"Какво мислиш? Кажи ми, ако не си съгласен.“

Когато казвате това на инвеститори, служители или партньори, това открита покана за честност ли е?

Да призовавате хората около вас да оспорват стратегия, да критикуват дизайн или да оценяват предложения е често срещана практика, ако управлявате бизнес. И обикновено означава, че трябва да очаквате критика, основателна или не.

Въпреки че лидерите разбират стойността на критиката, науката показва, че всъщност различните възгледи предизвикват дълбоко възмущение у тях, пише за изданието Inc. Нуала Уолш, изпълнителен директор на Mindequity и учен в областта на поведенческите реакции.

Наистина ли някой изобщо иска да чуе противоположно мнение? Повечето хора имат алергия към това. Те искат да чуват само, че са прави, коментира Уолш и добавя, че начинът, по който лидерите реагират на негативната обратна връзка, определя техния успех и влиянието им върху другите.


3 начина, по които лидерите могат да продължат да растат - от Чип КонлиСерийният предприемач и бивш стратег на Airbnb споделя съвети за учене през целия живот
Поканата за предизвикателство

Неочакваният проблем е, че обратната връзка, която лидерите искат от хората си, може да промени отношението им към тези, които в крайна сметка я дават.

Джулия Минсън от Харвард тества как различаващите се мнения влияят върху начина, по който са възприемани хората, които си позволяват да изказват такива.

Тя прави експеримент, в който двойки участници трябва да прочетат мненията на партньора си по противоречиви въпроси като смъртното наказание, употребата на марихуана и др. След това всеки участник оценява партньор. Оказва се, че е по-малко вероятно несъгласните с мненията на другите да бъдат избрани за екипа, да им се даде възможност да представляват компанията или да бъдат търсени за съвети в бъдеще.

Не е изненадващо, че не обичаме другите да не са съгласни с нас, отбелязва Уолш. По думите дори и добронамерените лидери наказват хората с противоположни мнения. „Това е несправедливо и неуместно. И лидерът, и бизнесът губят“, казва ученият.

Според него хората дават алтернативни мнения по различни причини. Някои искат да изглеждат умни. Мнозина вярват, че така помагат на бизнеса да избегне грешки. Повечето от тези ентусиасти обаче подценяват неблагоприятните реакции на лидера, които подобна комуникация може да предизвика, коментира Нуала Уолш.

Много основатели или собственици на бизнес вероятно вярват, че високата им позиция се дължи на техните умения и талант, а не на късмет или на съветите на други хора, което действа като защита срещу синдрома на самозванеца, добавя експертът.


3 неща определят успеха. Ето как да станете по-добри във всяко от тяхРазвивайте непрекъснато способността си да говорите, да пишете и в крайна сметка да споделяте идеите си ефективно.
Последиците за бизнес лидерите

Когато служител, инвеститор или клиент не е съгласен с вас, това е неонов червен флаг. Проучванията показват, че ще ги харесвате по-малко, ще ги оценявате по-ниско и ще обезценявате мнението им – дори ако са специалисти.

Интелигентните предприемачи и лидери обаче насърчават здравословния дебат, зашото вярват, че различните възгледи могат да подхранят напредъка и да предизвикат иновации. Помислете за постиженията на предприемачи като Илон Мъск, Ричард Брансън и Джеймс Дайсън. Всички те предизвикаха конвенционалното мислене и така облагодетелстваха обществото, клиентите и собствения си бизнес. Умните лидери също са емоционално интелигентни и могат да понасят неблагоприятна обратна връзка.

Как тогава лидерите могат да се научат да възприемат по правилен начин негативната обратна връзка и да я насърчават? Нуала Уолш предлага няколко стратегии за справяне с нежеланата критика

1. Очаквайте я

Критиката боли, но рядко е лична. Ценните послания трябва да бъдат чути. Спомнете си бързия провал на бившия британски премиер Лиз Тръс, която отказа да приема обратна връзка. Учете се от грешките на другите.

2. Бъдете отворени

Шефът на Amazon Джеф Безос казва: „Слушайте и бъдете открити, но не позволявайте на никого да ви казва кой сте“. Да бъде уверен в себе си е отличителен белег на успешния предприемач. Но понякога е по-добре да приемеш съвет, отколкото да го дадеш.

3. Осигурете психологическа безопасност

Да накараш служителите да се чувстват свободни да изразяват несъгласие е важно умение. Изолирайте обаче лицата, които го правят само за да привлекат вниманието на ръководителите.

4. Управлявайте инстинкта

Нормално е да се чувствате застрашени или раздразнени от алтернативни мнения. Опитайте да спрете тези чувства, разглеждайки по-широката картина. Това смекчава потенциалното негодувание към даващия алтернативно мнение.

5. Насърчавайте правилния тон

Убедете се, че хората със смели позиции не смущават колегите си и изразяват несъгласието си внимателно. Даването на обратната връзка е изкуство.

6. Правете разлика между дребни и продуктивни коментари

Следващия път, когато служител, инвеститор или партньор не е съгласен с вас, направете достатъчно дълга пауза, за да оцените по-широката стойност от това за организацията и за себе си.

Всеки може да критикува. Само някои критикуват градивно. Всеки лидер обаче трябва да се научи проактивно да търси обратна връзка, за да поддържа уважението и да гарантира дълголетието на своя бизнес.