Thread на Meta - поредната социална мрежа или убиец на Twitter
След като последните ходове на Twitter отново поставиха компанията в негативния фокус на публичното внимание, сега Meta на Марк Зукърбърг нанася пореден удар на социалната мрежа на Илон Мъск, засилвайки съперничеството на технологичните милиардери с пускането на дългоочакваната съпътстваща услуга на Instagram – Threads.
Анализаторите определят услугата като директно предизвикателство за Twitter, пише Reuters и цитира Зукърбърг, който открива стената си в приложението с думите: "Нека да направим това. Добре дошли в Threads", придружени с емотикон на огън. Той заявява, че приложението е регистрирало 5 милиона профила през първите си четири часа.
Подобно на Twitter, то включва кратки текстови публикации, които потребителите могат да харесват, препубликуват и коментират, въпреки че не включва възможности за директна комуникация между потребителите. Постовете могат да бъдат с дължина до 500 знака и да включват връзки, снимки и видеоклипове с продължителност до пет минути, според публикация в блога на Meta.
Twitter въвежда две нови рестрикции за потребителитеОсвен че спря достъпа до платформата без регистрация, Twitter въвежда и дневен лимит на туитовете
Тя е достъпна в повече от 100 държави в App Store на Apple и Play Store на Google.
Анализатори коментират пред информационната агенция, че инвеститорите са изкушени от възможността връзките на Thread с Instagram да осигурят на новата платформа вече налична потребителска база и рекламен апарат. Това би могло да удари приходите от реклама на Twitter в момент, когато новият главен изпълнителен директор на компанията на Мъск се опитва да нормализира дейността на платформата.
Въпреки че Threads стартира като самостоятелно приложение, потребителите могат да влизат в него, като използват своите идентификационни данни за Instagram, и да следват същите акаунти. Това може да го направи лесно допълнение към вече изградените навици на повече от 2 милиарда активни потребители месечно.
"Инвеститорите не могат да не бъдат поне малко развълнувани от перспективата, че Meta наистина има "убиец на Twitter", казва Дани Хюсън, ръководител на финансовия анализ в инвестиционната компания AJ Bell.
Създателят на Twitter представи нова социална мрежа Bluesky на Джак Дорси напомня много на Twitter, но в основите си е напълно различна
Официалното представяне на Threads идва след месеци на закани между Зукърбърг и Мъск, които стигнаха дори до покана за реален мач по смесени бойни изкуства в клетка.
Моментът е подходящ за Meta да нанесе удара си, тъй като месеци наред хаотичното вземане на решения от страна на Мъск създаде редица проблеми на Twitter. Бизнесменът купи платформата за 44 млрд. долара през октомври миналата година, но оттогава стойността ѝ рязко спадна заради отлив на рекламодатели на фона на дълбоки съкращения на персонала и противоречия относно модерирането на съдържанието. Последният ход на Twitter беше свързан с ограничаване на броя на туитовете, които потребителите могат да четат на ден - решение, което също не спечели нови привърженици на социалната мрежа.
"Мисля, че трябва да има приложение за публични разговори с над 1 млрд. души в него. Twitter имаше възможност да направи това, но не го направи. Надявам се, че ще го направим ние", пише още Зукърбърг в Threads.
Интеграцията на платформата с Instagram дава възможност на потребителите, които се регистрират за Threads, автоматично да получават значка, прикрепена към техния профил в Instagram, но могат да изберат и да я скрият.
Пет развиващи се алтернативи на големите социални медииВсе повече хора започват да се отдръпват от основните платформи
Брандове като Billboard, HBO, NPR и Netflix вече имаха акаунти в рамките на няколко минути след стартирането на новата мрежа, както и знаменитости като Шакира и други известни личности като бившия главен оперативен директор на Meta Шерил Сандбърг, акцентира Reuters и цитира Райън Детърт, главен изпълнителен директор на компанията за маркетинг на влиятелни личности Influential, който казва:
“За да натрупа първоначални потребители, Meta прави опити да привлече влиятелни в социалните медии личности към новото си приложение и ги насърчава да публикуват поне два пъти дневно. Някои от тях вече благодариха на компанията за ранния достъп в първите си публикации”.
Приложението смята да се възползва и от неуспеха на други потенциални конкуренти на Twitter. Макар че редица нововъзникващи платформи като Mastodon, Post, Truth Social и T2 се опитаха да примамят потребителите ѝ, всички те засега остават сравнително малки.
Но има и по-успешни примери. Bluesky, новата услуга, подкрепена от съоснователя на Twitter Джак Дорси, стартира своята бета версия само с покани през февруари и потребителски интерес не липсваше. Според уебсайта на социалната мрежа към април тя е имала 50 000 потребители. Дорси подкрепя и друга платформа, наречена Nostr.
Потребители на Twitter полетяха към Mastodon - какво представлява той? Платформата работи от 6 години, но сега набира популярност заради неясния начин, по който Илон Мъск възнамерява да управлява компанията
Но историята работи срещу Meta. В миналото компанията претърпя многобройни неуспехи при пускането на собствени имитиращи приложения, най-вече Lasso, насочено да се конкурира с китайската платформа за кратки видеоклипове TikTok.
По-късно компанията включи инструмент за кратки видеоклипове - Reels, базиран на Lasso, директно в Instagram и Facebook, а неотдавна закри звеното си, натоварено с разработването на експериментални приложения, като част от политиката за намаляване на разходите.
Друг потенциален удар срещу Threads е факта, че ориентираната към новините култура на Twitter се различава значително от тази в Instagram, която е по-визуална платформа, казва Жасмин Енберг, главен анализатор в Insider Intelligence и добавя:
Завръщането на забранените профили и мрежата на щастиетоЗаради вихрещата се неяснота в придобитата от Мъск мрежа много потребители се насочват към нейната алтернатива с отворен код
“Това е в разрез с целта на Meta през последните години да се отдалечи от новините и политическото съдържание и вместо това да препоръчва по-леки неща. Компанията дори омаловажи значението на новинарското съдържание в своите платформи по време на регулаторните битки около идеите платформата да плаща за съдържание на издателите”.
Така че тепърва предстои да видим дали Thread на Meta ще се окаже поредната социална мрежа или “убиец на Twitter”.