Made in Москва? Защо новият „Москвич“ няма нищо общо със съветската класика
Връщането на съветската класика "Москвич" на пазара миналия ноември, беше определено от кмета на Москва като доказателство за устойчивостта на руската автомобилна индустрия спрямо западните санкции.
"Това е историческо събитие", заяви Сергей Собянин, докато представяше "Москвич" в завода на френския автомобилен производител Renault, който правителството придоби за една рубла.
"Много хора си мислеха, че това е краят на руската автомобилна индустрия.", отбеляза кметът в речта си, припомня Reuters.
Рестартът на "Москвич" обаче е знак и за друга важна тенденция – нарастващото влияние на Китай върху ключов сектор от руската икономика.
Автомобилите, които излизат от огромния Московски автомобилен завод в южната част на руската столица, нямат нищо общо с добре познатите ни модели от съветската епоха. В елегантните джипове с четири врати ясно се виждат части от двигатели и тапицерии от китайския JAC Motors.
Двама източници, пожелали анонимност, заявиха пред Reuters, че моделът "Москвич 3" е JAC Sehol X4, сглобен в Москва с помощта на компоненти и оборудване, закупени от китайски партньор.
Миналия месец "Москвич" заяви, че моделите от серия 3 се произвеждат чрез сглобяване на големи единици в производствен завод в чужбина, след което се изнасят и довършват в Русия. Компанията призна, че работи с "чуждестранен партньор", но не потвърди връзките с JAC.
"Локализацията на производството постепенно се увеличава", коментират от руския автомобилен завод пред Reuters.
Плановете са втората фаза на производството да започне по-късно тази година или в началото на 2024 г. Тя включва заваряване и боядисване в завода в Москва, както и по-широк кръг от местни доставчици с руски компоненти.
Китайските производители на автомобили завземат пазарен дял в Русия, възползвайки се от напускането на западните играчи, които доминираха на пазара преди нахлуването в Украйна, сочат данни от автомобилната индустрия.
Вносните китайски автомобили сега представляват 49% от руския пазар, достигайки 40 000 единици през юни, в сравнение с предвоенния дял от едва 7% през юни 2021 г., според данни на аналитичната компания Autostat.
Това е доходоносен бизнес. Износът на леки автомобили на китайските производители за Русия в периода януари-май 2023 г. се е увеличил 5,2 пъти на годишна база до почти 3,6 млрд. долара, според китайската митническа статистика, включително износ на стойност почти 1 млрд. долара само през април.
Освен тези цифри, китайските компании увеличават продажбите си в Русия и със сглобяване на автомобили в заводи, освободени от водещи лидери в индустрията като Renault и Nissan, допълва Reuters.
Агенцията цитира информация от вътрешни източници, които са заявили, че шест завода в Русия, които са били собственост на европейски, японски и американски автомобилни производители или са сглобявали техни автомобили, сега произвеждат китайски модели или имат планове да го направят. Те имат годишен капацитет от около 600 000 автомобила, показват изчисленията на Reuters
Министерството на промишлеността и търговията на Русия не отговори на запитването за коментар.
Владимир Беспалов, независим експерт в автомобилния сектор, заяви, че нарастващото присъствие на китайските производители на автомобили е от полза за Русия, тъй като й позволява да възобнови производството в спрените заводи и да запази заетостта на работниците.
Неслучайно, президентът Владимир Путин заяви, че през 2020 г. в индустрията са били заети около 300 000 души.
След хаотичното десетилетие, последвало разпадането на Съветския съюз през 1991 г., Русия насърчаваше активно западните производители на автомобили да строят заводи. Тя предложи субсидии на тези, които извършват операции като заваряване и боядисване на място и ги стимулира да произвеждат компоненти.
