Броят на електрическите автомобили в Полша нараства с 63% за една година, но остава доста под целта на правителството.

В страната са регистрирани 67 097 такива автомобили до началото на февруари, съобщава Notes from Poland.

Въпреки че броят нараства с ускорени темпове, тя остава доста под целите на правителството, което първоначално предвиждаше да има един милион електрически превозни средства по полските пътища до 2025 г.

Делът на електрическите превозни средства в Полша също е сред най-ниските в Европейския съюз.

Новите данни, публикувани от Полската асоциация на автомобилната индустрия (PZPM) и Полската асоциация за алтернативни горива (PSPA), включват както пътнически, така и търговски превозни средства.

Повечето са леки автомобили, които към края на януари са 63 701 при 39 328 година по-рано. От тях 51% са напълно електрически (BEV, батерийни електрически превозни средства), а останалите са хибриди (PHEV, plug-in хибридни електрически превозни средства).

Лондон предлага на шофьорите до 5000 лири, за да бракуват старите си колиНовите разпоредби на практика ще забранят на стотици хиляди по-стари превозни средства да влизат в града

Данните, събрани от двете организации, сочат, че инфраструктурата за зареждане на електрически превозни средства в Полша се разширява. В края на януари в страната са разположени 2622 обществени зарядни станции с 5139 зарядни точки спрямо съответно 1922 и 3893 година по-рано, като регистрираното повишение е съответно с 36% и с 32 на сто.

Около 29% от тези съоръжения са по-бързи DC зарядни станции, докато останалите са по-бавни AC станции. Най-голям брой станции – почти 300, се намират в столицата Варшава, която има около два пъти повече от втория по големина град Гданск, следван от Катовице и Краков.

Мачей Мазур, управляващ директор на PSPA, отбелязва пред изданието, че броят на новите електрически превозни средства, регистрирани в Полша през януари тази година, е бил с 46% по-висок, отколкото през същия месец на 2022 г.

Той обаче предупреждава, че за да поддържа такъв растеж, правителството трябва да актуализира условията на своята програма за субсидиране, подкрепяща преминаването към електрически превозни средства.

„Инфлацията, която е на 25-годишен връх от над 17%, доведе до по-малко видове автомобили, отговарящи на условията за субсидии”, отбелязва Мазур.

Рекордни продажби на електромобили в Норвегия. Най-търсена е TeslaЧетири от всеки пет продадени нови автомобила в Норвегия през 2022 г. са задвижвани с батерии

Правителството обяви подкрепата си за развитието на електрически превозни средства в Полша, макар и с ограничен успех досега. През 2016 г. компанията обяви целта си да има един милион електрически превозни средства по полските пътища до 2025 г.

Тези амбициозни планове по-късно бяха ревизирани надолу поради слабия интерес към схемата за субсидиране на разходите за купуване на електрически превозни средства. През 2019 г., след като през предходната година в Полша бяха регистрирани само 1324 електрически автомобила , правителството намали целта си до 600 000 електрически и хибридни превозни средства до 2030 г.

Последните данни за Европа, които обхващат 2021 г., показват, че Полша е една от страните с най-ниски показатели за новорегистрирани електрически автомобили – едва 3,6% от новите коли са били изцяло електрически или хибридни, като само Чешката република (3,2%), Словакия (2,1%) и Кипър (0,8%) имат по-нисък дял. В другия край на скалата с най-високите стойности са Норвегия (86,2%), Исландия (64%) и Швеция (46%).

Когато се изключат хибридите, делът на Полша от 1,2% за електрическите превозни средства е вторият най-нисък, изпреварван само от Кипър (0,5%).

Европа къса зависимостта си от Китай в сектора на електромобилите до 2030 За да се случи това обаче, европейските страни трябва да реагират на “приятелския огън” от САЩ

Полша обаче има по-голям успех в превръщането си в център за производство на електрически превозни средства и техните компоненти. През 2020 г. тя стана най-големият износител на електрически автобуси в ЕС , като Solaris – полски производител с испанска собственост – е най-големият производител.

През юли миналата година SK Nexilis, южнокорейски производител на медно фолио, използвано в батериите за електрически автомобили, започна строителство на фабрика за 3 млрд. злоти в югоизточния полски град Stalowa Wola.

Полша има амбицията да разработи своя собствена електрическа кола , известна като Izera, с помощта на правителството. През ноември фирмата подписа лицензионно споразумение с китайската компания Geely – собственик на марките Volvo и Lotus, за доставка на платформата за автомобила.