Нови маршрути, стари вагони: Ще наберат ли скорост нощните влакове в Европа
Сара и Соня слизат на централната гара в Берлин, изненадани, както че се чувстват толкова отпочинали, след като са спали в най-новия нощен влак в Европа, така и затова, че са закъснели с повече от час, разказва Reuters.
"Когато видиш леглата, те не изглеждат като най-удобните", казва Сара, студентка по акушерство от Белгия. Но след като стягат раниците си след пътуването от Брюксел, двете с приятелката ѝ се чувстват готови за уикенд, изпълнен с приятни емоции и разглеждане на забележителности.
Те пътуват с European Sleeper - холандско-белгийски стартъп, чието пускане на пазара през май е част от ренесанса на нощното пътуване с влак на Стария континент. Компанията твърди, че има търсене на такива услуги, които предлагат алтернатива на самолетите с по-ниски емисии за пътуващите, съобразяват се с климата, и същевременно връщат част от романтиката на по-стара и по-бавна форма на пътуване за ентусиастите.
Но възраждането на този тип превоз е изправено пред много препятствия - от осигуряването на финансиране и печалби в условията на жестока конкуренция от страна на нискотарифните авиокомпании до осигуряването на надеждни услуги в пренаселената и остаряваща железопътна мрежа на Европа.
Влакът на Сара и Соня е пример за това. Компанията European Sleeper заявява, че дълго време е преговаряла с националните железопътни оператори, за да постигне съгласие по разписанията за своята услуга от Брюксел до Берлин.
"Това е твърде бюрократично и сложно", казва Крис Енгелсман, съосновател на European Sleeper, пред информационната агенция.
Компанията също така прекарва година и половина в търсене на спални вагони втора употреба в Европа, които да наеме. В крайна сметка ремонтираните кушети в белезникаво и избледняло червено превозват повече от 20 000 души през първия летен сезон на European Sleeper, като в екстремни случаи техническите неизправности в последния момент принуждават компанията да прехвърли някои пътници за други дни или да анулира билетите им.
"Основната инвестиция, която търсим в момента, е в подвижния състав, защото той е изключително важна част от целия бизнес", казва Енгелсман.
Компанията се надява да набере 40-60 млн. евро финансиране, за да закупи собствени вагони, което е десет пъти повече от сумата, която е събрала досега от инвеститори и чрез групово финансиране.
Други подобни оператори, като австрийската OBB, са подкрепени с държавни средства. Компанията разширява мрежата си Nightjet, която миналата година превозва 1,5 млн. пътници, като спалните вагони често са резервирани седмици предварително. От декември операторът стартира два нови маршрута, свързващи Берлин с Париж и Брюксел.
OBB инвестира 720 млн. евро за 33 нощни влака от следващо поколение, разработени съвместно със Siemens Mobility.
"Има все по-голямо търсене", казва Алберто Мацола, изпълнителен директор на лобистката организация CER, представляваща европейските железопътни компании. "Но основното предизвикателство е бизнес планът."
Предизвикателства
Годините на спад в мрежата от нощни влакове в Европа съвпадат с възхода на нискотарифните авиокомпании. Към днешна дата нощният влак от Берлин до Цюрих струва около 160 евро и отнема повече от 12 часа, докато полет на easyJet между двата града е много по-бърз, дори да се вземе предвид времето, прекарвано по самите летища, и струва по-малко от половината.
Изчисленията на норвежкото правителство подчертават предизвикателството, свързано с рентабилността. Миналата година то попарва надеждите за нов маршрут от Осло до Копенхаген, като заяви, че ще трябва да харчи до 4 млн. долара годишно за субсидии, за да предлага билети на цена, която пътниците са готови да платят, припомня информационната агенция.
"Не е лесно, а и целта ни не е да станем богати", казва Енгелсман от European Sleeper.
Въпреки това компанията му планира да се разшири, като започне с дълго отлаганото удължаване на линията си до Прага от март 2024 г. Тя също така планира да открие маршрут от Амстердам до Барселона.
Поддръжниците на нощните влакове настояват за повече държавна помощ, за да се конкурират с нискобюджетните авиокомпании, като например освобождаване от данък добавена стойност за трансграничните маршрути и по-ниски такси за достъп до релсите.
През септември Франция заявява, че ще търси подкрепа за минимална цена на полетите в Европейския съюз, за да се опита да намали приноса на авиокомпаниите за изменението на климата, което също би могло да помогне на железопътната индустрия.
Освен натиска за намаляване на разходите, операторите на нощни влакове трябва да се ориентират в остаряващата европейска мрежа с несъответстващи системи за габарити и различни езици.