Поколението Z разбива стандартите на кариеризма
С активното навлизане на поколението Z на пазара на труда, все повече служители вярват, че това, което се възприема като престижна или високопоставена работа, е на път да изгуби значението си.
За голяма част от младите работници, фокусът вече не е в печалбата на пари или развиването на кариера в дадена компания, а в други елементи, като например корпоративните ценности, гъвкавостта, автономността и свободата от дългото работно време и високото напрежение, пише в материал по темата BBC.
Даниел Фарадж е на 24 години, дипломира през 2020 г. от Университета на Южна Калифорния. Споделя, че докато учи, усеща натиск да получи елитна работа, особено от колегите си.
На същото мнение е и Моли Джоунс, която се дипломира от Оксфордския университет през 2015 г. Тя изпитва професионален натиск да получи "престижна" работа във високотехнологична индустрия.
Казва, че заедно с колегите й от университета смятали, че има сектори, които са престижни – като финансите, консултантските услуги, медицината и правото. Ето защо тя решава да следва инвестиционното банкиране, макар че не се чувства особено заинтригувана от специалността.
24-годишният Андрю Рот през 2021 г. завършва университета "Вандербилт" в Тенеси, САЩ. "Когато постъпих, доста бързо бях привлечен от израза "всички пътища водят към финансите и консултантските услуги". Струваше ми се много лесно да тръгна по този път, защото всички го избираха.", казва Рот.
Множество представители на поколението Z - особено тези, които посещават елитни университети, умишлено избират специалности в престижните сектори. Фарадж е съгласна, че много от новозавършилите все още "искат да вървят по правия път" и "много държат на престижа, защото всички мечтаят за работа в консултантска фирма или стаж в голяма банка".
Тя обаче допълва наблюденията си с това, че напоследък все повече представители на поколението Z преосмислят престижната работа като такава за сметка на собствения си живот.
Самата Фарадж е пример за това – макар да има работа на пълен работен ден като директор по растежа и маркетинга в стартъп, тя се фокусира и върху изграждането на свой страничен бизнес като футурист на работното място с фокус върху преживяванията на поколението Z. "Да придобиеш умения в дадена област или да развиваш своята страст - за мен това е престиж", казва тя.
Поколението Z не напуска работа Млада служителка разбива на пух и прах твърдения на работодателите
Андрю Рот също осъзнава разликите между очакванията в университета и действителността, особено по време на пандемията. "Стана ми ясно, че компаниите трудно се вслушват и разбират нуждите на младите хора", споделя той.
След дипломирането, пренасочва плановете си към предприемачеството и основава компания за проучвания и стратегии за поколението Z в Ню Йорк. "Престижът относно работата се свързва със следването на определени традиции. Не мисля, че това важи за прогресивното поколение Z.", казва той.
Данни на LinkedIn от април 2023 г. за повече от 7000 служители показват, че 64% от представителите на поколението Z във Великобритания, Франция, Германия и Ирландия смятат, че е важно да работят за компании, които са в съответствие с техните ценности. Тези млади работници изтъкват баланса между професионалния, личния живот и кариерното развитие като основни акценти за потенциалните работни места.
Промяната в нагласите на поколението Z може да се дължи отчасти на това, че се променят и механизмите за намиране на работа и потенциални алтернативни кариерни пътища, смята Джош Граф, управляващ директор за EMEA и LATAM в LinkedIn.
С по-големия брой работни места, които се публикуват онлайн, "днес хората имат много по-голям достъп до информация, отколкото преди 20 и повече години, когато кандидатствахме за работа... Това ви позволява да имате много по-добра видимост в богатството от свободни позиции. Тази промяна кара хората да осъзнаят, че има по-широк спектър от възможности."
30-годишната Моли Джоунс смята, че променящото се определение за престижна работа се разпространява и сред по-възрастните поколения, включително сред милениалите като нея.
Тя решава да напусне сектора на инвестиционното банкиране "заради здравето си" и основава своя собствена компания: Flexa Careers, справочник на работа с ненормирано работно време.
Смята, че по-възрастните работници изразяват настроения, подобни на тези на поколението Z, като също си дават сметка какво определя елитната работа и по подобен начин преосмислят представите си за кариера.
Но разликата, според Джоунс, е, че много милениалите преосмислят това определение по необходимост, тъй като често са били притиснати от конкурентните индустрии с дълъг работен ден и строги корпоративни правила. "Не е необходимо да работим по 60 часа седмично в офис само заради титлата или приличното заплащане. Колко хора изобщо имат време да харчат парите си след това?", пита риторично Моли.
Андрю Рот допълва, че много от приятелите му, които все пак са тръгнали по традиционния път на престижа, вече преосмислят избора си.
"Мисля, че много от тях ме гледат с лека завист и си казват: "Иска ми се да бях направил нещо подобно като теб". Може би още не е късно затова", казва в заключение младежът.