Зак в сянката на Мъск: Непознатият финансист без фенове, който движи Tesla
Когато Зак Къркхорн оглавява финансовия отдел на Tesla през 2019 г., той наследява ситуация, в която компанията е на загуба повече от десетилетие.
Тогава, по време на разговор с инвеститори и анализатори след тримесечните отчети на Tesla, главният изпълнителен директор Илон Мъск обявява, че новият финансов директор ще бъде „Зак“, без да посочва фамилията му. Някои от присъстващите никога не са чували за него.
Оттогава Къркхорн не е направил много, за да повиши популярността си, въпреки че помага за превръщането на производителя на електрически автомобили в машина за пари.
Докато Илон Мъск, който управлява SpaceX и Twitter, споделя своите мисли пред повече от 137 милиона последователи в Twitter, Зак Къркхорн поддържа заключен акаунт с 63-ма последователи, разказва The Wall Street Journal.
Зак е човекът, на когото Мъск разчита да превърне Tesla в най-големия производител на автомобили в света.
Tesla се стреми към продажби от 20 милиона електрически превозни средства годишно до 2030 г., което ще представлява около една четвърт от всички продажби на нови автомобили в света. За да си представим мащаба на амбицията, миналата година компанията е доставила 1,3 млн. електромобили. Сред предстоящите предизвикателства са охлаждащ се автомобилен пазар и повече конкуренти.
Приказката за Tesla свърши, идва време за истинска конкуренция С времето иновативният производител започна да губи предимствата си и позволи на “динозаврите” да скъсят дистанцията
Tesla, оценявана на около 50 милиарда долара във времето, в което Къркхорн поема поста финансов директор, сега се оценява на повече от 500 милиарда долара.
На Къркхорн се приписват заслугите за повишаване на ефективността на производството, което помогна на компанията да постигне 15 последователни печеливши тримесечия и да натрупа резерв от 22 милиарда долара. Компанията генерира 16,8% оперативен марж миналата година, далеч пред конкурентите си от Детройт.
Въпреки това маржовете на Tesla паднаха напоследък заради подетата от компанията ценова война, целяща разширяване на пазарния дял.
Tesla планира да намали наполовина производствените си разходиTesla ще намали наполовина разходите по сглобяването на електрическите автомобили, които произвежда.
Да умееш да говориш с Илон Мъск
Хората, работили със Зак Къркхорн, отдават успеха му на твърдото, но колегиално управление, както и на способността му да се свързва и комуникира с Илон Мъск - две умения, с които десетки бивши ръководители са се борили в ранните времена на Tesla.
Къркхорн се чувства удобно да реализира визията на Мъск, оставайки зад кулисите, казват бивши служители, цитирани от WSJ.
Къркхорн и Мъск са изучавали припокриващи се дисциплини (с разлика от десетилетие) в Университета на Пенсилвания.
Финансовият директор е учил инженерство и икономика, а лидерът на Tesla – физика и икономика. Техническото образование на Къркхорн е допълнено от магистърската степен по бизнес администрация в Harvard Business School.
Въпреки че инвеститори като Уорън Бъфет твърдят, че университетското образование няма такова значение, Зак очевидно има уменията за постигане на целта на компанията да продава повече автомобили чрез намаляване на производствените разходи и преследване на ефективност.
Смятаното за измерител за ефективност съотношение разходи за продажби и режийни към приходи в Tesla се е подобрило до около 5% миналата година, от над 13% през 2018 г. Коефициентът на ефективност при Ford Motor е близо 7% през 2022 г., посочва WSJ.
Връзката между 38-годишния Къркхорн и 51-годишния Мъск отразява динамиката между главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук и неговия далновиден предшественик, покойния Стив Джобс.
Докато Илон Мъск прави революция в автомобилната индустрия, като често взема рисковани решения, преобръщащи статуквото, Зак Къркхорн печели репутация като мениджър, който има качества като предсказуемост.
През 2021 г. Мъск заяви, че няма план кой ще го наследи в Tesla. Инвеститорите проявиха по-голям интерес, след като милиардерът купи платформата Twitter, която се оказа твърде трудоемка и предизвикателна за управление – и скоро ще има нов главен изпълнителен директор.
Може ли Линда Якарино да укроти Мъск и да върне рекламодателите в Twitter?Новият главен изпълнителен директор на платформата вече е подавала ръка на милиардера в общуването му с брандовете
Въпреки че Tesla няма ясно изразен втори лидер, Къркхорн вече е бил обсъждан като възможен наследник на Мъск като главен изпълнителен директор, казва източник на WSJ. Мъск не потвърждава това пред изданието.
