ChatGPT или студентите? Кой знае повече по счетоводство
Корпоративният свят изглежда все по-запленен от възможностите на AI технологиите, а ежедневните новости за изкуствения интелект предизвикват в еднаква степен възхищение и страх, пише в анализ по темата Euronews.
След старта на ChatGPT - най-бързо развиващата се технологична платформа в историята, упорито се заговори, че AI много скоро ще замени писатели, художници, музиканти и програмисти, плюс още редица други професии.
Една от сферите на кариерна дейност обаче остава в безопасност, поне засега.
Според проучване на Университета Бригъм Йънг (BYU) в САЩ, счетоводителите превъзхождат познанията и уменията на системите в ChatGPT. Проучването включва 327 съавтори от 186 различни учебни заведения в 14 държави, които са предоставили 25 181 въпроса за изпити по счетоводство.
Въпросите обхващат счетоводни информационни системи (СИС), одит, финансово счетоводство, управленско счетоводство и данъци. Те варират по трудност и вид, включват затворени възможности за отговор или няколко верни отговора.
ChatGPT, който преди това е полагал изпити по право например, се представя добре. Общата му средна стойност е 47,4 %, като се справя по-добре от студентите на 11,3 % от въпросите. Особено добре се справя със СИС и одита.
Общият резултат обаче е, че студентите се представят много по-добре от машината. Средните им резултати достигат 76,7% и те отговарят вярно на много повече въпроси за данъчни, финансови и управленски оценки, вероятно защото ChatGPT се затруднява с математическите процеси, необходими за последния вид оценки.
По отношение на вида на въпросите ChatGPT се справя по-добре с въпросите "вярно срещу грешно" (68,7 % верни отговори) и с въпросите с избор между няколко отговора (59,5 %).
Водещият автор на проучването, професорът по счетоводство в BYU Дейвид Ууд цели да подпомогне дебата за това как езиковите модели на AI трябва да се включат в образованието.
"Когато тази технология се появи за първи път, всички се притесняваха, че студентите могат да я използват, за да вземат изпитите с измама", казва Ууд. "Но възможности за измама винаги са съществували. Така че, се опитваме да се съсредоточим върху това какво можем да направим с тази технология сега, което не можехме да направим преди, за да подобрим процеса на преподаване за преподаватели и процеса на учене за студенти. Изпробването й ни отвори очите", убеден е професорът.
"Това е възможност да се замислим дали преподаваме информация с добавена стойност или не", казва съавторът на изследването и колега от BYU, професор по счетоводство Мелиса Ларсън. "Трябва да преценим накъде да поемем оттук нататък. Разбира се, аз все още ще имам асистенти, но това ще ни принуди да ги използваме по различни начини", допълва тя.
Опит с ChatGPT е най-новото предимство при наемане на работаChatGPT
Проучването изтъква и някои други интересни констатации.
Например, ChatGPT не винаги разпознава кога прави безсмислени грешки, като например събиране на две числа в задача за изваждане или неправилно разделяне. Освен това, дава обяснения за отговорите си, дори ако те са грешни.
ChatGPT е изграден на базата на езиковия модел за дълбоко обучение GPT3.5 на OpenAI. Оттогава OpenAI пусна GPT4, който надминава GPT3.5 по възможности. Изследователите очакват технологията да се подобри по отношение на счетоводните въпроси, зададени в тяхното проучване.
Това, което те смятат за най-обещаващо, е как чатботът може да помогне за подобряване на преподаването и ученето, включително възможността за разработване и тестване на задачи или може би да се използва за изготвяне на части от проекти.
"Той не е съвършен, не може да го използвате за всичко", казва Джесика Ууд, студентка в BYU. "Да се опитвате да учите само с ChatGPT е неоправдано и дори бих го нарекла глупаво", допълва тя.