Карън Деминг се възстановява от автомобилна катастрофа, когато през 1990 г. президентът Джордж Х. У. Буш приема Закона за американците с увреждания (ADA), който забранява дискриминацията срещу хора с увреждания при наемане на работа и в много други области. Неговата цел накратко е да се гарантира равен достъп и възможности за хората с увреждания, като определя и стандарти за достъпност в сгради и други пространства.

Току-що омъжена и на 28 години, Карън обича да ходи на плажа в Пенсакола, Флорида. Но след като инцидентът я е оставил квадриплегик, тя разчита на съпруга си да я носи до водата. „Беше толкова унизително, че си казах, че никога няма да се върна“, разказва Карън за Fast Company.

След няколко години обаче тя се връща – в специална инвалидна количка, проектирана от нейния съпруг Майк Деминг. Тя с подобни на балон гуми, които лесно могат да се движат по пясъка. Днес различни компании произвеждат плажни инвалидни колички от този вид – от базираната във Франция Vipamat до Wheeleez в САЩ.

През 90-те години на миналия век обаче възможностите за хора като Карън са били доста малки.

За да промени това. през 1996 г. двойката стартира компанията DeBug Mobility, която проектира, произвежда и продава плажни инвалидни колички. Днес нейни клиенти са публични институции и частни клиенти като The Ritz, Hilton, Shangri-La и круизни линии като Royal Caribbean, Disney и Norwegian. „Стремежът към достъпност вече не е просто пазарна ниша, а жизнеспособен пазар, който се развива в различни сегменти“, казва Карън.


DeBug Mobility

Достъпността е в детайлите

В много отношения Америка е много по-достъпна днес, отколкото преди 30 години, до голяма степен благодарение на работата на много активисти и, разбира се, на ADA, посочва Fast Company.

За да отговарят на изискванията на ADA, обществените пространства трябва да осигурят достъпни пътеки, входове и съоръжения, но плажовете в крайна сметка остават донякъде пренебрегнати.

Съгласно ADA обществените плажове трябва да предоставят равен достъп на хората с увреждания, които се изчерпват с места за паркиране, тротоари и бани (когато има изобщо такива). Според много експерти обаче няма ясен и детайлен стандарт какво точно трябва да бъде осигурено около и на обществените плажове, за да се гарантира пълната достъпност на хората с увреждания.

Все пак нещата бавно се променят, както в САЩ, така и на други места по света, благодарение на различни общности, работещи за насърчаване на достъпността и, което е изключително важно, предоставящи подходяща информация на хората, които имат най-голяма нужда от нея.

В Ню Джърси новинарската компания NJ Advance Media наскоро създаде ръководство за достъпност, което обхваща 48 града по брега на Джърси. В Дювал, Флорида, който към 2020 г. наброява повече от 60 000 души с увреждания (или 7,35% от общото население), изследователите установяват, че 18,75% от 112-те плажа в окръга са достъпни.

Туризъм в инвалидна количка. Най-достъпните градове за хора с уврежданияПроучване на Valuable 500 сред 3500 хора с увреждания в пет страни показва и кои са четирите най-достъпни за техните нужди градове

Калифорния и Флорида имат приложения, които позволяват намирането на най-близкия достъпен плаж, както и Мурсия в Испания. В Австралия организацията с нестопанска цел Accessible Beaches Australia създава указател с плажовете в цялата страна, достъпни за хора с увреждания. От около 10 000 плажа 100 са посочени като достъпни, казва Саша Джоб, преподавател по физиотерапия в австралийския CQUniversity в Бъндабърг, Куинсланд.

Саша Джоб проучва достъпността на плажовете вече три години и отбелязва, че броят им се е увеличил повече от два пъти през това време, но остава удивително нисък за страна с 16 010 мили брегова линия. „Плажът е наистина ключов за начина ни на живот тук“, коментира тя.

Пътуване в Рая: Десетте плажа, които трябва да посетите тази годинаПлатформата за туризъм Tripadvisor вече е готова с класацията ТОП 10 най-красиви плажове в света.

Като част от изследването екипът на Джоб анкетира около 350 души в района на Wide Bay в Куинсланд и установява, че близо 90% от тях биха посещавали плажа по-често и за по-дълго, ако достъпността се подобри. Най-често цитираните бариери са липса на рампи и достъпни пътеки, както и ограничено или липсващо специализирано оборудване за придвижване по плажа.

След проучването Джоб разработва концептуален модел, който отразява разнообразните нужди на хората с увреждания.

Този модел, наречен BlueAbility, може да се използва от изследователи, здравни професионалисти, НПО и институции навсякъде по света. Той очертава различните причини, поради които даден плаж може да бъде недостъпен за хора с увреждания, включително лични фактори и фактори на околната среда, и предлага различни нива на интервенция и специализирано оборудване.

Според Джоб част от това, което прави един плаж достъпен, е широк набор от услуги, като система за онлайн резервации, чрез която хората да запазят подходящото оборудване.

Другата част са технологичните иновации

Access Trax произвежда преносими, сгъваеми, модулни постелки, чрез които може да се създаде достъпен път във всяка конфигурация, която можете да си представите, а не само по права линия.

Access Trax са много по-леки от постелките Mobi и могат да се сгъват като акордеон, което позволява лесното им пренасяне.


Access Trax

Кели Туичъл, ерготерапевт и главен изпълнителен директор на Access Trax, стартира компанията през 2018 г., но се фокусира върху нея две години по-късно, когато напуска работата си. Приходите на компанията са се увеличили почти три пъти оттогава, като сред клиентите ѝ има семейства, организации с нестопанска цел като Move United и правителствени агенции като Golden Gate Park в Сан Франциско, който използва постелки Access Trax на Chrissy Field и Rodeo Beach.

А какво се случва, когато човек с проблеми с мобилността иска да отиде във водата?

Решението идва от Гърция, която през последното десетилетие направи повече от 200 плажа по-достъпни чрез инсталиране на безплатна за използване система, наречена Seatrac, която позволява на хора с увреждания и проблеми с мобилността да влизат направо във водата.

Захранваната със слънчева енергия система се състои от фиксирана писта, която започва от плажа и завършва във водата. Дистанционно активиран стол се движи по тази писта, така че хората - бавно и без чужда помощ - да се плъзнат във водата.


Както отбелязва Карън Деминг от DeBug, системата Seatrac работи само за хора, които имат мобилност в горната част на тялото си, но въпреки това въвеждането ѝ е огромна крачка по отношение на достъпността.

От стартирането си през 2012 г. Seatrac се е разширила в Италия, Кипър и Латвия, с планове за развитие в други страни като Израел, Турция, Бразилия и САЩ.

Междувременно DeBug Mobility на Карън и Майк Деминг значително разширява своето портфолио с инвалидни колички като най-персонализираният модел на компанията включва механизъм, който трансформира количката в шезлонг. Компанията предлага и плажни проходилки и дори стол за сърф, така че хората с увреждания да могат да се възползват от всички забавления на плажа.