Зак Къркхорн е бил церемониалмайстор на скорошна сбирка на инвеститори, по време на която Tesla е изтъкнала ръководителите, работещи под Мъск.
Къркхорн е използвал момента, за да опише как Tesla управлява режийните разходи и намалява производствените разходи за своя Model 3, отчасти чрез създаване на по-ефективни вериги за доставки.
„В тази индустрия, в този бизнес, оцеляваш или умираш въз основа на способността да управляваш разходите си“, коментира той на мартенското събитие във фабриката на Tesla в Остин, Тексас. Той също така говори колко е важно Tesla да подобри достъпността на продуктите си.
Къркхорн, който кара топ Model S, е под натиск да трансформира Tesla в производител на автомобили за масовия пазар. Това включва лансиране на модел, чието производство компанията се надява да струва наполовина по-малко от това на Model 3. Tesla не е пускала нов автомобил от три години, което е доста дълго време за автомобилната индустрия. Най-евтиното предложение на компанията, Model 3, започва от около $40 000 в САЩ.
Надолу-нагоре: Tesla повишава цените на Model S и Model X в Китай Компания повишава цените на тези модели с близо 2750 долара
Летящото момче от предградието
Закари Къркхорн, който е израснал в предградията на Вашингтон, окръг Колумбия, е бил лидер на екип в Университета на Пенсилвания, който създава едноместен автомобил на име Keystone, изглеждащ като вдъхновен от летяща чиния.
След колежа работи за кратко в консултантската фирма McKinsey & Co., а после се присъединява към Tesla като финансов анализатор преди публичния ѝ дебют на пазара през 2010 г. По време на първите си дни в Tesla, когато кара BMW E46 M3, Къркхорн показа умение да разплита сложни проблеми, казва бивш главен технологичен директор на Tesla за WSJ, добавяйки, че вероятно става въпрос за хиляди часове робство, за да се подобрят постепенно нещата.
Някъде през 2014 г., докато Tesla се подготвя да произведе първия си автомобил за масовия пазар, Model 3, Къркхорн е част от малка група, назначена да договори сделка с Panasonic за изграждане на съвместно управлявана фабрика за батерии. Tesla трябва да плати за изграждането, а Panasonic – да допринесе с ноу-хау.
Важен въпрос е колко ще плати Tesla за батерийните клетки на Panasonic. Къркхорн успява да сключи забележително споразумение, така че фабриката в Невада – с екипа на Tesla от единия край, и този на Panasonic в другия – да произведе батерии, които захранват много от моделите на Tesla, които сега са по пътищата на САЩ.
Въпреки че е добре известен в компанията, изкачването на Къркхорн до финансов директор в началото на 2019 г. изненада Уолстрийт. Акциите на Tesla паднаха с около 5% в края на търговската сесия в същия ден.
Сега Зак Къркхорн е главно действащо лице в разговорите за тримесечните печалби на Tesla, но все още малцина на Уолстрийт го познават добре. В индустрия, в която финансовите директори често се подиграват с анализаторите, мнозина, които отразяват Tesla, казват, че никога не са имали разговор на четири очи с него.
Дясната ръка на Бъфет за Мъск: Той обича невъзможното, ние – лесната работаПо време на годишната среща на Berkshire Бъфет и Мънъгр бяха щедри на съвети, свързани с управленски практики, избор на кариера и как да се наслаждаваме на животa
За разлика от големия си шеф, Къркхорн не създава заглавия
Вътре в компанията обаче Зак Къркхорн има репутацията на човек, който може да води умело разговори с Илон Мъск, известен с това, че уволнява хора без предупреждение, казват още бивши колеги на сегашния финансов директор.
Според тях Къркхорн си е спечелил съюзници, служейки като посредник между екипа си и Мъск. Когато Мъск е отправял привидно непостижимо изискване, Къркхорн е успявал да го разбие на по-малки части, за да може то да бъде изпълнено.
Смелостта на Къркхорн да споделя лошите новини по-бързо от добрите е една причините да спечели доверието на Мъск, казват още бившите служители на Tesla.
И още: Зак познава компанията отвътре и отвън - от персонала до технологиите. Толкова често е прав, че чак е плашещо.
Сега финансовият директор обаче e в ситуация, в която Tesla не се радва на някогашното привидно безгранично търсене. Производителят предприе разочароваща игра с цените, докато инвеститорите вярват, че компанията се нуждае от друга, по-достъпна кола, за да расте със сегашното си темпо.
„Подобряването на достъпността ни позволява да правим инвестиции с нарастващ обем“, каза Къркхорн през март, добавяйки с нотка на величие в стил Мъск: „Ще постигнем безпрецедентен мащаб в производството.“