Според браншовата организация Iata (International Air Transport Association), която удвои прогнозата си за печалба в сектора за 2023 г. до почти 10 млрд. долара, тази година авиокомпаниите в света ще реализират рекордни приходи от над 800 млрд. долара.

Генералният директор на Iata Уили Уолш отрича зад тези завишени финансови очаквания да стоят прекомерно високи цени на билетите, посочва The Guardian, като добавя, че маржовете на печалба остават "малки", за което от организацията обвиняват доставчиците на авиокомпаниите, които стоят зад увеличаването на разходите.

След загубите на индустрията в размер на 183 млрд. долара в годините на пандемията, Уолш коментира, че авиокомпаниите са "напът към печелившо, безопасно, ефективно и устойчиво бъдеще". По думите му „хората летят въпреки икономическата несигурност“, като според последните данни пътническият трафик е намалял с по-малко от 10 % спрямо нивата от 2019 г.

Стачките във водещи европейски страни внасят хаос в самолетния транспортТази година по време на Великденските празници в Западна Европа са отменени около 33 300 полета, при 7 800 за миналата година

Iata прогнозира рекордни годишни приходи от 803 млрд. долара през 2023 г. и нетна печалба от 9,8 млрд. долара - над два пъти повече от предишната прогноза, направена през декември. Асоциацията очаква 4,35 млрд. души да летят през 2023 г., което е около 96% от последната предпандемична година - 2019. Това отчасти се дължи на повторното отваряне на Китай, както и на продължаващото търсене на самолетни пътувания.

Уолш заявява, че инфлацията, включително високите разходи за гориво, са причина за нарастващите цени на билетите, като добавя: "В реално изражение цените на билетите не се различават от тези през 2019 г."

Въпреки прогнозираните рекордни приходи обаче, Iata предупреждава, че средният марж на печалбата възлиза на едва 2,25 долара на пътник.

"С тази сума не можете да си купите дори билет за метрото в Ню Йорк", категоричен е Уолш. "Това ниво на рентабилност не е устойчиво, но като се има предвид, че през 2020 г. сме губили по 76 долара на пътник, скоростта на възстановяване е значителна."

Въпреки че индустрията очаква по-спокойна година след недостига на персонал, който предизвика множество закъснения и отменени полети във Великобритания, Европа и САЩ през миналата година, от Iata смятат, че „предизвикателствата остават, натискът върху разходите е остър, а в някои области има недостиг на работна ръка."

От Атланта до Делхи - 10-те летища с най-много пътници в света за 2022 САЩ присъства с общо пет представителя, Китай за първи път от много години няма нито един


Генералният директор на асоциацията заявява пред изданието, че вярва, че авиокомпаниите и летищата са се справили с проблемите с персонала, но че има сериозни опасения относно контрола на въздушното движение заради ситуации като стачките във Франция.

"Вече сме свидетели на принудително намаляване на капацитета на индустрията в САЩ и на смущения в Европа, които надхвърлят нормалното за това време на годината", казва той.

В речта си пред делегатите на годишната среща на Iata в Истанбул Уили Уолш отправя редица критики към партньорите в сектора, като заявява, че „за съжаление, много от тези, с които работим, допринасят за този натиск" - производителите твърде бавно се справят с проблемите на веригата за доставки, „което повишава разходите и ограничава способността ни да разполагаме със самолети",

Водещи пазари отчитат рекорден брой потребителски жалби срещу авиокомпанииНарастващият брой на оплакванията от клиенти карат световните законодатели да предприемат действия


Той добавя, че има "крещящи примери" за летища, които "прехвърлят разходите за своята неефективност" на авиокомпаниите. А примерите, които дава, включват някои от най-големите европейски летища като "Схипхол" в Амстердам и лондонското "Хийтроу", които Уелш определя като „едни от най-лошите летища в света“.

Иначе от Iata потвърждават ангажимента на авиоиндустрията за постигане на нулева нетна стойност на емисиите до 2050 г., което е добра новина, тъй като в противен случай се очаква авиацията да допринася все повече за глобалното затопляне.

Стимулирането на по-голямо производство на устойчиво авиационно гориво (SAF) трябва да бъде приоритет за правителствата, категорични са от асоциацията.