AI променя финансовите услуги и начините, по които управляваме парите си
Живеем във времена на невиждан подем на изкуствения интелект (AI), като според някои анализатори това ще бъде най-важната тема за технологичните гиганти както през тази година, така и през следващите. Непрекъснато се появяват нови продукти и технологии, базирани на изкуствен интелект, и тяхното въздействие само ще нараства, включително в света на финансите, посочват от CNBC и цитират експерти, според които:
“Може да очаквате чатбот да ви отговори, когато се опитате да се свържете с банката си онлайн, или когато решите да звъннете по телефона. Но въздействието на изкуствения интелект върху финансовия свят и инвестициите вероятно ще бъде много по-широко”.
"AI едновременно променя и усъвършенства настоящето на личните финанси", казва Бони Бюканън, професор по финанси в Университета в Съри, пред CNBC. Според нея технологията вече играе роля във всичко - от спестяванията до пенсионното планиране, от бюджетирането до кредитната оценка и от застраховането до търговията.
Потребителите често дори не забелязват участието на AI, добавя Сара Коулс, ръководител на отдела за лични финанси в Hargreaves Lansdown. "Например банките използват AI за проследяване на разходите и автоматично предупреждават хората, когато те харчат извънредно или достигнат предварително определено ниво на сметката си. Те могат също така да проследяват дали разходите са обичайни и да предупреждават потребителите за възможни случаи на измама".
Ако програмистите станат кентаври: Ще замени ли AI най-търсените таланти?Какво ще стане, ако в крайна сметка AI поеме всичко, което обичаме в работата си
Но според експертите това вероятно е само началото.
Банкиране в метавселената
Един от начините, по които Коулс вижда разширяването на AI в областта на личните финанси, е чрез предлагане на по-целенасочена и специфична подкрепа при финансовото планиране например.
"AI може да се използва за подобряване на насочването на информация, така че хората да получават само такава, от която имат нужда и когато имат нужда, което повишава шанса те да се ангажират с нея", казва тя и добавя, че това може да помогне на потребителите да направят по-добър финансов избор.
Кимбърли Дилън, вицепрезидент на AI приложението за финансови услуги Cleo, посочва, че могат да се появят и нови инструменти за управление на парите.
“Ще можем да разбираме и бързо да се адаптираме към начина, по който хората спестяват и харчат пари, след което да модифицираме инструментите към това поведение, а също и да преценяваме по-добре кои финансови услуги биха били от полза за даден клиент", казва тя пред CNBC.
Бюканън прави още една стъпка напред. "След това, разбира се, е налице е развиващата се метавселена. Много банки и доставчици на финансови услуги вече установяват присъствие в нея", казва тя. "В недалечно бъдеще, с помощта на VR/AR устройства, хората биха могли да отидат и в метавселената, за да задоволят своите нужди от банкиране, застраховане и управление на състоянието."
Тези промени в управлението на парите биха могли да направят финансите по-достъпни и по-приобщаващи и да предпазят клиентите от финансови посегателства, категорични са експертите.
Те биха могли и да помогнат на банките да забележат, ако някои клиенти често задлъжняват или не разполагат с пари, и да им предоставят съвети за подобряване на положението им, преди то да е излязло извън контрол.
Според Кимбърли Дилън технологиите, базирани на изкуствен интелект, могат също така да бъдат използвани за създаването на персонализирани бюджетни планове, които да помогнат на хората да се измъкнат от различни критични ситуации.
AI влиза в блокчейн платформите и дава нови надежди на криптоинвеститоритеСредните дневни обеми на най-големите AI токени надхвърлят 1 млрд. долара в началото на февруари
Удобството също играе важна роля, казва на свой ред Бюканън: “Чатботовете например често могат да изпълняват основни финансови взаимодействия, а инструментите с изкуствен интелект - да задействат алармени сигнали при съмнения за измама”.
Какво може да се обърка?
Но има и рискове - един от тях е безопасността на данните.
"Големите данни захранват голяма част от приложенията за лични финанси с изкуствен интелект, но има и рискове. Какво ще стане, ако личните ви финансови данни бъдат откраднати? Подобна чувствителна информация изисква внимателно отношение, за да бъде опазена", казва още Бюканън.
Финансовата грамотност е друга област, която може да бъде засегната негативно, тъй като съществува риск хората да започнат да разчитат прекалено много на тези инструменти, без да са изградили подходяща образователна основа.
Това може да бъде опасно, ако хората не знаят какво се случва с парите им или използват продукти, които не разбират и които след това не работят в тяхна полза.
А разбирането на парите ви е от ключово значение, дори и с помощта на изкуствен интелект, тъй като финансовото положение на някого често се свежда "до стотици микрорешения, вземани всеки ден", отбелязва Дилън.
ChatGPT е навсякъде, но откъде идва? Историята на една технологияОсновите на технологията на големите езикови модели са поставени още през 80-те години на миналия век
Това включва и разбиране на ролята, която AI играе в съвременните процеси за управление на финансови потоци.
"И финансовата, и цифровата грамотност са необходими умения, които трябва да притежават потребителите на все по-сложния финансов пазар. Затова в крайна сметка хибридният подход може да се окаже най-сигурната стратегия”, обединени са анализаторите и посочват в заключение, че най-добрите решения ще включват "автоматизиране на нещата, които могат да бъдат автоматизирани, осигуряване на човешка подкрепа там, където тя може да добави реална стойност, и предоставяне на хората на информацията и помощта, от която се нуждаят, за да вземат най-добрите възможни финансови решения”.