Приходите на Apple отново падат на фона на препятствията за бизнеса в Китай
Приходите на Apple падат за четвърто поредно тримесечие, съобщи компанията, чийто бизнес в Китай се свива заради забавянето на икономиката в страната и нова конкуренция от страна на съперника Huawei Technologies.
За фискалното тримесечие продажбите на Apple са на стойност 89,5 милиарда долара, което е спад от по-малко от 1% спрямо предходната година, но до голяма степен в съответствие с прогнозите на анализаторите. Нетната печалба от около 23 милиарда долара от друга страна надхвърля очакванията на Уолстрийт.
Акциите на Apple паднаха с над 3% в следборсовата търговия, след прогнозите ѝ, че приходите за декемврийското тримесечие ще бъдат подобни на миналата година, посочва The Wall Street Journal.
Въпреки широкия пазарен спад в търсенето на смартфони, компанията от Купертино, Калифорния, съобщи още, че нейният бизнес с iPhone е напреднал с 2,8% до 43,8 милиарда долара, отговаряйки на прогнозите на анализаторите. Технологичният гигант пусна четири нови устройства от гамата iPhone 15 през септември.
Бизнесът на компанията в Китай, третият по големина пазар, на който Apple се бори с широко икономическо забавяне, по-силна вътрешна конкуренция и засилен правителствен контрол, се е свил с 2,5% до 15,1 милиарда долара.
„Китай винаги е бил най-конкурентният пазар в света и смятаме, че ще продължи да бъде такъв“, коментира Лука Маестри, главен финансов директор на Apple, цитиран от WSJ.
През тримесечието съперникът на Apple Huawei се завърна с нов телефон от висок клас, след като години наред беше изключен от пазара поради западните технологични санкции. Китайският доставчик на телефони пусна Mate 60 Pro през септември, за който бе съобщено, че може да постигне безжични скорости, подобни на 5G, използвайки собствена технология.
„Huawei ще бъде силен насрещен вятър“, казва Браян Мълбъри от Zacks Investment Management, акционер на Apple, добавяйки, че представянето на звеното за услуги на компанията, което е нараснало с около 16%, е добро.
За три месеца продажбите на смартфони Huawei са нараснали с 37% спрямо година по-рано в Китай, докато iPhone на Apple се е свил с 10%, според Counterpoint Research. Общите продажби на смартфони в Китай са паднали с 3% през периода, сочат още данните на изследователската компания.
През септември Китай издаде заповед на служителите на централното правителство да не използват iPhone или други телефони с чужда марка по време на работа, припомня WSJ.
Тези и други предизвикателствата в Китай изплашиха инвеститорите на Apple, като понижиха акциите си с над 10% след историческия връх на компанията през лятото. В края на юни Apple стана първата корпорация в света, която затвори с пазарна стойност над 3 трилиона долара.
В разгара на тези препятствия главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук направи изненадващо пътуване до Китай през октомври, като посети ключов доставчик и се срещна с високопоставени китайски служители.
Apple тласка потребителите към своите по-скъпи модели iPhone Pro през последните няколко години, за да поддържа ръст на продажбите, въпреки че доставките на смартфони се забавят. Тази стратегия за растеж обаче може да доближава границите си, тъй като Apple вероятно вече е достигнала до почти всеки потенциален клиент на Pro, смятат някои анализатори.
През тримесечието, приключило през септември, доставките на смартфони в САЩ са се свили с 19% спрямо предходната година, включително с 11% за iPhone, въпреки че това може да се дължи отчасти на пускането на iPhone 15 по-късно през месеца в сравнение с модела от предходната година.