Топ мениджърите с най-високи заплати в България
Ръководителите на центровете за разработка, аутсорсинг или споделени услуги са топ мениджърите с най-висока годишна фиксирана заплата в България.
В тази група основно попадат ръководни кадри от технологичния бранш, финансовия сектор и този на услугите. Месечните заплати на този тип бизнес лидери често надхвърлят 16 хил. лева, след данъци – отчетлива разлика спрямо следващата група „Управител/CEO на търговска компания“, която взима средно около 14 хил. лева чисто на месец.
Това сочат резултатите от последното проучване на Българската Екзекютив Сърч Асоциация (БЕСА). Организацията следи от близо тенденциите на пазара на труда у нас от гледната точка на лидерите на компаниите и въпреки че няма претенция за представителност, нейното изследване хвърля известна яснота по темата.
Една от най-търсените роли през последната година се оказва „Директор на Завод/мениджър на завод“, като причините за това варират от промяната в макроикономическата среда, през геополитическото напрежение, до скъсяването на веригите за доставки.
Това прави позицията високо платена, но ножицата е широка. Възнагражденията на този тип ръководители стартират от 6-7 хиляди лева и може да надхвърли 14 хиляди лева чисто на месец.
Надграждане на уменията
Най-голям стремеж към актуализиране на профила и търсените компетенции се наблюдава при финансовите ръководители, като се засилва фокусът върху дългосрочното планиране, базирано на работа със сценарии, модели за анализ на данни, трансформиране и автоматизиране на процеси. Затова и средното месечно възнаграждение при тези бизнес лидери бележи сериозен скок като достига 10 800 лева на месец.
Показателен за затвърждаването на финансовите директори като стратегически партньор на бизнеса е фактът, че заплащането надскача нивото на традиционно по-високите заплати на ИТ директорите, посочват от БЕСА.
При маркетинг ролите също е налице търсене на все по-стратегически умения – визионерство, създаване на бранд, препозициониране.
С развитието на технологиите и смяната на поколенията доскоро фокусът падаше върху по-тактически, дигитални роли. Сега отново се появява нуждата от стратегически, широкоспектърни специалисти, чиято основна цел е търсене на нов подход към нова аудитория, която комуникира по нови канали и с нови послания. Затова и респондентите, които заемат ръководни позиции в маркетинга, взимат възнаграждения в рамките на 9200 лева чисто на месец.
Възнагражденията на търговските директори, на свой ред, нарастват по-отчетливо в последната година като често изпреварват в заплащането своите колеги от HR отделите, които обичайно са по-търсени и ръстът на възнагражденията им е по-осезаем. При тези две ръководни роли заплащането се изравнява в интервал около 10 хиляди лева.