Първият новаторски хардуерен продукт на Apple от близо десетилетие, който се очаква през юни, вероятно ще разтърси колебливия пазар на метавселената – но и няма да го съживи за една нощ.

Става дума за очила за смесена реалност, които ще се наричат Reality Pro или Reality One, и ще струват 3000 долара.

Мениджърите на Apple са предпазливи за продажбите на очилата, очаквайки да продадат около 1 милион от тях през първата година на стойност 3 милиарда долара, според Bloomberg. Това предполага траектория, подобна на тази при Apple Watch – продукт който не се превърна в хит веднага след пускането му.

"Всяко устройство за метавселена, пуснато в потребителското пространство, вероятно ще се продава трудно, като се има предвид високата цена и липсата на съдържание за тази платформата", казва Ричард Уиндзор, анализатор в Radio Free Mobile, цитиран от MarketWatch. Той добавя, че устройството едва ли ще има осезаем ефект във финансовите резултати на Apple.

Технологията все още не е развита достатъчно и досега не е успяла да "достави прилично потребителско изживяване", казва още Уиндзор.

Walt Disney очевидно също не вижда голям ръст. Тя закри малкото си подразделение, което разработваше стратегии за метавселена, като част от план за съкращаване на 7000 работни места, според източници на The Wall Street Journal.

Навлизането на Apple на който и да е пазар го легитимира пред потребителите. Но метавселената, все още не е пробила сред широката общественост и въпреки че имаше период на силна еуфория около нея, тя все още не може да се нарече типичен пазар.

Колко далеч в бъдещето изчезна метавселената Disney и Microsoft затвориха VR И АР проекти този месец

Продажбите на хардуер изостават на фона на недостига на приложения, което накара Meta Platforms да намали цената на своите очила Oculus. Компанията майка на Facebook също е в разгара на втори кръг от съкращения, намалявайки разходите след критики, че харчи твърде щедро за метавселената. Meta's Reality Labs генерира почти 2,2 милиарда долара приходи през 2022 г., но търпи оперативна загуба от 13,7 милиарда долара, отбелязва MarketWatch.

По време на второто обявяване на съкращения и неотдавнашното обявяване на финансовия отчет мениджърите на Meta избегнаха обсъждането на метавселената. Вместо това, единствената спомената технология беше AI, новата модерна дума в технологичния свят.

Meta не е единствената компания, която отчита разочароващи приходи, свързани с метавселената.

Приблизително 8,8 милиона VR и AR очила са доставени миналата година, което е спад от 21% спрямо 2021 г., според доклад на IDC от миналата седмица.

Няколко месеца по-рано компанията за пазарни проучвания прогнозира годишни продажби от около 9,7 милиона бройки.

"Спадът не е напълно неочакван, като се има предвид ограниченият брой доставчици на пазара, предизвикателната макроикономическа среда и липсата на масово приемане от потребителите", посочват от IDC.

Доставчиците на Metaverse продукти предполагаха, че потребителите ще се прехвърлят от сегашните си устройства на очила, но надеждите бързо отшумяха, коментират от Publicis Sapient и добавят, че екосистемата на Apple вероятно ще донесе ниво на комфорт на потребителите, както и навлизането на марки като Nike и партньорството на Forever 21 с Roblox.

Собственикът на TikTok се изправя срещу Meta в битка за пазара на VR очилаPico, собственост на ByteDance, увеличава доставките на VR очила в опит да се конкурира с Quest 2 на Meta

Все пак компаниите продължават да следват свързаните с метавселената тенденции, заради някои оптимистични пазарни проучвания.

Възможностите за навлизане на метавселената във видеоигрите, хардуера, търговския софтуер и услуги, електронната търговия, рекламата и други сегменти ще генерират 52,39 милиарда долара годишни приходи до 2027 г., според доклад на S&P Global Market Intelligence от миналата седмица.

Видеоигрите ще генерират 41% от годишните приходи от метавселената, тъй като издателите и притежателите на платформи виждат потенциал в търговията с виртуални стоки, които се използват в редица игри, се казва още в доклада.