До 2021 г. вътрешното производство достигна около 1,4 млн. леки автомобила – около половината от инсталирания капацитет. Миналата година то спадна до едва 450 000 – най-лошото представяне на индустрията след разпадането на Съветския съюз, тъй като западните компании се оттеглиха след войната в Украйна. По данни на правителството, автомобилите, произведени в страната, представляват по-малко от 40% от руския автомобилен пазар, в сравнение със 70-75 % преди нахлуването в Украйна.
"Несъмнено експанзията на китайските производители на автомобили на руския пазар ще продължи", категоричен е Андрей Олховски, ръководител на веригата Avtodom. "Няма алтернативи за руската автомобилна индустрия."
Avtodom, която купи дъщерните дружества на Mercedes-Benz в Русия, преговаря с няколко китайски автомобилни производители за сглобяване на премиум автомобил в стария завод на германския концерн в Москва и партньорът може да бъде обявен до края на годината, коментира Олховски пред Reuters.
Това би било радикална промяна в развитието на китайските производители на руския пазар, чийто бизнес стартира едва през 2019 г. с пристигането на компанията Great Wall Motor. Продажбите на нейните автомобили Haval от завода ѝ в Тула, сега съставляват почти 10% от руския пазар. Great Wall отказа да коментира тези данни.
Шест от 10-те най-големи марки по пазарен дял в Русия са китайски автомобилни производители, като Haval, Chery и Geely, според месечните данни за продажбите за юни на Autostat.
В рамките на партньорството с китайски компании в в Русия вече се произвежда по-малка част от продукцията на бившите западни заводи, твърдят източниците. Руският автомобилостроител Sollers заяви през ноември, че е започнал да произвежда микробуси Atlant и Argo в завода в Татарстан на около 440 км източно от Москва, който преди това произвеждаше микробуси Ford Transit.
Sollers не споменава партньор. Според друг източник, пожелал анонимност, JAC също доставя компоненти за автомобили. Източникът, който работи в дилърство на Sollers, заяви, че Atlant и Argo са ребрандирани версии на моделите Sunray N25 и N35 на JAC: "Има разлики, да. Логото на волана и на капака на двигателя.", казва той.
Най-големият руски автомобилен производител АвтоВАЗ, който закупи завода на Nissan в Санкт Петербург през февруари, започна да произвежда модела Lada X-Cross 5 в сътрудничество с "източен партньор", както сам го нарича.
Източник, близък до компанията, заяви пред Reuters, че за производството на автомобили Lada се използва базата на Bestune T77 на китайската FAW Group. FAW нe отговори на запитването за коментар, а АвтоВАЗ отказа такъв. Публично те заявиха, че планират локализиране на производството си през 2024 г., като използват части от доставчици в Санкт Петербург и Ленинградска област.
След като западните компании се изтеглиха от Русия, Москва организира придобиването на чуждестранни активи от контролирани от държавата дружества, за да гарантира, че производството в жизненоважния сектор ще продължи.
Правителството обаче премълчава значителната роля на Китай за възстановяването на автомобилния сектор след 59% спад на продажбите миналата година, като вместо това обявява възраждането на добре познати руски марки.
"Първата стъпка е "Москвич" в допълнение към "Лада", заяви министърът на промишлеността и търговията Денис Мантуров пред агенция РИА миналия месец. "Надявам се, че Волга ще ги последва още през следващата година."
Централната банка е един от малкото държавни органи, които признават нарастващото влияние на Китай.
В нов доклад тя отбелязва, че няколко фабрики в централна и северозападна Русия, които миналата година не са работили, сега произвеждат "автомобили, базирани на китайски модели ... под свои собствени марки". "Ако в миналото доминираха автомобилите от Япония и Европа, то сега над 70% от вноса е от Китай", се казва в доклада.
Тъй като вътрешното производство в Русия зависи от вноса на монтажни компоненти от Китай, печалбите са зависими от обменния курс на юана, коментира източник, близък до един от заводите. "Първото нещо, което се прави сутрин, е да се провери курса на юана, защото маржовете и цените зависят от него", допълва източникът.