AI е краят на марките такива, каквито ги познаваме
Изкуственият интелект беше във фокуса на вниманието по време на наскоро проведения Международен фестивал на креативността Cannes Lions.
Събитието разкри как новата технология ще ни накара да намерим нови начини за реализиране на идеите и фантазиите си, ако искаме да се адаптираме към голямата промяна, която вече е тук, пише в статия по темата Fastcompany.
"През 2013 г., веднага след Cannes Lions, написах статия за Fast Company, озаглавена "Краят на рекламата, каквато я познаваме", въз основа на това, което наблюдавах тогава.
Описах промяната на парадигмата в маркетинга, която според мен ще настъпи заради технологичните, обществените и поведенческите промени.
Е, тези промени не убиха рекламата. Напротив, те я принудиха да мутира с течение на времето.", пише авторът на статията.
10 години по-късно рекламата вече не е реклама.
На тазгодишния фестивал голяма част от наградените творби на Cannes Lions не са реклами в традиционния смисъл на думата. Те са прикрити или маскирани като нещо различно от реклама.
"Knock Knock" за Корейската национална полицейска агенция или "Runner 321" за Adidas станаха носители на големи награди в различни категории - но да ги наречем реклами или кампании би било погрешно.
"Рекламата се нуждае от ново име", заяви Скот Галоуей пред препълнената зала на фестивала.
Пейзажът се е променил дотолкова, че един човек вече може да има по-голямо влияние, отколкото институционална марка. Една марка също може да бъде издигната до нови висоти или да бъде поставена на колене от индивида.
Това може да е краят на марките, каквито ги познаваме.
Въз основа на този извод, ето няколко принципа, които могат да направляват следващата промяна на парадигмата.
От организационен мащаб към функционална скорост
В публикацията си в блога си Галоуей пише, че "играчът на Залата на славата по американски футбол Джери Райс не бил толкова бърз, но имал "функционална скорост" - инстинкт за ускоряване или забавяне, когато това е от най-голямо значение."
Да вземем за пример Adobe. Само за няколко месеца тя представи Firefly - базиран на подсказки генеративен инструмент за изкуствен интелект, вграден във Photoshop.
Adobe, стар и вероятно застоял софтуерен гигант, ускори темпото, когато това беше важно, демонстрирайки своята значимост като марка.
Важно е обаче да се отбележи, че функционалната скорост не принадлежи само на технологични гиганти като Adobe.
В перспективното си развитие AI ще позволи на компании от всякакъв мащаб и на отделни хора да се мащабират и ускоряват по начини, които не са били възможни преди.
От транзакция към разговор
Една от основните точки на контакт между марките и клиентите онлайн е електронната търговия.
Целият процес - от избора на продукт до плащането - е транзакция. Въпреки това, когато хората са запитани какво ценят най-много в своето клиентско преживяване и за какво биха платили повече, "любезното обслужване" и "компетентното обслужване" се класират толкова високо, колкото и "ефективността" и "лесното плащане".
Разговорите са изключително подходящи за предоставяне на приятелски и компетентни услуги.
Вече е възможно да водим съвсем естествени разговори с AI за почти всичко. През следващите няколко години ще бъде напълно възможно машините да предоставят приятелски и компетентни услуги, които са толкова добри, ако не и по-добри от тези, предоставяни от хората под формата на разговори.
Стремете се към ефективност, а не само към ефикасност при всяка транзакция с вашия клиент.
От USP към POV
Аяко Танака, японска модна инфлуенсърка със скромните 168 000 последователи, продаде продукти, курирани от нея по време на двудневно събитие, на стойност близо 1 млн. долара.
Това са приходи, които голяма световна марка би продала за ден-два във водещия си магазин.
Големите марки може да имат по-добри продукти с по-добри уникални предложения за продажба (USP). Но именно гледната точка (POV) на Танака привлича и купува последователите, което води до този вид продажби.
Много марки се опитват да изразят своята гледна точка.
Patagonia, която обявява, че Земята е единствената ѝ заинтересована страна, е един отличен пример, а Mastercard Europe, която помага на украинските бежанци с "Къде да се заселим", е друг пример за компания, която влага пари там, където е нейната уста.
Напротив, когато една марка не се придържа към своето POV, това може да бъде много по-вредно, отколкото преди 10 години, както се видя в случая с транссексуален инфлуенсър и марка, която разчиташе на него, но не го подкрепи. Грешката не беше в това, че нямаше POV. По-скоро компанията не се е придържала към него.
От генеративен интелект до човешкото докосване
Макар че изкуственият интелект е доминиращата тема на фестивала, няма много доказателства, че той е направил работата по-добра.
Когато AI е тема в контекста на творческите начинания, хората споменават ефективността, а не качеството или оригиналността. Това е ахилесовата пета на творчеството, допълва Fastcompany.
"Макенроу срещу Макенроу" за Michelob Ultra на AB InBev е един от примерите за използване на AI, което не беше възможно преди 5 години.
Той взема данни, за да регенерира движенията на тенисиста Джон Макенроу от миналото и позволява на истинския Макенроу да играе срещу себе си. Хората, а не изкуственият интелект, са измислили привидно невъзможна идея и са използвали изкуствен интелект, за да я направят възможна.
"Последният завой в творческия процес трябва да бъде ваш", казва експертът Пи Джей Перейра, имайки предвид това, което превръща работата от достатъчно добра в страхотна.
В обобщение може да се каже, че изкуственият интелект все още не е убил марките - или творчеството.
Той обаче ще ги принуди да мутират с течение на времето, а нас - да адаптираме начините си на мислене и работа.