Google планира да лицензира нови набори от картографски данни на редица компании, които да ги използват за създаване на продукти за възобновяема енергия, и се надява да генерира до 100 милиона долара през първата година на своята нова услуга, съобщава CNBC.

Според материали, с които разполага медията, компанията планира да продава достъп до нови API (приложни програмни интерфейси) с информация за слънчевата и вятърната енергия, както и за качеството на въздуха.

Сред новите предложения ще бъде API за слънчева енергия, който може да се използва от интегратори на соларни мощности. Google също така планира да насочи новата си услуга към улесняването на дейността на орагнизации в секторите на недвижимите имоти, хотелиерството и комуналните услуги.

Някои от данните от Solar API ще бъдат събирани от пилотен проект с потребителска насоченост, наречен Project Sunroof - калкулатор за спестяване на слънчева енергия, който първоначално стартира през 2015 г. Програмата позволява на потребителите да въведат адреса си и да получат прогнозни разходи за слънчева енергия, което помага за реализацията на икономии от сметките за електроенергия и инсталацията на соларни мощности. Тя предлага и 3D моделиране на покривите на сградите и близките дървета въз основа на данни от Google Maps.

Google предлага специален хотел на служителите си, за да ги върне в офисаСлужителите на пълен работен ден могат да резервират стая в хотел за 99 долара на вечер в рамките на


Google планира да продава API достъп до данните за отделните сгради, както и обобщени данни за всички сгради в даден град или окръг. Компанията заявява, че разполага с данни за над 350 милиона сгради, което е значително повече от 60-те милиона сгради, на проекта Sunroof през 2017 г. Тепърва те ще стават още повече.

От бизнес гледна точка новата платформа на компанията се очаква да генерира приходи между 90 и 100 млн. долара през първата година след пускането си на пазара, а впоследствие се очаква тя да бъде свързана с различни продукти в Google Cloud.

Като част от планираното пускане на пазара компанията планира да обяви и API за качеството на въздуха, който ще позволи на потребителуте да получават данни за нивата на замърсяване, както и здравни препоръки. То ще включва и цифрови топлинни карти на данните и почасова информация за качеството на въздуха, както и история на качеството на въздуха за период до 30 дни.

Тази новина идва в момент, когато компанията се опитва да монетизира своите картографски продукти, тъй като е изправена пред натиск за генериране на приходи на фона на по-широкото икономическо забавяне. Докато се фокусира върху това да стане по-ефективна, тя също така инвестира в по-нови технологии като генеративен изкуствен интелект и устойчивост - пазар, от който се надява да се възползва със Solar API.

Google пуска AI дигитален асистент, Meta - Ейбрахам Линкълн И двете компании са категорични, че бъдещето на човечеството е тясно свързано с изкуствения интелект


Понастоящем компанията лицензира своя картографски API за навигация на компании като Uber, която през 2019 г. обяви, че е платила на Google 58 млн. долара за няколко години. Приходите от API за карти са част от облачния сегмент на компанията, който най-накрая стана печеливш през първото тримесечие, но определено изпитва трудности да се конкурира с пазарните лидери Amazon и Microsoft.

Google не разкрива колко печели бизнесът ѝ с Maps, но през 2021 г. пред CNBC анализаторът на Morgan Stanley Брайън Новак е категоричен, че в исторически план това е един от най-недостатъчно монетизираните продукти на компанията. По онова време Morgan Stanley изчислява, че Google Maps ще спечели 11,1 млрд. долара до тази година, тъй като новите туристически продукти ще започнат да увеличават приходите от реклама.

Сега компанията се опитва да рационализира картографските си продукти. За целта Google съкрати служители в приложението за отчитане на пътния трафик Waze, което придоби през 2013 г., и го обедини с екипа на Google Maps.