Производителите на литий са все по-обезпокоени, че закъсненията в издаването на разрешителни за мините, недостигът на персонал и инфлацията могат да попречат на способността им да доставят достатъчно количество от метала за батерии, за да спазят агресивните срокове за електрификация на света, съобщава Reuters.

Някога нишов метал, използван предимно в керамиката и фармацевтиката, сега литият е един от най-търсените метали в света, предвид агресивните планове за преминаване към изцяло електрически превозни средства на автомобилни производители като Stellantis, Ford и др.

Залогът е скоростта, с която електрическите превозни средства могат да изместят двигателите с вътрешно горене - основна цел на прехода към зелена енергия.

"Може да се стигне до кризисна ситуация, в която компаниите за производство на батерии няма да имат сигурност за доставките на суровини", заявява Стю Кроу, председател на Lake Resources, в кулоарите на конференцията Fastmarkets Lithium and Battery Raw Materials, която се провежда тази седмица в Лас Вегас. "Има разминаване между паниката, която наблюдаваме тук, и трескавата дейност, свързана с опитите за осигуряване на доставки в рамките на индустрията."

Графитът - новият ключов приоритет за автомобилните производители Към днешна дата Китай произвежда 61% от световния естествен графит и 98% от крайния преработен материал за батерии
Тази седмица Lake Resources става поредната литиева компания, обявила забавяне на проект, отлагайки първото производство от своята литиева мина в Качи, Аржентина, с три години, посочва информационната агенция. Компанията се позова на проблеми, свързани с електроснабдяването и логистиката.

Albemarle, най-големият производител на литий в света, се разраства бързо в Северна и Южна Америка, Азия и Австралия. Въпреки това компанията очаква през 2030 г. световното търсене на литий да надхвърли предлагането с 500 000 метрични тона. Различни консултантски компании и други производители имат малко по-различни прогнози, но всички предупреждават за предстоящ недостиг.

"Това е голямо предизвикателство", казва Ерик Норис, ръководител на литиевия бизнес на Albemarle.

През миналата година в света са функционирали 45 литиеви мини, като според Fastmarkets тази година се очаква да бъдат открити нови 11, а догодина - седем. Според консултантите този темп е далеч под необходимия за осигуряване на адекватно глобално предлагане. Освен това тези прогнози предполагат най-добрия сценарий, докато минните компании се сблъскват с различни трудности - от липса на технологичен талант, през нарастващи разходи до забавяне на доставките на важно оборудване.

Чили, литият и поредният пример за ресурсен национализъм в Южна Америка Много латиноамерикански държави с леви правителства също обмислят национализация на добива на ценни ресурси
Дори и да бъдат построени повече литиеви мини обаче, няма достатъчно съоръжения за производство на специализирани видове метал за батерии. Производителите на автомобили може да бъдат принудени да приемат литий с по-ниско качество, което намалява пробега на батериите на електромобилите, предупреждават ръководители от индустрията.

"Има голяма разлика между лития, който излиза от земята, и този, който влиза в батерията", добавя и Сара Мейсел от Livent, която доставя на Tesla и се очаква да се обедини с конкурента си Allkem по-късно тази година.

И компаниите вече действат, за да си осигурят достатъчно от ценния метал. Reuters дава пример с Mitsui, която е напът да подпише сделка за 65 млн. долара с Atlas Lithium, за да си гарантира доставките от бразилски проект за мина на доставчика, чието проектиране дори не е завършено.

"Инвестициите трябва да продължат, в противен случай ще има още по-голямо забавяне на сроковете за добив на литий, които и без това са много дълги", казва и Тара Бери от производителя на електромобили Rivian.