Колко скоро AI ще започне да уволнява хората?
Представете си, че отивате в отдел „Човешки ресурси“, а там ви посреща изкуствен интелект. Абсурдно, нали? Човешките ресурси се движат не от човек, а от нещо, направено от човека, което е го е изместило. Това обаче е съвсем реална ситуация и в близко бъдеще може да стане често срещана.
С въвеждането на AI очевидно настъпва преломен момент за човечеството. Извън чисто технологичното постижение предстои и огромна трансформация в икономическата сфера и в начина, по който се полага труд.
Отсега публиката е разделена на два лагера. Едните твърдят, че AI ще влоши ситуацията и затова отрано трябва да се помисли как да бъдат обезпечени доходите на хората. Сред сочените варианти е гарантираният минимален доход – мярка, която върлите привърженици на свободната стопанска инициатива не харесват на общо основание. От другата страна са оптимистите, които твърдят, че AI ще ликвидира определен брой професии, но ще създаде редица други.
Казано просто – колите заличиха конския впряг, но пък се появиха професиите шофьор, монтьор и т.н.
Само преди няколко дни стана ясно, че един от разработчитците на AI Джефри Хинтън, наричан „баща на изкуствения интелект“, напусна Google и обяви, че съжалява за част от работата си. Хинтън начерта апокалиптично бъдеще с прогнозата, че ни чака „кошмарен сценарий“ и заяви:
"В момента те не са по-интелигентни от нас, доколкото мога да преценя. Но мисля, че скоро може да са".
Няколко седмици по-рано във Великобритания бе направена следната демонстрация: шеф на отдела за обслужване на клиенти въвежда в ChatGPT оплакване и иска да бъде написан отговор. Само за минута технологията успява да създаде доста приличен текст, пише BBC.
Добрата новина, пише медията, е, че фирмата би увеличила в пъти производителността си, ако всички служители се концентрират върху онези 15% от задачите, които AI не може да изпълнява. Лошата е, че фирмата няма да има нужда от същия брой служители, ако AI може да ги замести в 85% от случаите.
Според някои прогнози радикалните промени в икономиката и трудовия пазар може да започнат още тази година. Все по-ясно става, че и най-умният човек трудно би могъл да се конкурира с изкуствения интелект и да наваксва с нужните му знания възможно най-бързо.
Изкуственият интелект има потенциала да превземе сектори от икономиката, които досега се смятаха за имунизирани откъм сериозни промени, защото са базирани на специфични знания и умения на служителите, заети в тях. Това обаче се променя. Голяма част от хората може би не осъзнаваха срещу какво се изправят, докато не видяха с очите си нещата, на които е способна тази технология. Но иначе досега нямаха проблем да я ползват за собствено удоволствие. От години стрийминг платформите работят с изкуствен интелект, който помага при научаването на предпочитанията на потребителя и му предлага подобно съдържание.
В глобален мащаб: 14 милиона работни места изчезват до 2027 г.Внедряването на изкуствен интелект ще послужи както като положителна, така и като отрицателна сила
„Голямото навлизане на технологии в живота ни направи свободното ни време по-приятно. Но не ни направи по-продуктивни в работата ни“, цитира BBC един от своите събеседници. Големият шок дойде от широкото приложение на технологията в неповтарящи (неавтоматизирани) се дейности, както и в професиите, в които се изисква креативност. Не бива да се забравя, че изкуственият интелект все още не е по-умен от човека. Но ако или по-скоро когато това се случи, едва ли тенденцията ще може да бъде спряна и поумняването няма да е в полза на човека. Така че въпросите са от типа: Можем ли да се сблъскаме с кол центрове, обслужвани изцяло от изкуствен интелект още през това десетилетие? Ще отидат ли те в историята?
Засега отговорът на привържениците на AI e, че хората няма да бъдат заместени от изкуствения интелект, а от хора, които знаят как да работят с него. Но преди едно десетилетие тези техноентусиасти обясняваха, че всеки човек на планетата трябва да се научи как се пише код и да стане програмист. С появата на изкуственият интелект може да се окаже, че тези усилия са били напразни.
Редица компании от Meta през Microsoft до Salesforce съкратиха хиляди работни места през последните месеци, както като контрамярка срещу над средните нива на наемане преди две години, така и в преследване на ефективност и увеличени маржове на печалба. Според някои оценки повече от 250 000 технологични работници са били уволнени от началото на 2022 г.
Последните данни от Indeed показват повече от 50% спад в обявите за работа за разработка на софтуер в сравнение с преди година, съобщава Insider.
Благодарение на възхода на AI, много от тези работни места може да бъдат окончателно загубени.
В скорошен коментар анализаторите на Morgan Stanley, ръководени от Брайън Новак, казват, че „двигателите на производителността, базирани на AI, идват“, което ще се отрази на нивата на наемане на хора от технологичните компании.
Анализаторите на Morgan Stanley се позовават на потенциала на базираните на AI инструменти да пишат код, цитирайки изпълнителен директор на Microsoft, който казва, че използването на GitHub Copilot повишава производителността с 55%. Той също така изтъква предимствата на базирани на AI инструменти за продажби, които биха могли да намалят нуждата от огромни армии от търговци.
Morgan Stanley не предполага, че AI непременно ще превземе технологичните работни места, а че разпространението на инструменти и работни потоци, базирани на AI, ще забави или спре бъдещия растеж на броя на служителите. С други думи, загубените работни места или няма да се върнат, или ще се върнат много по-бавно. В бъдеще някои работни места в областта на технологиите може дори да не съществуват.
Вече има намеци за това. В Alphabet, например, инженерният ръководител на Google, Урс Хьолцле, каза през март в бележка до екипите за техническа инфраструктура, че компанията ще използва автоматизация в търсене на по-ефективни модели за изпълнение на задачите.
Главният финансов директор на Meta Сюзън Ли каза по време на разговор за печалбите на компанията миналата седмица, че „дългосрочният фокус е върху ефективността“.
Попитана какво означава това за производителността на работната сила, тя каза, че Meta „ще има повече яснота по въпроса, когато започнат да се разработват повече инструменти за подобряване на производителността на служителите в цялата индустрия“.