Иновации vs. традиции – успяват ли технологиите да променят застраховането?
Идеята, че консервативна индустрия като застрахователната е узряла за основна цифрова трансформация от години привлича инвеститори и предприемачи.
Застраховането е добре установен бизнес, генерира прилични печалби и от десетилетия функционира по един и същ начин.
Интеграцията на изкуствен интелект, големи данни и удобни за ползване приложения към този наложен модел на работа, смятат много анализатори, би трябвало да разкрие сериозни възможности за пазара на застрахователни технологии. В резултат на тези очаквания, по данни на застрахователя Gallagher Re, цитирани от Financial Times, през последните пет години в сектора на стартъпите, разработващи застрахователни технологии, са инвестирани над 40 млрд. долара.
Оказва се обаче, твърди медията, че милиардите инвестиции, стотиците стартиращи предприятия и големият шум не отразяват точно картината в сферата и потребителското застраховане остава до голяма степен същото, каквото е било винаги.
Най-големите автомобилни застрахователи в Обединеното кралство, например, са същите, които са били и преди десетилетие или две - Aviva, Admiral, Direct Line и др. Подобна е ситуацията и в САЩ.
Застраховките на моторни превозни средства и жилища също са малко променени, посочват от FT, като добавят, че възможността за закупуване на такива през интернет вместо от физически офис не променя факта, че самите полици остават същите.
Просто на фона на промените, които настъпиха в сектори като търговията на дребно, туризма и безброй други, тази промяна е абсолютно несъществена, аргументират се експертите.
Индустрия без печалба
Досега вълната от новосъздадени предприятия в сферата на застрахователните технологии трудно успяват да направят особени пробиви, посочват още от FT и дават пример с Lemonade, една от най-известните стартъп компании в областта.
Тя все още е на загуба и не се очаква ситуацията да се промени в рамките на тази година. Цената на акциите ѝ е спаднала с 59% през последната година.
В Обединеното кралство компании като By Miles, услуга за автомобилни застраховки на база изминати километри, и Cuvva, която предлага краткосрочни автомобилни застраховки, имат добри идеи и се развиват, но към момента са далече от пробив в местната застрахователна индустрия, която е оценявана на стойност 16 млрд. паунда.
Един от големите проблеми, с които се сблъскват тези стартиращи предприятия, е, че трудно привличат интереса на хората, акцентират от FT, като цитират Пол Де'Ат от консултантската компания Oxbow, който казва: "Клиентите просто не се интересуват достатъчно от застраховката си. Имате много конкурентен пазар, на който повечето клиенти са фокусирани върху цената и се гледат значително по-малко останалите характеристики. Едно е да развълнуваш хората с последната иновация на iPhone. Да ги впечатлиш с каквато и да е технология в застраховането е много по-голямо предизвикателство“.
Така че, големите, обикновено консервативни застрахователи могат да се си отдъхнат замалко. Според оценката на анализаторите, цитирани от FT, вълната на промяната в сектора се е оказала значително по-малка от очакваното. И тъй като технологичната индустрия в момента е в процес на свиване след годините на бурно развитие, а финансирането става все по-оскъдно, перспективата за появата на нов голям участник на пазара става доста ограничена.
Но заплахата от страна на големите технологични компании остава.