Секунди преди имплозията: Как и защо „Титан“ повтори съдбата на „Титаник“
Трагедията с подводницата "Титан", която се взриви на хиляди метри в дълбините на Атлантическия океан повдига сериозни въпроси за изследователските дейности с дълбоководните апарати и начина на тяхната регулация, съобщава BBC.
Има вероятност "Титан" на OceanGate да не е преминала през сериозните тестове, на които са подложени други плавателни съдове, тъй като е работила в международни води, а там дълбоководните проучвания са "нерегулирани".
Тази хипотеза изрази д-р Саймън Боксъл, старши преподавател по океанография в Университета в Саутхемптън.
В Обединеното кралство всеки плавателен съд - лодка, подводница или дистанционно управляемо превозно средство - трябва да премине "невероятно строги проверки за безопасност", преди да му бъде разрешено да влезе във водата, обясни експертът.
"Проблемът е, че този конкретен плавателен съд, тази конкретна подводница, не е попадала под ничия юрисдикция", допълни той.
Компанията, изработила дистанционно управляемия апарат ROV, който откри отломките от "Титан", заяви, че през цялото време усилията им са били насочени към спасяване. Те са работили с канадския кораб Deep Energy, който е имал капацитет да изведе "Титан" обратно на повърхността.
"Ние бяхме само една част от невероятната и смазващо тежка морска спасителна реакция", заяви базираната в Масачузетс компания Pelagic Research Services. "Загубата е огромна и мислите ни са насочени към семействата и приятелите на всички, засегнати от тази трагедия.", заявиха от компанията.
Джеймс Камерън: Ужасна ирония
"Ужасна ирония". Така режисьорът на блокбъстъра "Титаник" Джеймс Камерън определи фаталния край на подводницата "Титан", която се разби само на метри от останките на кораба, потънал преди повече от век във водите на Атлантическия океан.
Камерън дори направи сравнение между двете събития.
"Сега имаме друга катастрофа, която за съжаление се основава на същите принципи на невслушване в предупрежденията", каза той. "OceanGate бяха предупредени.", допълни той.
Пред BBC Камерън коментира, че общността на дълбоководните изследователи и преди е изразявала загриженост относно подводницата на OceanGate и дори са сигнализирали компанията, подчертавайки ясно, че "вие вървите по пътя на катастрофата".
Той призна, че "усещал с костите си", че подводницата е била изгубена скоро след изчезването ѝ.
"Веднага се свързах по телефона с някои от моите контакти в общността на дълбоководните изследователи. В рамките на около час разполагах със следните факти. Те са на спускане. Намират се на 3500 метра и се насочват към дъното на 3800 метра. Не може да загубиш комуникациите и навигацията заедно без изключително катастрофално събитие", обясни пред BBC режисьорът.
Да пренебрегнеш правилата
Гилермо Сонлейн, съосновател на OceanGate, отхвърли критиките във връзка с безопасността и сертифицирането. Въпреки че той напуска компанията преди 10 години, все още държи миноритарен дял от акциите в нея.
В интервю за Today на BBC Radio 4 той заяви, че тези, които коментират безопасността на "Титан", включително филмовият режисьор Джеймс Камерън, не са напълно информирани.
"Хората продължават да отъждествяват сертифицирането с безопасността и пренебрегват 14-годишното разработване на подводницата "Титан". Всеки експерт, който се изказва по този въпрос, включително и г-н Камерън, ще признае, че не е присъствал на проектирането на подводницата, на изграждането й и със сигурност не е присъствал на строгата програма за тестване, през която преминахме. ", категоричен е той.
Според него това е "трагична загуба за общността на океанските изследователи", но всеки, който работи в дълбокия океан, "знае риска от работа под такова налягане и че във всеки един момент... съществува риск от подобна имплозия". Допълни, че технологиите и иновациите могат да изпреварят регулациите, а разработчиците са в по-добра позиция да разберат рисковете и да ги минимизират по най-добрия начин.
Последна почит за жертвите
Междувременно, семействата и близките на загиналите в подводницата отдадоха своята почит към тях.
Роднините на френския водолаз Пол-Анри Наржоле заявиха, че той ще бъде запомнен като "един от най-великите дълбоководни изследователи в съвременната история".
77-годишният мъж беше известен като водещ световен експерт по "Титаник", извършил над 35 гмуркания до останките на океанския лайнер.
