Намаляващият оперативен марж на Tesla е "слонът в стаята"
Акциите на Tesla загубиха близо 10% в американската търговска сесия в четвъртък, след като компанията отчете намаляващи печалби и маржове заради скорошното понижаване на цените, чиято цел е стимулиране на търсенето.
Производителят на електрически превозни средства съобщи, че по-ниските средни цени на колите са допринесли за 24% спад на печалбата за първото тримесечие на 2023 г., докато оперативният му марж се е понижил до 11,4% от 19,2% година по-рано.
На фона на нарастващите лихвени проценти и конкуренцията, Tesla намали цените на своите модели в САЩ с 14% до 25% тази година в опит да предотврати отслабване на търсенето.
Акциите на Tesla започнаха да се понижават в предварителната търговия в четвъртък веднага след доклада на компанията и продължиха да падат и след отварянето на пазара. През последните 12 месеца акциите на Tesla са загубили почти 50%, но все още се търгуват с повече от една трета по-високо от началото на 2023 г., отбелязва The Wall Street Journal.
Според някои анализатори намаляващият оперативен марж на компанията, измерващ рентабилността, е „слонът в стаята“. Той ще натежи на акциите, въпреки че засега Tesla показва признаци на солидно търсене.
Компанията отдавна сочи маржовете като ключова точка в отчетите си, но в сряда главният финансов директор Зак Къркхорн омаловажи важността им. По време на разговор за печалбите той каза на анализатори, че данните за маржа на Tesla през следващите няколко тримесечия ще бъдат от значение само за стратегията за реинвестиране на компанията за 2024 и 2025 г., посочва WSJ.
Главният изпълнителен директор Илон Мъск заяви, че агресивният подход на Tesla към ценообразуването ще остане и че компанията е готова да продължи да се стреми към по-големи обеми за сметка на маржовете.
Този подход поражда безпокойство сред анализаторите на JPMorgan, които намалиха ценовата си цел за акциите в четвъртък, отбелязва още WSJ. Вместо да управлява предлагането и търсенето при стабилно ценово ниво, което може да помогне на компанията да постигне целите си за рентабилност, Tesla изглежда се фокусира върху цените, за да синхронизира търсенето с увеличаването на производството си в новите фабрики в Берлин и Остин, коментират анализаторите.
Анализаторите на JPMorgan също така се съмняват, че Tesla може да има проблем с търсенето. При обявяването на отчетите си през януари компанията прогнозира, че търсенето може значително да надвиши предлагането и че може да предприеме селективни увеличения на цените на някои модели.
Последвалите намаления на цените след това обаче и индикацията, че предстоят още, говорят друго, според анализаторите.
Спадът на маржовете на Tesla не се дължи изцяло на ценовата политика, а и на по-високите разходи. Броят на продадените превозни средства на Tesla през тримесечието се е увеличил с повече от една трета, но цената за производство им е нараснала още повече. Компанията очаква тези разходи да намалеят, тъй като увеличава капацитета в новите си фабрики и цената на лития намалява.
Спадът на акциите на Tesla натежа върху други автомобилни компании в ранния следобед в четвъртък. Акциите на Ford Motor и General Motors се понижиха с близо 4%, докато акциите на Stellantis NV, чиито марки включват Chrysler и Jeep, паднаха с 5%.