Кариера в небето: Хиляди китайски момичета мечтаят да са стюардеси
Китайски авиокомпании са в ход на най-мащабните кампании за наемане на персонал през последните три години, тъй като пътуванията вече се възстановяват, съобщава Reuters.
Позициите за кабинен екипаж са като магнит за току-що завършилите студенти, които се насочват към сравнително високоплатената професия в условията на усложнен пазар на труда.
За разлика от западните страни, където длъжностите на кабинен екипаж са нископлатени и в повечето случаи не изискват диплома от университет, за да станете стюардеса в Китай, се изисква бакалавърска степен и успешно полагане на тест за висока степен по английски език, администриран от правителството.
По време на пандемията общият брой стюардеси в Китай е намалял с около 11 000 души или с 11% спрямо нивото отпреди – 108 955 души през 2019 г., по данни на Администрацията за гражданска авиация на Китай (CAAC).
Превозвачите, сред които Xiamen Airlines, China Southern Airlines и Spring Airlines сега са в процес на наемане на служители, тъй като вътрешните пътувания се възстановяват и те планират да възобновят полетите до популярни международни дестинации, допълва Reuters.
Изборът за компаниите е голям, тъй като включва огромен брой кандидати в момент, когато рекордните 11,58 милиона младежи, завършили колеж са на път да навлязат в един от най-лошите пазари на труда от десетилетия насам.
Мрачните глобални икономически перспективи отслабиха търсенето на експортни стоки, а компаниите в сектори като технологии, образование и недвижими имоти продължават да съкращават персонал.
Hainan Airlines, която планира да наеме над 1000 стюардеси тази година, вече е получила над 20 000 кандидатури, съобщи компанията за Reuters. Кариерното изложение, проведено в Дзинан през февруари, привлече 900 кандидати, а от тях компанията е наела само 60 души, което означава, че процентът на подбор е минимален - едва около 6 на сто.
China Southern, която планира да наеме 3 000 души кабинен екипаж тази година, заяви, че до края на декември вече е имала над седем пъти повече кандидати.
Преди пандемията обикновено около 10% от кандидатурите за кабинен екипаж са успешни, твърдят експерти от бранша.
"Винаги е имало голям брой момичета и момчета, които искат да се развиват в сектора, тъй като доходите не са лоши, обикновено между 10 000 и 20 000 юана на месец, и е забавно, тъй като позволява да обикаляш целия свят", казва Ли Ханмин, независим експерт по авиационна индустрия в Китай.
През 2021 г. само 6,1 % от току-що завършилите колеж печелят повече от 10 000 юана на месец, съобщи през февруари Global Times, като се позова на института за образователни консултации и изследвания MyCOS.
Въпреки нарастването на търсещите работа, авиокомпаниите вероятно няма да назначат новите служители веднага поради едногодишните курсове за наземно обучение, което може да забави усилията им за бързо увеличаване на капацитета и поддържане на високи цени на самолетните билети, обяснява Ли.
"Превозвачите имат доста ясни прогнози за 2024 г., така че трябва да наемат членове на екипажа сега, в противен случай догодина ще им липсват работна ръка", допълва експертът.
Капацитетът на вътрешните полети в Китай вече надхвърли нивата от 2019 г. от средата на март, но международните полети са се възстановили едва до 30% от нивата преди пандемията, според данни от приложението за проследяване на полети Flight Master.
С наближаването на пиковия летен сезон китайските авиокомпании добавят в офертите си и международни дестинации отпреди пандемията, включително Пекин-Рим, Пекин-Хошимин и Ченгду-Лондон. Ограниченият капацитет обаче води до по-високи цени на билетите.
"Платих 18 000 юана за еднопосочен билет в икономична класа за полет от Франкфурт до Пекин", казва Джин Хуо, бизнесмен, "Преди плащах една трета от тази сума за двупосочен полет", споделя недоволството си от тарифите на авиопревозвачите той.