Пазарът разбива надеждите на Саудитска Арабия за цените на петрола
Петролният пазар отправи предупреждение към Саудитска Арабия: Световната икономика отслабва и усилията на кралството да повиши цените се изправят пред стена от свръхпредлагане, пише днес The Wall Street Journal.
Богатото на петрол кралство намалява производството от този уикенд в опит за ограничаване на доставките, като саудитски служители смятат, че търсенето ще изпревари производството по-късно тази година и това ще доведе до рали, което ще възстанови потока от печалби на производителите на петрол.
Анализаторите от Международната енергийна агенция и банките на Уолстрийт са съгласни, че търсенето може да се възстанови през втората половина на 2023 г.
Проблемът е, че петролният пазар изглежда в противоречие с тях: ключов индикатор предполага, че търговците вярват, че доставките няма да се свият с месеци.
През последните дни спот цената за петрол Брен (т.е, за сделки, изискващи незабавно плащане) пада в сравнение с фючърсната цена на суровината (тази, която се прилага за транзакция, която ще се случи на по-късна дата). Динамиката, известна като контанго (когато цената на фючърсните контракти е по-висока от спот цената на основния актив) е сигнал, че доставките са повече от достатъчни, за да отговорят на търсенето, отбелязва WSJ.
„Това е наистина мечи знак“, казва Грег Нюман, главен изпълнителен директор на базираната в Лондон брокерска компания Onyx Capital Group. Изненадата е, че самата цена на Брент не се е понижила, добавя Нюман, който очаква референтният петрол да падне до между 58 и 62 долара за барел.
Изводът е, че на Саудитска Арабия, вторият по големина производител на суров петрол след САЩ, може да ѝ се наложи да предприеме по-драстични действия, за да повиши цените в лицето на слабото търсене, по-високите лихвени проценти и неочакваното изобилие от петрол от САЩ, Иран и Русия.
Говорител на саудитското енергийно министерство не е отговорил на исканията за коментар от WSJ.
Изданието добавя факта, че възстановяването на Китай е по-бавно от по-ранните прогнози на икономистите. Пекин представи план за стимулиране на растежа, но инвеститорите казват, че засега той е недостатъчен, за да предизвика голямо покачване на търсенето на суровини.
Цените на Брент паднаха с 13% през първата половина на годината до около 75 долара за барел в петък, въпреки предишните съкращения от картела ОПЕК+, ръководен от Рияд. Това означава по-ниски цени на бензиностанциите за американските шофьори, отбелязва още WSJ.
Потреблението на горива обаче отслабва в Китай и в Европа, според Маруан Юнес, главен инвестиционен директор на хедж фонда Massar Capital Management.
Част от почти рекордния внос на суров петрол в Китай изглежда се насочва към стратегически резерви, посочва той и добавя, че „по-големите макросили наистина ще забавят глобалния растеж“.
Като намалява добива, Рияд повишава цените на суровия петрол с високо съдържание на сяра, който произвежда, но не успява да даде тласък на по-широкия пазар, коментира Ади Имсирович, директор на консултантската компания Surrey Clean Energy и бивш търговец.
В резултат на това референтната цена в Дубай миналата седмица се повиши спрямо глобалния стандарт Брент за първи път от есента на 2020 г. Това е рядко явление, тъй като петролът, търгуван в Дубай, е по-плътен и съдържа повече сяра.
Цените в Дубай са силно повлияни от производството на Саудитска Арабия, докато Брент измерва цената на петрола, произведен в Европа и Тексас.
По-високите цени в Дубай са добра новина за държавния петролен гигант Saudi Aramco, който базира експортните си цени в Азия спрямо този пазар. Има една уловка. Aramco е изложена на крехкия пазар в Северно море чрез продажбите си в Европа, където цените се базират на бенчмарка Брент.
Допълнителен риск за петролните бикове е, че ситуацията контанго при Брент възпира мениджърите на активи да инвестират в петролни деривати. Когато фючърсните договори стават по-скъпи, колкото по-далеч са от изтичането им, инвеститорите губят пари, докато коригират позициите си, за да избегнат доставката на петролни товари.
Има други сили, които биха могли да повишат цените. Шофьорите в САЩ, които консумират почти една десета от петрола в света, изразходват с 3,8% повече бензин, отколкото преди година.
Промяната в начина, по който се изчисляват цените на Брент – добавянето на американски суров петрол към микса – също може да замъгли сигнала, който бенчмаркът изпраща за състоянието на световния пазар.
Въпреки това Юнес от Massar казва, че всяко покачване на суровия петрол може да бъде краткотрайно. Голямо препятствие е спадът в нефтохимическото производство.
Рафинериите губят пари за всеки барел нафта от пластмасови съставки, който произвеждат. Затова те намаляват покупките на суров петрол, необходим за производството на петролния продукт.
По-високите лихвени проценти насърчиха рафинериите да продават запаси от петрол заради повишаването на разходите за съхранение. Добавете скок в износа на ирански петрол на фона на преговорите с Вашингтон и перспективите според някои анализатори стават все по-мрачни.
„Проблемът е, че когато намалите производството във вече слаба среда, въздействието е ограничено“, казва Оле Хансен, стратег по стоковите пазари в Saxo Bank.
„Саудитците отново са сами в намаляването на производството с цел подкрепа на пазара“, добавя Имсирович. „Връщаме се към старата мантра, която отново е вярна: че ОПЕК е силна на силен пазар и е слаба на слаб пазар.“