Светът върви неотклонно към недостиг на литий, тъй като търсенето на метала се увеличава, а някои анализатори прогнозират, че това може да се случи още през 2025 г. Други обаче смятат, че този недостиг ще се появи след по-дълъг период от време, пише в свой анализ CNBC.

BMI, изследователско звено на Fitch Solutions, е сред тези, които прогнозират дефицит на доставките на литий до 2025 г. В наскоро публикуван доклад звеното обяснява този дефицит до голяма степен с това, че търсенето на литий в Китай надвишава предлагането.

"Очакваме среден годишен ръст от 20,4% за търсенето на литий в Китай само за електрически превозни средства за периода 2023-2032 г.", се посочва в доклада.

За сравнение, предлагането на литий в Китай ще нарасне само с 6% за същия период, обясняват от BMI, като добавят, че този процент не може да задоволи дори 1/3 от прогнозираното търсене.

Китай е третият по големина производител на литий, който е неразделна част от батериите за електрически превозни средства, в света.

Чили иска да е лидер в добива на литий. Местното население – не Чили притежава най-големите запаси от литий в света, 90% от които се намират в пустинята Атакама


През 2021 г. в глобален мащаб са произведени 540 000 метрични тона литий, а до 2030 г. Световният икономически форум прогнозира, че глобалното търсене ще достигне над 3 милиона метрични тона.

Според прогнозите на S&P Global Commodity Insights продажбите на електрически превозни средства ще достигнат 13,8 милиона през 2023 г., но впоследствие ще продължат да растат до над 30 милиона до 2030 г.

"Ние сме сигурни в недостига на литиевата индустрия. Разбира се, прогнозираме ръст на предлагането, но търсенето ще нараства с много по-бързи темпове", заявява Корин Бланшар, директор на отдел "Литий и чисти технологии" в Deutsche Bank.

До края на 2025 г. Бланшар вижда "скромен дефицит" от около 40 000 до 60 000 тона еквивалент на литиев карбонат, но прогнозира по-широк дефицит, възлизащ на 768 000 тона до края на 2030 г.

Дефицит през 2030 г.?

Други анализатори не смятат, че дефицитът ще настъпи толкова скоро, но все пак прогнозират недостиг до края на десетилетието.

Exxon Mobil засилва ролята си във веригата за доставки на литийВсе повече традиционни енергийни компании проявяват интерес към нововъзникващите технологии за добив на метала


Макар че пускането в експлоатация на повече литиеви мини и проекти за проучване на минни находища би могло да подпомогне нарастващото търсене, според оценките на Rystad Energy това би удължило безоблачните перспективи само с още няколко години.

Според компанията за енергийни проучвания стотици проекти за добив на литий в момента са в процес на проучване, но сложността на геологията и продължителният процес на издаване на разрешителни все още представляват предизвикателство.

По данни на Refinitiv в момента в света има едва 101 литиеви мини.

Вицепрезидентът на Rystad Energy Сюзън Зоу оценява, че общото предлагане на литиеви мини ще се увеличи с 30% и 40% на годишна база през 2023 г. и 2024 г. и че доставчиците ще продължат да разработват както съществуващи, така и проекти „на зелено“ на фона на "глобалния тласък за електрифициране на транспорта".

Въпреки че това може да доведе до излишък на литий в световен мащаб през следващата година обаче, недостигът може да започне да тормози веригите за доставки през 2028 г.

"През следващите няколко години, въпреки че предлагането на литий може да остане адекватно на световно ниво, регионалният дисбаланс в предлагането все още е неизбежен", допълва Зоу, като отбелязва, че регионалните капацитети за добив и преработка в САЩ и Европа може да не са в състояние да отговорят на търсенето на батерии за електрически превозни средства.

Недостиг на литий заплашва електрическия преход на автомобилните компанииПрез 2030 г. се очаква световното търсене да надхвърли предлагането с 500 000 метрични тона


"Световната верига за доставки на батерии може отново да се окаже в недостиг на литий към края на това десетилетие, когато ръстът на предлагането може да не е в крак с този на търсенето", категорична е тя.

При този сценарий цените на лития ще се покачат до историческия си връх от 2022 г., което от своя страна ще увеличи разходите за производство на батерии. През ноември 2022 г. цените на литиевия карбонат скочиха до рекордно високите почти 600 000 юана за тон, което е повече от 12 пъти над цените от януари 2021 г.

Wood Mackenzie също прогнозира, че през следващите години на общия пазар на литий ще се наблюдава излишък в предлагането. Продължаващият ръст на търсенето и много малкото проекти, които ще започнат производство до началото на 2030 г., обаче може да означават, че пазарът вероятно ще изпита дефицит на предлагането, обяснява Робин Грифин, вицепрезидент на консултантската компания за изследвания в областта на металите и минното дело, и добавя: "Основните рискове вероятно ще дойдат от забавянето на пускането в експлоатация на нови проекти и забавянето на издаването на разрешителни за нови активи".

Литиевите мини обикновено отнемат "10 години или повече" от първото откритие до пълноценната експлоатация на лития, обяснява пред CNBC и Остин Девъни, главен търговски директор на Piedmont Lithium. "Вярваме, че в крайна сметка ще има достатъчно литий, за да се поддържат изискванията на електрификацията. Но в краткосрочен план очакваме да видим въздействието на ограниченията в предлагането върху цените на лития в продължение на много години".