На 21 септември Русия съобщава, че временно е забранила износа на бензин и дизелово гориво за всички бивши съветски републики, с изключение на четири, в отговор на вътрешния недостиг. Този ход, съобщава в свой анализ Reuters, ще наруши световната търговия, която вече трябваше да се адаптира към западните санкции върху износа на руски горива.

На 25 септември Русия все пак облекчава някои от ограниченията, като заявява, че ще разреши износа на гориво за бункероване на някои кораби и на дизелово гориво с високо съдържание на сяра. Според анализатори обаче вносителите на суровината все пак ще трябва да търсят алтернативни доставчици, докато Москва не успее да попълни собствените си запаси.

Какво причини проблема?

Търговците коментират пред информационната агенция, че пазарът на горива в Русия, която е един от най-големите производители на петрол в света, е бил засегнат от комбинация от фактори, включително поддръжка на петролните рафинерии, затруднения в железопътния транспорт и слабата рубла, която стимулира износа на горива.

През последните месеци Русия се опитва да се справи с недостига на дизелово гориво и бензин, като се насочва към ограничаване на износа, за да предотврати назряващата криза, която може да се окаже неудобна за Кремъл на фона на задаващите се президентски избори.

Забрана на Русия за износ на горива може да влоши глобалния недостигВ четвъртък Русия временно забрани износа на бензин и дизел за всички страни, с изключение на 4 бивши съветски републики
Колко голям е той за световните пазари?

Забраната на дизеловото гориво ще има най-голямо въздействие, тъй като Русия е най-големият износител на този тип енергиен източник по море в света, непосредствено преди САЩ.

От началото на годината до 25 септември тя е доставила средно 1,07 млн. барела дневно дизелово гориво, което представлява над 13,1% от общата търговия с дизелово гориво по море, според данни на компанията за петролни анализи Vortexa.

Тя е много по-малък износител на бензин, доставяйки средно 110 000 барела дневно през годината до 25 септември, добавят от Vortexa.

Колко време ще продължи забраната?

Русия заявява, че износът ще бъде възобновен, след като стабилизира вътрешния си пазар, но не посочва конкретни срокове.

Анализатори като консултантската компания FGE Energy обаче коментират пред Reuters, че забраната за дизеловото гориво може да продължи до две седмици, преди Русия да попълни запасите си и да възобнови износа.

В същото време очакванията за продължителността на забраната на бензина са различни. Според JP Morgan тя може да продължи няколко седмици до приключване на сезона на прибиране на реколтата през октомври, докато според FGE Energy попълването на запасите от бензин в Русия може да отнеме до два месеца.

18 месеца по-късно – до какво доведе руската инвазия в УкрайнаЗагиналите са десетки хиляди, разселените са милиони, а икономическите сътресения са навсякъде
Кой ще бъде най-засегнат?

След като Европейският съюз забрани вноса на руски горива заради инвазията на Москва в Украйна, Русия пренасочи износа на дизелово гориво и други горива за Европа към Бразилия, Турция, няколко северноафрикански и западноафрикански държави и държавите от Персийския залив в Близкия изток. Последните, които имат свои собствени големи рафинерии, реекспортират горивата, а руската забрана отново ще промени тези потоци.

Доставките на дизелово гориво от руски пристанища за Бразилия достигат около 4 млн. метрични тона през годината до 25 септември, в сравнение със 74 000 тона през цялата 2022 г., показват данни на LSEG. Руското гориво заменя вноса от Съединените щати.

Продължителната руска забрана за износ на дизелово гориво обаче може да принуди Бразилия да търси доставчик за до 400 000 тона дизел на месец, твърдят пазарни източници.

В същото време Турция е основната дестинация за доставки на дизелово гориво от руските пристанища след ембаргото на ЕС, което възлиза на около 7 млн. тона от началото на тази година, но тя все още ще може да купува руски газьол с високо съдържание на сяра.

Откъде могат да се очакват алтернативни доставки?

Очаква се африканските държави да се насочат към доставки на газьол и дизелово гориво, доставяни от Близкия изток, Индия и Турция, заявяват източницици на Reuters от търговията и корабоплаването.

Най-малко 132 000 тона дизелово гориво за зареждане през септември ще бъдат насочени към Африка от новата рафинерия Duqm в Оман, разкриват още от Kpler.

Цените на петрола се покачват заради очакванията за по-нисък износ от ОПЕК+Миналата седмица цените отбелязаха седмичен спад от около 2% - първи от седем седмици
Вносителите от Латинска Америка вероятно ще се насочат към крайбрежието на Мексиканския залив в САЩ и Близкия изток. Износът на дизелово гориво от Близкия изток за Латинска Америка е достигнал осеммесечен връх от 315 000 тона.

Европа също би могла да запълни част от празнината, оставена от забраната за износ на бензин от Русия. Доставчиците от Северозападна Европа, които тази година загубиха пазарен дял в Западна Африка заради руските доставки, биха могли да се включат, посочват от FGE.

Какво ще означава промяната за потоците на горива за Европа?

След като забрани вноса на руски горива, Европа търси доставчици от други страни, включително от Близкия изток. Конкуренцията за тези доставки сега ще се засили поради руската забрана, което ще има верижно въздействие върху Европа.

В резултат на това търговците заявяват, че очакват рафинериите от Североизточна Азия в Китай и Южна Корея да увеличат износа на дизелово гориво за Стария континент.

През септември Китай е изнесъл около 190 000 тона дизелово гориво за Европа, а през октомври е планирано да бъдат натоварени 45 000 тона, които също са предназначени за западните страни, сочат данните от проследяването на кораби на Kpler.