През 2018 г. експерти са изразили загриженост за безопасността на подводния кораб "Титан", който е в неизвестност от неделя, когато се спусна с туристи на дълбокоокеанско пътешествие към останките на "Титаник", предаде Reuters, цитирана от БТА.

По-рано беше съобщено, че наличният кислород на подводницата, в която има петима души, ще свърши до четвъртък сутринта.

Подводният апарат "Титан", създаден и експлоатиран от базираната в Еверет, Вашингтон, OceanGate Expeditions, за първи път се потапя на 4 000 метра през декември 2018 г., показва уебсайтът на компанията, и за първи път на мястото, където лежат останките на "Титаник" - на около 3 800 метра под повърхността на Атлантическия океан - през 2021 г.

Плановете са били да направи 18 такива гмуркания през тази година.

Reuters отбелязва, че експерти от бранша и служител, подал сигнал за нередности, са се притеснявали за неговата безопасност, изразявайки загриженост, че OceanGate е предпочела да не сертифицира “Титан” чрез трети страни - например Американското бюро по корабоплаване, водещ класификатор на подводници, или европейската група DNV, независима организация за качество и управление на риска, която определя стандартите за безопасност на конструкцията на подводни превозни средства.

Експедиция до Цената за място в експедицията е 250 000 долара, а останките на

Уил Конен, председател на групата за експертни оценки Marine Technology Society (MTS) за пилотирани подводни апарати, се объръща с писмо от 27 март 2018 г. до основателя и главен изпълнителен директор на OceanGate Стоктън Ръш, който е пилот на изчезналото превозно средство. В писмото Конен изразява широко разпространените според него опасения относно "Титан". Конен по-късно е обсъдил писмото с Ръш.

"Имаше откровен разговор. Беше разговор между големи хора. И се съгласихме да не се съгласим", казва Конен пред Reuters относно разговора си с Раш.

Въпросът не е бил в някакъв отделен недостатък на дизайна, а в това, че OceanGate е избрала да не се възползва от признатото от индустрията сертифициране за проектиране, изработка и изпитване на подводницата.

"Опасенията ни са, че настоящият експериментален подход, възприет от OceanGate, може да доведе до негативни резултати (от малки до катастрофални), които биха имали сериозни последици за всички в отрасъла", се казва в писмото.

По думите на Конен писмото се появява, след като много експерти в областта на подводните технологии изразяват загриженост относно "Титан" по време на тридневен годишен симпозиум. Конен добавя, че е помолил борда на MTS да изпрати писмото от името на цялото общество, но управителният съвет е отказал.

На 18 януари 2018 г. служителят на OceanGate Дейвид Локридж препраща на ръководителите на компанията инженерен доклад, който е критичен към процеса на разработване и изследване на “Титан“, проведен в компанията, според съдебните дела, за които Локридж и OceanGate са подали искове един срещу друг през същата година.

По-специално, Локридж е бил загрижен за материалите, използвани в корпуса и липсата на тестове, извършени върху корпуса, за да се измери способността му да издържа на голямото налягане в дълбоките води.

Компанията свиква среща на следващия ден, за да обсъди загрижеността на Локридж, според съдебните искове. На срещата Локридж заявява, че не може да приеме проектните решения на OceanGate и няма да даде разрешение за плаване с екипаж без допълнителни тестове. След това той е уволнен.

През юни и юли 2018 г. OceanGate подава съдебен иск срещу Локридж, твърдейки, че той е обсъждал поверителна информация с поне две други лица. Локридж подава насрещен иск през август 2018 г, отричайки това и твърдейки, че искът на OceanGate е бил опит да обезкуражи "лицата, подаващи сигнали за нередности, да информират за качествени проблеми с контрола и безопасността, които застрашават безопасността на невинни пътници."

От OceanGate не са отговорили на исканията за коментар от Reuters. Локридж, чрез своя адвокат, e заявиl, че няма коментар. Конен посочва, че писмото му не се основава на оплакванията на Локридж.