Франция иска от Фон дер Лайен да обяви мерки срещу китайските електромобили
Париж оказва натиск върху председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен да обяви антидъмпингово разследване срещу китайските електрически превозни средства в годишната си реч за състоянието на Съюза в сряда, въпреки опасенията в целия блок, че в отговор може да последва отмъщение от страна на Пекин, пише Politico.
От месеци френското правителство и неговите представители в индустрията и ЕК настояват изпълнителната власт на ЕС да започне антидъмпингово разследване срещу китайски EV производители. Това може да отвори врата на Европа към налагането на допълнителни данъци за китайски превозни средства, за които се смята, че се продават нечестно евтино, за да пометат европейските конкуренти, допълва изданието.
Германия, най-голямата производителка на автомобили в Европа, се противопоставя на всякакви наказателни мерки, като се има предвид, че основните ѝ марки имат силно присъствие на китайския пазар и могат да понесат много загуби от всяка търговска война.
Въпреки това обаче Париж не се отказва и ако Фон дер Лайен спомене за разследването по време на речта си в сряда, това може да даде нов импулс, твърдят френски правителствени служители пред Politico.
Франция е дългогодишен поддръжник на по-силни европейски мерки за търговска защита и мощна индустриална политика.
Миналата седмица комисарят по вътрешния пазар на ЕС Тиери Бретон, който е французин, предупреди за нарастващия износ към ЕС на китайски електрически автомобили, подчертавайки, че по този начин „заменяме зависимостта си от изкопаемите горива с индустриални и технологични зависимости“.
В Брюксел и Берлин обаче има нарастващо раздразнение от френския натиск, тъй като политици, държавни служители и представители на индустрията се опасяват от отмъщението на Китай.
Трима търговски дипломати от ЕС, пожелали анонимност, казват пред Politico, че са скептични относно шансовете за успех. „Това е просто позьорство, тъй като никой не иска търговска война с Китай, която би взривила Volkswagen“, казва единият от източниците на изданието.
В кулоарите на автомобилното изложение в Мюнхен този месец висши ръководители и политици дадоха да се разбере, че всяка ескалация на митата би била контрапродуктивна. Американски и европейски производители на автомобили имат големи производствени заводи в Китай. Голям дял от електрическите автомобили, изнасяни от Китай, също са западни марки.
„Няма да видим значителни бариери поради зависимостта между Германия и Китай“, коментира Мартин Бенеке от консултантската компания S&P Global Mobility, според когото протекционизмът би бил автогол.
„Французите нямат толкова големи проблеми, тъй като не са толкова активни в Китай, но германските производители на автомобили ще направят всичко, за да избегнат търговските бариери“, добавя той.
Пазарът на автомобили в Германия е много по-изложен на контраатаки от страна на Пекин от този във Франция, но компании като Renault и Stellantis също се притесняват, че цялостна атака от страна на китайските производители на автомобили ще намали техния пазарен дял в ключови европейски вътрешни пазари.
Базирани в Китай марки като BYD, Great Wall и MG продължават напред със стратегиите си за пускане свои EV модели на европейския пазар. Имайки достъп до по-евтини батерийни клетки в производството, те са все по-способни да се конкурират по цена с наложилите се компании.
За да започне антидъмпингово разследване, Европейската комисия, след като получи официална жалба, трябва да определи дали има дъмпинг, което означава цената на китайските EV в Европа да е по-ниска от тази на пазара в Китай, посочва Politico и добавя, че това трудно би се случило, цитирайки антидъмпингов адвокат.
Проучване на UBS обаче наскоро предупреди, че ако една марка се ангажира с производство в рамките на ЕС – следователно заобикаляйки 10-процентната тарифа за внос – тогава ще бъде „почти невъзможно“ за местен играч да надделее в ценовата конкуренция.
Брюксел също така може да действа по своя собствена инициатива и да започне т. нар. „служебно“ разследване, но е малко вероятно да го направи, освен ако няма достатъчно подкрепа от индустрията и в страните от ЕС, особено в такъв чувствителен случай като този.
Не само Берлин е сдържан относно започването на голям търговски спор, но и мнозинството от столиците на ЕС, посочва Politico.
За разлика от по-конфронтационния подход на Вашингтон, Брюксел се опитва да продължи да търгува с Пекин, като същевременно намалява своите зависимости. Ръководителят на ЕС по търговията Валдис Домбровскис ще пътува до Пекин по-късно този месец, за да обсъди намаляването на търговските бариери с китайските си колеги.
Сигрид де Врис, ръководител на най-голямото автомобилно лоби в Европа ACEA, наскоро призова за „балансиран подход“ към заплахата от китайските електрически автомобили, като се фокусира повече върху „стабилна индустриална стратегия“ в подкрепа на европейските EV производители.