Всичко започва случайно. Или поне така твърди легендата. През 1967 г. клиент на световноизвестната фирма за бижута и часовници Cartier влиза в новия им магазин в Лондон и разказва, че е претърпял катастрофа. В резултат ръчният му часовник се е смачкал и изглежда като разтопен.

Клиентът поискал да го поправят. Но Жан-Жак Картие, правнук на основателя на компанията Луис Картие, бил запленен от необичайната форма. И решил да произведе същия часовник.

Днес това е един от най-скъпите модели в света. Някои екземпляри се продават за милиони и се носят от звезди като Джей Зи, Крис Дженър, майка на сестрите Кардашиян, Кание Уест и др.


Източник: Sotheby's

Но малко хора вярват на тази легенда, пише CNN. Дори внучката на Жан-Жак Картие – Франческа Брикел, която в книгата си от 2019 г. твърди, че дядо ѝ и дизайнерът на компанията Рупърт Емерсън просто са променили вече пуснат на пазара модел. Решили, че новият ще е специално произведен за лоялни клиенти. Двамата стигнали до извода, че металната обвивка, както и самият циферблат, трябва да изглеждат като след катастрофа. Затова и кръстили модела Crash.


Независимо дали историята с катастрофиралия клиент е истина или всичко е просто PR трик към днешна дата няма значение. Защото особеният модел на Cartier успява да се наложи на пазара. Но не веднага.

В началото са произведени едва дузина бройки. Часовникът носи характерните за марката римски цифри и стрелки с формата на острие на меч.

„В началото Crash причинява доста главоболия“, казва внучката Жан-Жак Картие.

Вярно е, че е интересно бижу, но все пак трябва да показва и часа. А заради изкривения циферблат на клиентите им било трудно да свикнат с него. Постепенно обаче моделът си проправя път. Сред първите, които го носят, е Стюарт Грейнджър, една от големите холивудски звезди на 50-те и 60-те години на миналия век. Харесал го, защото бил твърде необичаен.


Getty Images

В онези времена се смята, че моделът е „радикален“ за консервативно настроените клиенти на Cartier. Жан-Жак обаче настоява и използва търговската верига в Лондон, за да го наложи. Така стоката в британската столица се превръща в еталон за новаторския дизайн.

Смята се, че първият модел на Crash e продаден за 1000 долара, което означава около 9000 долара в днешния им еквивалент. В следващите години обаче стойността отбелязва изключителен ръст. През 2021 г. бройка, произведена през 1971 г., се продава 908 хил. долара. А няколко месеца по-късно рядък екземпляр от 1967 г. удря рекордната цена от 1.6 млн. долара.

Тези астрономически цени могат донякъде да се обяснят с колекционерския интерес към Crash. И макар че Cartier никога не е казвала официално точно колко брой се произведени, се смята, че те са няколкостотин, а не хиляди. Което пък допълнително вдига цената на всеки отделен.

След като моделът се налага, фирмата продължава да го произвежда, но само по поръчка. Ограничени бройки са пуснати през 1991 г., а през 2018 г. излиза серията със злато и диаманти. Цената им е съответно 27 хил. евро и 65 хил. евро. Насочени са към „топ-клиенти“.

Вълкът в кашмир, който върна желанието за TiffanyНе можете да мечтаете, когато говорите в числа.“ Вместо да мислят за рентабилността, Арно призовава своите мениджъри да мислят за това как да създават желание.

Рядкостта на модела обаче не може да е единственото обяснение за високата му цена. Запознати с бранша си спомнят, че само преди десетина години са успявали да намерят бройка за 65 хил. долара. Повратният момент е през 2018 г., когато поп звездата Кание Уест (който по онова време все още беше желано рекламно лице) се появява с такъв часовник в едно от предаванията на Дейвид Летърман. След него редица известни започват да го носят. Така постепенно интересът става много голям, а оттам – и цената.

В днешно време се смята, че Crash освен скъп е и много необичаен модел заради формата си, който трудно би бил пуснат в масово производство. Има и спекулации, че Жан-Жак Картие и дизайнерът Емерсън може да са „откраднали“ концепцията от известната картина на Салвадор Дали с разтопения часовник.

Независимо каква е идеята, историята на Crash показва колко много може да направи една успешна марка дори и за най-грозния си модел.