забавянето вероятно ще продължи и през следващата година.
Много играчи в индустрията обаче са в по-силна позиция, отколкото бяха преди година. Модната индустрия постигна 21% увеличение на приходите през 2020-2021 г., а маржовете на EBITA се удвоиха с 6 пр.п. до 12,3%.
Консултантите очакват, че луксозният сектор ще надмине останалата част от индустрията, тъй като богатите купувачи продължават да пътуват и харчат и по този начин остават по-изолирани от ефектите на хиперинфлацията.
Модните прогнози на McKinsey сочат, че луксозният сектор се очаква да нарасне между 5 и 10% догодина, воден от силния импулс на китайския пазар (очакван ръст между 9 и 14%) и в Съединените щати (прогнозата сочи 5-10% ръст).
Европа е подложена на силен натиск от валутните курсове и нарастващата енергийна криза, които вероятно ще доведат до скромен ръст на продажбите в луксозния сектор (прогнозирано е да нараснат между 3 и 8 на сто).
Модният пазар, с изключение на луксозния сектор, ще се бори да постигне значителен растеж през 2023 г. Анализът на McKinsey предвижда сравнително бавен ръст на продажбите между –2 и +3 на сто, заради свиването на европейския пазар, където очертаващият се спад е между 1 и 4 на сто.
На другия полюс са Китай и Съединените щати – двата пазара ще се представят по-добре, съответно с ръст между 2-7% и между 1-6%. Тази прогноза отразява инфлацията и е съобразена с котировките на местната валута, което означава, че реалното въздействие върху сектора може да бъде по-негативно, отколкото предполагат числата.