Астрономи са забелязали изключително мощна експлозия, идваща от древна галактика, очевидно предизвикана от вид разрушаване на звезди, за което се предполага от десетилетия, но никога досега не е наблюдавано.

Въпросната експлозия може да се нарече "звездна смърт чрез разрушителна надпревара", посочва Reuters.

Изследователите твърдят, че наблюдаваният от тях гама-изблик може да е бил причинен от сблъсъка на две компактни звезди в гъстонаселената и хаотична среда в близост до свръхмасивна черна дупка в центъра на тази галактика с елиптична форма. Те подозират, че двете обречени звезди са били неутронни, което означава, че събират приблизително масата на нашето слънце в сфера с размерите на град.

„Джеймс Уеб“ и „Хъбъл“ продължават да изумяват с още разкрития за ВселенатаНАСА и ЕКА публикуваха снимка, която показва странен сблъсък на галактики

"За да се обясни избухването на гама-лъчите, трябва да става дума за компактна звезда, т.е. не такава като Слънцето", казва астрономът Андрю Леван от Radboud University в Нидерландия, водещ автор на изследването, публикувано тази седмица в списание Nature Astronomy.

"Гама-изригванията са най-мощните експлозии във Вселената. Те освобождават повече енергия за единица време, отколкото всички други известни космически явления. Така че те са наистина свръхмощни по своите свойства. Името им идва от първия вид светлина, която виждаме - гама-лъчите, но всъщност те излъчват в целия електромагнитен спектър", обяснява на свой ред астрофизикът и съавтор на изследването Уен-Фай Фонг от Northwestern University в Илинойс, САЩ.

Огромните гравитационни сили, упражнявани от черната дупка в центъра на галактиката, могат да предизвикат хаос, като нарушат движението на близките звезди и други обекти и увеличат вероятността от сблъсъци, което напомня на една разрушителна надпревара, казват изследователите.

Телескопът Джеймс Уеб е открил най-далечната галактика, наблюдавана някога?Галактиката, наречена GLASS-z13, изглежда, че е била само на около 300 милиона години след Големия взрив

"Повечето звезди във Вселената умират по предсказуем начин, който се основава само на тяхната маса", казва Леван. "Това изследване показва нов път към звездното разрушение."

Много масивните звезди - с маса над 10 пъти по-голяма от тази на Слънцето, умират при взрив на свръхнова, който оставя след себе си неутронни звезди или още по-плътни черни дупки, чието гравитационно привличане е толкова силно, че никаква материя или светлина не може да избяга.

Звезди с относително ниска маса като нашето Слънце се издуват, напрягайки външните си слоеве, и се превръщат в звезден остатък, наричан „бяло джудже“.

Новите открития показват трети начин на звездна смърт.

Кога ще има градове на Марс?Постоянното присъствие на хора на Марс ще бъде възможно до края на десетилетието, а до 2100 г. може да има град с население от един милион души, прогнозира инженерът Робърт Зубрин

"Идеята, че звездите могат да загинат и чрез сблъсъци в изключително плътни региони, съществува поне от 80-те години на миналия век. Така че ние чакахме повече от 40 години, за да бъдат открити нагледни признаци за подобен процес", акцентира Леван.

Изследователите са използвали данни от орбитални и наземни телескопи, за да проучат гама-изригването в галактика, отдалечена на около 3 млрд. светлинни години от Земята, приблизително по посока на съзвездието Водолей (светлинната година е разстоянието, което светлината изминава за една година - 9,5 трилиона км). Тази древна галактика е населена предимно със звезди на възраст няколко милиарда години.

"Такава галактика се нарича "спокойна" - галактика, която не формира активно звезди с висока скорост и е отминала разцвета си", казва Фонг. "Тези спокойни галактики са много масивни и са изградили големи свръхмасивни черни дупки в центровете си, което ги прави идеална среда за звездни сблъсъци."

Девет факта за космоса, които звучат невероятноЗнаете ли, че в съзвездието на Рака има планета от диаманти на стойност 26.9 нонилиона долара, а денонощието на Земята в бъдеще ще се удължи до 870 часа?

Разстоянието между нашето Слънце и най-близката звезда, Проксима Кентавър, е около 4 светлинни години. Същото пространство във въпросната галактика би било запълнено с може би десет милиона звезди, а дестабилизиращото влияние на свръхмасивната черна дупка в ядрото ѝ би разбъркало допълнително нещата.

"Със сигурност не бихте искали да седите на първия ред на едно от тези събития", категоричене е Леван. "Но ако бяхте достатъчно близо, щяхте да видите как двете неутронни звезди се приближават все повече, докато гравитацията им ги деформира и те започнат да се раздробяват. След това ядрата на звездите се сливат и образуват черна дупка, заобиколена от диск от останалия материал. Частица от секундата по-късно този материал се влива в черната дупка и се изстрелва енергийна струя, движеща се със скорост 99,99% от скоростта на светлината, представляваща гама-изригване“.