В началото на август японското правителство забрани износа на всякакви автомобили за Русия, с изключение на тези с много малки габарити, като по този начин отряза доходоносния канал за търговия с употребявани Toyota, Honda и Nissan.

Въпреки че по този начин унищожават най-големия източник на употребявани автомобили за Русия, санкциите имат и обратен ефект, тъй като понижават цените в самата Япония и принуждават брокерите в сектора да търсят нови пазари като Нова Зеландия, Югоизточна Азия и Африка.

Според търговските данни и участниците на пазара, цитирани от Reuters, този ход на Япония да забрани повечето продажби на употребявани автомобили в Русия спира търговия на стойност близо 2 млрд. долара годишно, „която процъфтяваше в сянката на санкциите заради Украйна“.

Търсенето на автомобили втора употреба от Япония в Русия рязко скача, след като световните автомобилни производители, включително Toyota, се оттеглят от страната след нахлуването на руските войски в Украйна.

Made in Москва? Защо новият „Москвич“ няма нищо общо със съветската класикаКитайските производители на автомобили завземат пазарен дял в Русия, възползвайки се от напускането на западните играчи


До миналата година, когато санкциите в други страни се затегнаха, Русия е крайна дестинация за повече от 1/4 от японския износ на употребявани автомобили на средна цена от почти 8 200 долара. Това е повече от два пъти по-висока цена от тази през 2020 г., когато Русия е получавала около 15% от японския износ на употребявани автомобили.

Тези продажби са били на път да надхвърлят 1,9 млрд. долара за цялата 2023 г., преди Япония да наложи по-строги санкции, сочат още търговските данни.

Повече от половината от 303 000 употребявани автомобила, внесени от Русия през първите осем месеца на годината, са дошли от Япония, според данни на руската аналитична агенция Автостат. За сравнение, в рамките на същия период са продадени 606 950 нови автомобила предимно от руски и китайски марки.

Базираният в Тояма SV Alliance, износител на автомобили, е част от първоначалния бум. Компанията изпраща средно около 6 500 употребявани автомобила в Русия всеки месец до юли. Пристанището Тояма се намира на около 800 км от руския Владивосток, в рамките на два дни плаване с товарен кораб.

"Бизнесът ни се е свил с около 70% и се наложи да освободим няколко души, защото няма достатъчно работа", казва Олеся Алексеева, координатор логистика в SV Alliance.

По-евтини автомобили за рециклиращите предприятия

От десетилетия Япония е водещ износител на употребявани автомобили, тъй като системата ѝ от задължителни проверки повишава разходите за поддръжката им за потребителите в страната. В сравнение с тях разходите за финансиране на покупката на нови автомобили са ниски. В резултат на това експортна индустрия на Япония е изпратила стотици хиляди автомобили по пътищата от Малайзия до Монголия и от Пакистан до Танзания.

Руската икономика е в дългосрочен упадък, но има на какво още да разчита Путин усвоява наследството на страната, но все още разполага със значителни ресурси под формата на суровини, бизнес и население


Таканори Кикучи, директор на отдела за търговска политика в областта на автомобилостроенето в японското Министерство на икономиката, търговията и промишлеността, заявява, че правителството "следи какво въздействие ще окажат" новите санкции.

Първоначално Япония забрани износа на луксозни автомобили за Русия през април миналата година. През юни тя добави забрана за износ на тежки камиони. Съгласно последните санкции търговците все още могат да изнасят за Русия само по-малки автомобили като Toyota Yaris или Honda Fit.

Element Trading, дилър на употребявани автомобили в префектура Ниигата, която граничи с Тояма, свидетелства, че делът на Русия в бизнеса му се е понижил от пиковите над 50% до под 20% в рамките на няколко месеца. В същото време броят на предлаганите употребявани автомобили в Япония е нараснал с над 20% през август спрямо предходната година, докато средните продажни цени са спаднали със 7%, сочат предварителните данни на аукционната къща USS.

Спадът на цените все пак е приветстван от някои сектори. Компанията за рециклиране на акумулатори 4R Energy например казва, че е получила "значителен попътен вятър“ от спада на цените на употребяваните автомобили, включително на Nissan Leaf. По-ниските цени дават на съвместното предприятие на Nissan и търговската къща Sumitomo по-широки възможности за осигуряване на доставки.