Семейство Дауд, което скърби за загубата на 48-годишния Шахзада Дауд и 19-годишния му син Сюлейман, заяви: "Семейството ни е покрусено и остава благодарно за любовта и подкрепата, която получи."
Семейството на британския милиардер изследовател Хамиш Хардинг го нарече "всеотдаен баща" и заяви: "Ако можем да извлечем някаква малка утеха от тази трагедия, то е, че го загубихме докато прави това, което обичаше."
Петият на брода – Стоктън Ръш беше главен изпълнителен директор на OceanGate – компанията организатор на пътуванията до останките на "Титаник". От компанията заявиха, че това е трагичен момент, и добавиха: "Тези мъже бяха истински откриватели, които споделяха отличителен приключенски дух и дълбока страст към изследването и опазването на световния океан."
До Космоса преди Миналата година Хамиш Хардинг е летял в Космоса с полет на компанията Blue Origin
Имаха ли шанс за спасение
На този етап все още не може да се потвърди със сиурност кога точно се е взривила подводницата. Бреговата охрана на САЩ заяви, че сонарните буйове не са засекли никакви силни или насилствени звуци, които да показват имплозия.
Но позицията на отломките - сравнително близо до потъналия кораб и моментът на последната комуникация на "Титан" с кораба-майка, подсказват, че повредата е настъпила близо до края на спускането в неделя.
Военноморските сили на САЩ също са чули звук от имплозия в неделя, но усилията за издирване са продължили, защото това не било окончателно. Звуците, доловени по-рано тази седмица от изследователски кораби, бяха пренебрегнати като вероятно идващи от други кораби, отбелязва BBC.
"Изглежда, че няма никаква връзка между звуците и местоположението на полето от отломки на морското дъно", заяви контраадмирал Джон Маугър, който ръководеше издирването.
След трагичната развръзка, експерти твърдят, че е малко вероятно да бъдат открити тела, но бреговата охрана на САЩ заяви, че ще продължи издирването. Властите ще продължат да претърсват и морското дъно с надеждата да открият повече информация за това какво е довело до имплозията.
Как настъпва имплозия
Обратно на експлозията, имплозията настъпва, когато даден обект внезапно и силно се взриви в себе си. На тези дълбочини върху подводницата има огромно налягане и дори най-малкият структурен дефект може да бъде катастрофален, казват експертите.
"Така че при това налягане, там вероятно има около 4000-5000 паунда на квадратен инч, над 350 пъти повече от налягането на Земята. Всеки малък теч би могъл да предизвика незабавна имплозия, която би унищожила плавателния съд", обяснява пред CNN Том Мадокс, главен изпълнителен директор на "Underwater Forensic Investigators", участвал в експедиция на "Титаник" през 2005 г.
Експедиция до Цената за място в експедицията е 250 000 долара, а останките на
Налягането на повърхността се измерва като една атмосфера, което е около 15 паунда на квадратен инч. С потапянето под водата налягането се увеличава и нараства. На дълбочината на потъналия "Титаник" налягането е близо 6 000 паунда на квадратен инч.
Дали екипажът е знаел какво се случва? При толкова голямо налягане върху подводницата имплозията би се случила за част от милисекундата.
Катастрофалната имплозия се случва при скорост от 1500 мили в час, обяснява Айлин Марти, бивш морски офицер и професор в Международния университет във Флорида, пред CNN. "Необходимо е повече от това - около 0,25 повече, за да може човешкият мозък дори да осъзнае, че това се случва. Така че, всичко е станало преди хората вътре дори да осъзнаят, че има проблем. Те са загинали по начин, в който дори не са осъзнали какво се случва".
Какво следва
Ще е необходимо време, за да се състави конкретна хронология на събитията, коментираха от бреговата охрана на САЩ, като нарекоха подводната среда "невероятно сложна".
Досега те са открили носовия конус на "Титан" и единия край на корпуса под налягане в голямо поле от отломки, а другия край на корпуса под налягане - във второ, по-малко поле от отломки.
Според Том Мадокс, отломките от подводницата все още могат да са "плаващи" и да бъдат отнесени надалеч от океанските течения. "Така че голямата цел в момента ще е да се опитаме да съберем тези части. Ще ги маркират, ще посочат къде са били и ще съставят карта на местата, където са намерени.", обясни експертът пред CNN.