Да подкупиш детето си е лесен начин да си решиш някои дребни проблеми. Ще намериш кой да изчисти, кой да изхвърли боклука, да отиде на пазар. А ще действаш и с възпитателна цел – положи усилия, за да получиш нещо.

Днес обаче нещата стават все по-сложни. Децата, израснали онлайн, вече не се интересуват от стотинки или смачкани левчета. Те трябва да бъдат подкупувани с виртуални пари.

Днешните хлапета настояват да им се плаща в робъкс (robux), разказва TheWallStreet Journal. Това е виртуалната валута на популярната платформа за видеогри Roblox. Какво ли могат да си купят с тези пари? Ами нищо реално. Но пък могат да облекат аватарите си в платформата с маркови дрешки и това е напълно достатъчно.

Децата са луди по тази концепция. Като много родители Грег Роблето, баща на две дъщери, се опитва да ги накара да свършат това-онова из къщи срещу дребни суми. Скоро обаче разбира, че с обикновени пари до никъде няма да стигне. Дъщерите му го питат дали не може да конвертира джобните им в така нужната им за игрите виртуална валута.

„Ако трябва да харча пари в реалния живот, се налага родителите ми да ме водят до магазина. В Roblox аз контролирам всичко“, казва една от тях.

Двете момичeта са част от нова мания сред подрастващите, която се постепенно се превръща в огромна индустрия с обороти за милиарди. Според различни оценки всекидневно в Roblox има около 60 млн. потребители. Около половината от тях са под 13 години.


Топ марките в Web3, NFT и метавселената Те са жив пример за това, че може да се натрупат много пари и възможностите за развитие са големи
Платформата за видеоигри позволява на потребителите си доста повече забавления. В нея самите те могат да създават собствени игри, а освен това могат и доста добре да уплътняват времето си чрез изпозлването на услугите от типа метавселена. Тоест вършене на уж ежендевни дейности като хранене, разходка, пазаруване и т.н., но чрез аватар. Виртуални или не, децата все пак имат нужда от пари. Затова от родителите се изисква да зареждат портфейлите им с дребни суми. Така джобните се превръщат в месечен абонамент за платформата.

Такова струпване на едно място на хора, готови да харчат, не може да остане незабелязано за рекламодателите. И така в играта се включват и големите фирми. През април хранителна верига пуска в Roblox игра, в която се приготвят предястия. Участниците могат да осребрят спечеленото там и след това да го похарчат в истински ресторант. Всъщност за компаниите това е един много удобен начин за реклама, която формално не е реклама, а само забавление.

През септември една от най-големите вериги в САЩ – Walmart – започна да пуска детски игри, които се обновяват всяка седмица. В тях децата могат да търсят монети, с които после пазаруват виртуални стоки, например слушалки или дрехи.


Нова Web 3 платформа на Nike превръща потребителите в дизайнери Nike разработва самостоятелна Web3 стратегия, насочена не към феновете на крипто-света, а към традиционните потребители
Спортните брандове също не остават по-назад, пускайки игри с различни спортове. Със спечеленото от мачовете може да се купят виртуални маратонки.

Скоро рекламодателите ще имат доста по-големи възможности. Например ще могат да „дърпат“ потребители от други игри, купувайки портали в тях, макар да не са ги създали сами. Разработчиците ще получават и заплащане от въпросните портали.

Специалисти твърдят, че това е само върхът на айсберга на една печеливша индустрия, обвита в 3D преживявания. Roblox, макар и най-голямото, не е единственото място, където децата харчат пари онлайн. Microsoft също пуска подобни игри, както и някои други компании.

Според статистиката в САЩ миналата година децата между 12 и 17 сгодини са харчели по 92 долара месечно оналйн. Това е скок повече от два пъти само за две години. Тази концпеция обаче е неразбираема и дори плашеща за мнозина родители. Така че сблъсъкът между поколенията изглежда неизбежен. А в бъдеще вероятно ще се говори все по-често и за повече контрол над тази индустрия.