Астрономите са открили повтарящ се радиосигнал от екзопланета и звездата, около която тя обикаля, разположени на 12 светлинни години от Земята. Сигналът предполага, че планетата, която е с размерите на Земята, може да има магнитно поле и дори атмосфера, съобщава CNN.

Магнитното поле на Земята защитава атмосферата на планетата, която е необходима, за да се развива живот, като отклонява енергийните частици и плазмата, които излъчва Слънцето. Откриването на атмосфери около планети, разположени извън нашата Слънчева система, може да означава наличието на други светове, които потенциално могат да поддържат живот.

Учените са уловили силни радиовълни, идващи от звездата YZ Ceti и скалистата екзопланета, която обикаля около нея, наречена YZ Ceti b, по време на наблюдения с помощта на телескопа Karl G. Jansky Very Large Array, разположен в Ню Мексико. Изследователите смятат, че радиосигналът е създаден от взаимодействието между магнитното поле на планетата и звездата, добавя още CNN.

Изследването, в което подробно са описани откритията, е публикувано в списание Nature Astronomy.

"Видяхме първоначалното избухване и то изглеждаше красиво", казва в изявление водещият автор на изследването Себастиан Пинеда, астрофизик-изследовател в Университета на Колорадо. "Когато го видяхме отново, това беше много показателно, че може би наистина имаме откритие."

По думите му наличието на магнитно поле може да попречи на атмосферата на планетата да бъде разрушена с течение на времето, когато частици се освобождават от звездата ѝ и я бомбардират.

Пет мисии в Космоса, за които ще се говори през 2023 г.2022 г. ще бъде запомнена с поредица от събития за изследване на Космоса. По всичко личи, че 2023 г. ще бъде също една натоварена година
Как се появяват силните радиовълни

За да могат радиовълните да бъдат засечени на Земята, те трябва да са много силни, казват изследователите.

"Дали една планета ще има атмосфера или не, може да зависи от това дали има силно магнитно поле или не", казва Пинеда.

По-рано изследователите са откривали магнитни полета на екзопланети, подобни по размер на Юпитер, най-голямата планета в нашата Слънчева система, но откриването на такива при по-малки планети с размерите на Земята е изключително трудно, тъй като те по същество са невидими.

"Затова търсим планети, които са много близо до звездите си и са с размери, подобни на тези на Земята", казва пред CNN Джаки Виладсен, доцент по физика и астрономия в университета "Бъкнел" в Пенсилвания. "Тези планети са твърде близо до звездите си, за да могат да бъдат място, където бихте могли да живеете, но точно заради тази близост те улавят множество обекти, идващи от звездата им. Ако планетата има магнитно поле и поема достатъчно количество звезден материал, това ще накара звездата да излъчва силни радиовълни."

YZ Ceti b изминава една обиколка около звездата си само за два земни дни. В същото време най-кратката орбита в нашата Слънчева система е на планетата Меркурий, на която са необходими 88 земни дни, за да завърши една обиколка около Слънцето.

Докато YZ Ceti b се върти около звездата си, плазмата от естествения спътник се сблъсква с магнитното поле на планетата, отскача и взаимодейства с магнитното поле на звездата. Всички тези енергийни реакции създават и освобождават силни радиовълни, които могат да бъдат засечени на Земята.

Впоследствие изследователите измерват откритите радиовълни, за да определят силата на магнитното поле на планетата.

„Джеймс Уеб“ и „Хъбъл“ продължават да изумяват с още разкрития за ВселенатаНАСА и ЕКА публикуваха снимка, която показва странен сблъсък на галактики
Скалист кандидат за екзопланета

Изследователите смятат, че YZ Ceti b е най-добрият кандидат за скалиста екзопланета с магнитно поле, забелязван досега, посочва още CNN.

"Това наистина може да е тя", казва Виладсен. "Но мисля, че ще има много последваща работа, преди да се появи наистина добро потвърждение за радиовълни, причинени от самата планета, тъй като за момента има съмнения, че радиосигналът всъщност идва от звездата."

Новите радиотелескопи, които трябва да влязат в експлоатация през това десетилетие, биха могли да помогнат на астрономите да открият повече сигнали, които предполагат магнитни полета, казват изследователите.

"Търсенето на потенциално обитаеми светове в други слънчеви системи зависи отчасти от възможността да се определи дали скалистите, подобни на Земята екзопланети действително имат магнитни полета", казва Джо Пеше, програмен директор на Националната радиоастрономическа обсерватория на САЩ. "Това изследване показва не само, че тази конкретна скалиста екзопланета вероятно има магнитно поле, но и предоставя обещаващ метод за откриване на повече такива."