Коледа е един от най-подходящите моменти за хората да бъдат щедри, да покажат загриженост или да дарят.

Учените отдавна са установили, че независимо дали ще похарчите пари за подарък или ще дарите за благотворителна кауза, това ще ви накара да се чувствате добре, пише Inc.

Има обаче едно условие – човекът, който дава, трябва да може да види резултата. И да знае къде отиват парите му.

По света има толкова много страдание, че човешкият мозък е неспособен да го изучи или осъзнае. Често пъти проблемите са толкова големи, че дори не знаете откъде да започнете, за да ги решите. Затова понякога хората имат нужда изборът на кого да помогнат да не е толкова голям.

Inc. цитира проучване, според което, когато хората имат опция за коя кауза да дадат, те винаги избират тази, която смятат, че могат да контролират по-лесно и която ги натоварва по-малко психически. Резултатът е щастие и повече дарения.

Даниел Крейг: Ако умреш богат, провалил си се Актьорът възнамерява да се отърве от парите си преди да напусне този свят, като остави съвсем малко на децата си

Често пъти дарителството се движи от чисто емоционални подбуди. Затова хората избират да помагат за по-малки каузи, които обаче са им познати.

Това е т.нар. ефект на разпознаваемата жертва, т.е. дарителят се идентифицира с нуждаещия се. Ето защо е по-вероятно да помогне на него, отколкото на огромна група хора с огромни проблеми. Така в крайна сметка даряващият вярва, че е направил нещо добро за конкретен човек или конкретна общност с конкретен казус за решаване - и това го прави щастлив.

Има различни форми на даряване. И най-често срещаната е еднократната. Например нещо привлича вниманието ви – снимка, видео, история, болно дете, останал без дом възрастен човек. Регираш бързо и емоционално и даваш нещо. Скоро обаче забравяш за този проблем.

Колко пари ще ви направят щастливи?Повечето неща, които ценим, не са въпрос на пари, смята писателят Тимъти Харфорд

Вторият начин на даряване е по-устойчивият. Тук става дума редовни усилия, които в дългосрочен план наистина дават резултат. Например месечен абонамент за определена кампания или нещо подобно.


За да има повече такива абонати обаче благотворителните организации трябва да показват отношение – да държат дарителите си съпричастни, да им дават информация за развитието на случаите и пр. техники за ангажираност.

Даващите имат нужда да оправдаят усилията си с постигнат резултат.

В същото време по-добрата им информираност ги кара да приемат каузата като лична. Такава емоционална връзка ги прави съпричастни и съответно могат да даряват за по-дълъг период от време. А не само по Коледа.