Производителите на автомобили, включително Tesla и Mercedes, бързат да си осигурят доставки на графит от страни извън Китай, който към днешна дата е доминиращ производител. Причината за това, посочва в свой анализ Reuters, е свързана с факта, че търсенето за производство на батерии за електрически превозни средства за първи път надхвърля другите начини на употреба на минерала.

Досега автомобилните компании не бързаха да се фокусират върху недостига на графит, като вниманието им беше насочено главно върху по-известните материали за батерии - литий и кобалт, въпреки че именно графитът е най-използваният компонент от гледна точка на теглото. Сега обаче те започват да се редят на опашка пред нови доставчици като Мадагаскар и Мозамбик. Причината - според прогнозите на консултантската компания Project Blue тази година електрическите превозни средства за първи път ще генерират повече от 50% от пазара на естествен графит.

Недостигът на материали, произведени извън Китай, ще бъде още по-остър, тъй като законодателството в Съединените щати и Европа има за цел да намали зависимостта на местните пазари от азиатската страна.

"Производителите на автомобили са в истинско затруднение, тъй като няма инвестиции в графит, произвеждан на запад", казва Марк Томпсън, основател и управляващ директор на австралийската Talga Group, която планира да започне добив през следващата година в Швеция.

Държавните субсидии - френското изкушение за производителите на EV батерииФранция е „разпънала червения килим“ пред производителите на батерии с щедро финансово подпомагане
Всяко електрическо превозно средство се нуждае средно от 50-100 кг графит в акумулаторната си батерия за анодите, отрицателните електроди на батерията, което като количество е около два пъти повече от лития. И въпреки че в момента основната употреба на графит е свързана със стоманодобивната промишленост, очакванията продажбите на електромобили да се увеличат повече от три пъти до 2030 г., достигайки 35 милиона, по прогнози на BMO Capital Markets дават заявка това да се промени.

Очаква се недостигът на графит да се увеличи през следващите години, като до 2030 г. дефицитът на доставките в световен мащаб може да достигне 777 000 тона, сочат прогнозите на Project Blue. Изчисленията на Benchmark Mineral Intelligence (BMI) пък показват, че в рамките на този период ще са необходими около 12 млрд. долара инвестиции в графит, а до 2035 г. - 97 нови локации за производство, за да се отговори на търсенето.

Към днешна дата Китай произвежда 61% от световния естествен графит и 98% от крайния преработен материал за производство на аноди за батерии.

Фабрики за батерии за електромобили никнат като гъби из цяла Европа ЕС се стреми да намали зависимостта си от Азия и да спечели надпреварата при зелените субсидии със САЩ
"Всички автомобилни компании в момента се опитват да разберат как да си набавят материали за батерии на ниво мини", обяснява Брент Николиейшън, изпълнителен вицепрезидент на NextSource Materials, която през април пуска в експлоатация своя графитна мина в Мадагаскар и строи преработвателен завод в Мавриций.

Tesla е начело в надпреварата за осигуряване на графит, като вече е договорила сделки със Syrah Resources, която разработва мина в Мозамбик, и с Magnis Energy Technologies. В момента Syrah изгражда и преработвателен завод в САЩ, един от малкото извън Китай, които могат да преработват графит за използване в батерии.

Китайска доминация

Западните преработвателни предприятия обаче ще се развиват бавно, става ясно още от анализа на Reuters.

"Китай все още има невероятно доминиращо положение в областта на графита и очакваме, че ще запази позициите си през следващите години", казва Джордж Милър, старши анализатор в BMI, като добавя, че според данните това ще е така поне до 2032 г.

Чили, литият и поредният пример за ресурсен национализъм в Южна Америка Много латиноамерикански държави с леви правителства също обмислят национализация на добива на ценни ресурси
Китайското влияние върху пазара може да затрудни производителите на автомобили, които искат да се класират за субсидии за електрически превозни средства съгласно американския Закон за намаляване на инфлацията, и по друг начин. Той изисква висок процент от компонентите на батериите да се произвеждат в САЩ или в държава, с която има сключено споразумение за свободна търговия. В същото време Европейският съюз предложи законодателство, което има за цел да намали зависимостта от една държава за всяка ключова суровина до 65% до 2030 г.

Договарянето на сделките за доставка на графит е сложно и изисква задълбочени тестове за безопасност на материала, което може да отнеме години, продължава със списъка с предизвикателства Reuters и цитира анализаторите на Project Blue, които акцентират, че автомобилните производители трябва да имат предвид и сериозната конкуренция на стоманодобивната индустрия.