Предприемачът, който призна най-големия си провал – в Spotify
Да се греши е човешко. Но много хора се срамуват от гафовете си. Не и Витшушан Намасиваясивам – предприемач и експерт в технологичния сектор.
Наскоро той беше гост на Fuckup Nights Toronto – канадското издание на популярния в цял свят формат, посветен на споделянето на професионални провали, който се провежда и в България.
Преди години Намасиваясивам е главен инженер в една от големите музикални стрийминг платформи - Spotify. По онова време разработва нова опция, позволяваща на музикалните изпълнители да прикачат кратко видео към песните си. Тя е проверена и тествана, но когато я пускат за масова употреба се оказва, че източва интернета на потребителите за отрицателно време. Вместо да се пускат по веднъж, както е било замислено, видеата се даунлоудват на всеки десет секунди отново и отново. А потребителите без WiFi връзка с ужас откриват, че предплатеният им интернет е изчезнал.
Тогава избухва недоволството. Клиентите проклинат автора на тази нова опция. А той съвсем не подозира, че има проблем, което е още по-срамното. Разбира случайно от реакции в интернет форум.
Spotify включва и пълнометражни музикални видеоклиповеКонцепцията не е нова за услугите за стрийминг на музика, но тя ще изравни като възможности платформата с конкурента Apple Music
Вместо да скрие колко много се е изложил, той прави точно обратното. Говори за това публично и призовава хората да не се притесняват от грешките. Не че той самият не се е срамувал.
„В момента, когато осъзнах, че съм сбъркал, се появиха срамът и чувството на тревожност“, разказва той.
Но след това намира сили да продължи. А днес казва, че това всъщност е много приятно чувство и затова го споделя с други. Сега той има собствено училище за програмисти в Торонто.
Историята на Намасиваясивам всъщност е вдъхновяваща, казва Бил Мъри, също работещ в софтуерната индустрия.
„Ако един програмист не греши, значи не е иноватор“, обяснява той.
Spotify обяви нова функция - Бета версията на DJ все още е в процес на тестване и засега е достъпна само за абонатите на Spotify Premium в САЩ и Канада
Мъри има интересна теория за успелите в технологичния сектор предприемачи. Според него останалите не би трябвало да ги питат как са развили бизнеса си, защото това е все едно да питаш за числата от тотото.
„Разбира се, че от успели хора можеш да научиш много. Но за мен идеята, че някой може да говори открито за провалите си е много интересна. И от това има какво да научиш“, казва Мъри.
Традицията за срещи, посветени на провалите, идва от Мексико, където през 2012 г. тамошният предприемач Карлос Зимброн организира подобно нещо. Идеята се ражда след като той се оплаква на приятели колко му е скучно постоянно да ходи по събития, на които слуша как успелите са успели.
За дискусиите в Мексико се заговаря на много места по света. Според BBC подобни срещи вече се организират в около 80 държави. Според Зимброн те са „вдъхновяващи, защото много хора минават през такива трудности“.
Необходими са средно 2000 идеи, за да направите търговски пробивИдеите, водещи до големи пробиви, често се разглеждат като мистерия или акт на спонтанно творчество. Те обаче може да се проектират
Разговорите за бизнес провалите водят до нормализация на обичайния неуспех, казва Лия Едуардс, директор на инвестиционен фонд и преподавател в университета „Бъркли“ в Калифорния.
„Нужни са много опити, за да постигнеш правилната комбинация от екип, пазарна ниша и подходящ продукт, за да успееш“, казва тя.
Често пъти обаче публиката, заслепена от постиженията на големите предприемачи, забравя, че повечето са фалирали многократно преди да постигнат пробив. Но те винаги са знаели, че най-важното е да не се отказваш и да опиташ пак.