Инфлацията забавя темпа на нарастване, но остава висока, сочат предварителните данни на Националния статистически институт.

През януари месечната инфлация, измерена с индекса на потребителските цени (ИПЦ), е 1.1% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за януари 2023 г. спрямо януари 2022 г. – е 16.4 на сто.

Средногодишната инфлация за периода февруари 2022-януари 2023 г. спрямо същия период на миналата година е 15.9 на сто.

Най-значително е поскъпването в транспорта (+2.3%), разнообразни стоки и услуги (+1.7%), здравеопазване (+1.5%) и хранителни продукти и безалкохолни напитки (+1.5%).

При храните поскъпването е най-съществено при зрелия лук - със 17.3%, пипер - с 11.6%, и домати - с 10.4%. От храните в потребителската кошница увеличение има при белия хляб - с 1.4%, свинското месо - с 1.3%, мляно месо, типов и ръжен хляб и кафето – с по 0.7%, кашкавала, брашното и нискомаслено прясно мляко - с 0.5%, малотрайни и трайни колбаси - с по 0.3 на сто.

Паднали са цените на олиото - с 3.0%, млечни масла - с 2.1%, месо от домашни птици - с 1.7%, пълномаслено прясно мляко - с 1.7%, хляб „Добруджа“ - с 0.6%, захар - с 0.3%, и други.

НСИ отчита поскъпване на газ пропан-бутан за ЛТС - с 25.7%, метан за ЛТС - с 24.9%, централно газоснабдяване - с 19.2%, автомобилен бензин А95Н - с 5.2%, кина и театри - с 3.2%, прахове за пране - с 3.1%, вестници - с 2.6%, и др.

През януари 2023 г. е регистрирано увеличение на лекарствените продукти с 1.8%, както и лекарските и стоматологичните услуги – съответно с 0.7 и 1.6 на сто.

Намаление на цените статистиката регистрира в групите: облекло и обувки (-1.9%) и развлечения и култура (-0.1%).

По предварителни данни на НСИ, през януари 2023 г. месечната инфлация, измерена с хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ), е 1.0% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за януари 2023 г. спрямо януари 2022 г. е 14.1%.

Средногодишната инфлация за периода февруари 2022-януари 2023 г. спрямо периода февруари 2021 - януари 2022 г. е 13.5%.

Според ХИПЦ през януари 2023 г. спрямо месец по-рано е отчетено увеличение в следните потребителски групи: хранителни продукти и безалкохолни напитки; здравеопазване - увеличение с по 1.5%; транспорт; жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома - с по 1.2%; образование - с 1.0% и др.;

През януари 2023 г. спрямо месец по-рано, според ХИПЦ, понижение има единствено при облекло и обувки с 1.8 на сто.