ChatGPT ще празнува първия си рожден ден след месец.

От самото си начало, инструментът с изкуствен интелект е движещата сила за растеж на OpenAI.

Главният изпълнителен директор на компанията Сам Алтман смята, че е на път да генерира приходи от около 1,3 млрд. долара годишно, става ясно от комуникацията му със служители, цитирана от The Information.

OpenAI беше компания, чиито общи приходи през 2022 г. бяха 28 млн. долара. Сега, те са почти 50 пъти повече, а такова увеличение е нещо, за което мечтае почти всеки стартъп от Силициевата долина, отбелязва BusinessInsider.

Като се има предвид, че ChatGPT е представен като суперсила за всеки, който го владее – независимо дали начинаещ програмист, опитващ да премине светкавично през редовете на JavaScript или за маркетолог, който подготвя креативна кампания – не е чудно, че OpenAI се радва на този огромен растеж.

ChatGPT сам оцени с кои професионални роли се справя най-добреРаботните места, изискващи технически, административни и маркетингови умения, се смятат за най-застрашени от AI напредъка

Сега обаче, идва трудната част.

Въпреки че има силен съюзник в лицето на Microsoft, OpenAI е изправена пред заплахи на няколко фронта, с които ще трябва да се справи, за да запази стремителния си темп на растеж.

Първото предизвикателство е отвън: OpenAI трябва да поддържа "крепостна стена", който заплашва да се свие все по-навътре в границите й.

Концепцията за крепостна стена е популярна за технологичните компании, които се опитват да държат конкурентите си на разстояние.

На практика компаниите създават големи крепостни стени, като разработват продукти, трудни за възпроизвеждане.

Макар че OpenAI имаше предимството на първия ход, като изпревари конкуренцията с популярно, насочено към потребителите приложение като ChatGPT, конкурентите се заеха да насочват ресурси към свои собствени версии - такива, които имат потенциала да намалят влиянието на OpenAI.

OpenAI изостря чатбот надпреварата с корпоративна версия на ChatGPTChatGPT Enterprise ще позволи на организациите да персонализират чатбота за собствените си индустрии

Google представлява една от най-големите заплахи за OpenAI.

Очаква се тази година да бъде пуснат Gemini, широко очакваният мултимодален модел на изкуствения интелект на гиганта в търсенето, предназначен да се конкурира с базовия модел GPT-4 на ChatGPT.

Междувременно общността с отворен код е заета с разработването на алтернативен модел на AI. Целта е да се възпроизведе ефективността на търговски инструмент като ChatGPT със собствена версия на нещо като GPT-4, но да се предлага безплатно.

Ако Gemini или еквивалент на GPT-4 с отворен код достигне или надмине неговата производителност, OpenAI може да се изправи пред трудна битка за запазване на базата от клиенти, които плащат за премиум услуга.

Все още не е ясно дали новите функции като способността на ChatGPT да "вижда, чува и говори" се възприемат като промяна на играта за потребителите или като обикновени трикове.

Технологични гиганти искат бързо въвеждане на държавни регулации за AIМъск, Зъкърбърг и още много технологични лидери са обсъдили темата с американски законодатели в Капитолия

Второто предизвикателство пред OpenAI, от решаващо значение, изглежда е самата тя.

Компанията неотдавна е направила тиха промяна в раздела "основни ценности" на своята страница за кариери, като е решила да премахне термина "внимателен" и същевременно е подчертала своята "насоченост към AGI" и необходимостта да бъде "интензивна".

За регулаторните органи това може да е знак, че етиката на разработването на AI е слязла едно или две стъпала надолу по стълбата на приоритетите. Това няма да бъде прието положително, като се имат предвид нарастващите призиви на законодателите да се подхожда предпазливо към развитието на AI, допълва BusinessInsider.