В резултат на все по-голямото навлизане на технологиите в ежедневието на хората, темата за личните данни на потребителите и начина, по който компаниите ги използват за свои цели, се превърна във важна тема на обществения диалог. Сега обаче, един стартъп, наречен Caden Inc., иска да припомни нов аспект на този разговор, като даде възможност на потребителите да печелят пари, когато споделят лична информация, включително какво купуват или гледат в мобилни приложения, съобщава The Wall Street Journal.

Едноименното приложение помага на потребителите да изтеглят данните си от приложения и услуги - независимо дали става въпрос за Amazon.com или Airbnb Inc. - в личен "трезор". Впоследствие тези от тях, които се съгласят да споделят тези данни за рекламни цели, могат да получат дял от приходите, които приложението генерира от тях.

Идеята потребителите да получават част от парите, които брандовете биха платили, за да достигат до тях, не е нова. Но тя бе преоткрита, тъй като редица нови законодателства и политики за сигурност на технологични гиганти като Apple и Google направиха така, че трети страни все по-трудно успяват да събират нужните им данни. Пример за това е решението на Apple от миналата година да задължи приложенията да искат изрично разрешение за проследяване на потребителите. Много хора, разбира се, отказват.

50% от малките и средни компании у нас никога не са инвестирали в маркетингЕдва 4 от 10 компании в момента инвестират в маркетинг, предимно със спорадични кампании в социалните мрежи, сочи проучване на Glovo

Това накара индустрията за цифрова реклама да търси нови източници на потребителски данни, които са в основата на онлайн маркетинга. За да отговори на тази нужда по начин, удовлетворяващ и двете страни, Caden планира да започне бета тест на своята платформа с 10 000 потребители в началото на следващата година. Миналия месец компанията приключи кръг от финансиране в размер на 6 млн. долара, воден от фонда за рисков капитал Streamlined Ventures и включващ съоснователя на Yahoo Джери Янг и неговата инвестиционна фирма AME Cloud Ventures.

"Екипът е уникално фокусиран върху опитите за решаване на една от дилемите на интернет - обмена на потребителски данни срещу "безплатен достъп" до услуги, приложения и уебсайтове", коментира Янг пред WSJ. „Потребителите обикновено имат малък или никакъв контрол върху начина, по който се събират техните данни, и върху това на кого се продават. Caden ще им предостави редица възможности за контрол върху това как те се споделят и с каква цел“.

Според основателя и главен изпълнителен директор на Caden Джон Роа една от опциите в публичния бета-тест ще анонимизира и обединява данните, преди да ги сподели с външни страни, в замяна на 5-20 долара на месец. Размерът на таксата ще се определя от "оценка на данните", отразяваща фактори като това дали потребителите отговарят на въпроси от демографски проучвания и данните на кои приложения и услуги споделят.

Всеки, който пожелае, ще може да предоставя по-конкретна информация за насочена реклама и съответно да печели повече. Даден потребител, например, може да сподели историята на пътуванията си и по този начин да спечели до 50 долара на месец, казват от Caden.

В същото време, ако човек е част от програмата за лоялност на някой бранд и сподели с него информацията за други свои покупки, също би могъл да спечели финансово от това.

„Caden се опитва да навлезе в един зараждащ се бизнес с много конкуренти. Но успехът ще изисква не само широко приемане от страна на потребителите и рекламодателите, но и доверие“, обяснява Стефани Лиу, анализатор от Forrester Research Inc.

Затова и от Caden смятат първоначално да продават само анонимизирани и обобщени данни, които не са свързани с физически лица. Когато започне да позволява на марките да правят по-персонализирани промоции за потребителите, тя ще даде възможност на потребителите да контролират кои марки имат достъп до тяхната информация.