Ferrari за 30 млн. долара е най-скъпото автобижу на търговете в Монтерей
Ferrari за 30 млн. долара оглави парада на трофейните автобижута, продадени в Седмицата на автомобилите в Монтерей, съобщава CNBC.
Общата сума на продажбите на над 1200 автомобила на пет търга в Монтерей и Пебъл Бийч, достигна 397 млн. долара, което е втората най-висока сума за търговете според Hagerty, застрахователна компания за класически автомобили.
Въпреки това продажбите отбелязват 16% спад спрямо миналогодишната рекордна сума от 473 млн. долара.
В комбинация с поредицата от разочарования на търга, резултатите показват, че инфлацията, по-високите лихвени проценти и нестабилните цени на финансовите пазари слагат спирачки на пазара на класически автомобили.
"Охлаждането на пазара, което наблюдаваме през последните 15 месеца, най-накрая достигна до търговете в Монтерей, след като миналата година имаше слабо влияние", се казва в доклад на Hagerty.
Класическите автомобили са сред колекционерските активи с най-лоши резултати през 2023 г., според нов доклад на Knight Frank. Стойността им е спаднала със 7% тази година, докато стойността на произведенията на изкуството се е повишила с 12%, сочат данни на Knight Frank. Стойностите на бижутата и часовниците също са се увеличили.
Възходът на сайтовете за онлайн търгове засилва натиска върху търговете на класически автомобили на живо, които се превръщат в популярна алтернатива на събития за продажби като Монтерей.
Продажбите в онлайн аукционния форум Bring a Trailer достигат 841 млн. долара през първата половина на 2023 г., според данни на компанията. Общо онлайн търговете за колекционерски автомобили са привлекли около 1,9 млрд. долара миналата година, което е малко под 2,4 млрд. долара от търговете на живо, според Hagerty.
Най-зрелищният провал на търга стана Ferrari 250 LM от 1964 г., продадено от RM Sotheby's. Очакваше се автомобилът да бъде продаден за сума между 18 и 20 млн. долара. Но най-високата оферта обаче достигна само 17 млн. долара, подчертава CNBC.
Ferrari California Spyder от 1960 г. също не беше продадено на търга, като най-високата цена достигна 8,25 млн. долара. От RM Sotheby's съобщиха, че автомобилът е продаден по-късно на частна продажба след търга. Аукционната къща не разкрива цената.
Най-скъпият автомобил също падна под очаквания диапазон. Bonhams продаде Ferrari 412P от 1967 г. за 30,25 млн. долара, което го превърна в четвъртото най-скъпо продадено Ferrari в историята. Въпреки това, очакваната продажна цена беше над 40 млн. долара, а наддаването за автомобила беше слабо.
Някои експерти твърдят, че Монтерей и цялостният пазар на класически автомобили може би страдат от прекалено голямото предлагане.
По-възрастните колекционери, особено от поколението на бейби бума, започват да продават цели колекции с напредването на възрастта и не е ясно дали новата вълна от по-млади колекционери има апетит за подобни класики или предпочита по-модерни автомобили от 90-те и 2000-те години.
Ето кои станаха най-скъпо продадените автомобили на събитието:
Ferrari 412P Berlinetta от 1967 г. – продадено за 30,25 милиона долара от Bonhams
412P е шосейна или "клиентска версия" на прочутите състезателни автомобили 330 P3 и P4 на Ferrari.
Първоначално са конструирани само два броя 412P Berlinetta, а Ferrari преустройва още два 330 P3 в 412P.
Продаденият автомобил е вторият от оригиналните модели 412P, слязъл от заводската линия и участвал в състезания на най-високо ниво.
Jaguar XKSS Roadster от 1957 г. – продаден за 13,2 милиона долара от RM Sotheby's
XKSS по същество е преработен състезателен автомобил, след като Jaguar се оттегля от състезанията след края на сезона през 1956 г.
Компанията решава да превърне своите състезателни автомобили D-type в пътнически автомобили за клиенти, като добавя пътническа врата и защита от атмосферни влияния.
Jaguar произвежда само 25 такива автомобила. 9 от тях са унищожени от пожар в завода, така че остават само 16, което ги превръща в един от най-големите трофеи в света на класическите автомобили.
Ferrari 250 GT SWB Coupe от 1962 г. – продадено за 9,5 милиона долара от Gooding & Company
250 GT SWB Berlinetta печели победи в Льо Ман и Себринг, както и в множество други състезания в Европа.
Между 1960 и 1963 г. Ferrari произвежда само 165 броя SWB Berlinetta. Според Gooding този автомобил е в "забележително оригинално състояние", тъй като никога не е бил реставриран.
Намирането на Ferrari в толкова добро състояние, без сериозни реставрации, е голяма рядкост, което увеличава стойността му, допълва CNBC.