Red Bull Racing: Как работи брандирането на практика
Доминацията на Red Bull Racing във Формула 1 през тази година се отразява пряко на по-високите продажби на едноименната енергийна напитка.
"Има една стара поговорка: "Спечели в неделя и продай в понеделник", посочва пред CNBC Кристиан Хорнер, директор и главен изпълнителен директор на отбора. "Това, което правим за бранда Red Bull, за енергийната напитка, като рекламираме продукта в световен мащаб през 23 състезателни уикенда в годината, е най-голямото маркетингово въздействие, което има компанията за напитки".
Отборът на Red Bull, в който участва и технологичният гигант Oracle като основен спонсор, се наложи през този сезон, като спечели 19 от 20-те уикенда на Гран при досега. Неговият пилот Макс Верстапен, световен шампион, вдигна карирания флаг в 17 от тези победи, а съотборникът му Серхио Перес спечели в Саудитска Арабия и Азербайджан.
Верстапен вече спечели титлата при пилотите за 2023 г. - третата си световна титла - в началото на октомври по време на 17-ия уикенд за сезона - Гран при на Катар. Екипът на Red Bull си осигури шампионската титла при конструкторите през предходния уикенд в Япония. Пилотите ще излязат отново на пистата в неделя в Лас Вегас, преди сезонът да приключи в края на този месец в Абу Даби.
Red Bull отказва да сподели конкретни показатели за продажбите, но говорител на компанията потвърждава "повишаването на продажбите" заради Формула 1 и заявява, че то е особено забележимо на пазарите на съответните състезания.
"Те го виждат и могат да го измерят. Потреблението на Red Bull е невероятно“, заявява Хорнер.
Red Bull е втората най-популярна марка енергийни напитки в света с 13% пазарен дял, според данни на Euromonitor International. Тя изостава само от Monster, която държи 16,4% от световния пазарен дял.
Пазарът на енергийни напитки обаче е все по-пренаселен, което оказва натиск върху компанията. Пазарният ѝ дял се понижава от 13,5% през 2021 г. до 13% през тази година, тъй като по-новите играчи като PepsiCo навлизат в категорията.
През последните години гигантите в производството на напитки Coca-Cola и Pepsi се насочват малко по малко към бързо развиващата се категория на енергийните напитки - с различен успех. През последните две десетилетия консумацията на газирани напитки намалява, но сладките енергийни напитки не се поддават на тази тенденция заради съдържанието на кофеин и свързаните с него ефекти.
Почина основателят на Red Bull Дитрих МатешицМатешиц е смятан за най-богатия австриец
През 2019 г. Coca-Cola пуска на пазара своя собствена енергийна напитка в Обединеното кралство. Но Coke Energy не успява да се наложи сред американските потребители; компанията прекратява производството на напитката в Северна Америка през 2021 г., приблизително една година след пускането ѝ.
Pepsi постига по-голям успех чрез сключване на сделки. През 2020 г. тя придобива Rockstar Energy за 3,85 млрд. долара и получава собственост както върху едноименната енергийна напитка на компанията, така и върху бързо развиващата се Sting Energy.
Миналата година Pepsi придобива дял от 550 млн. долара в Celsius – компания, която се рекламира като производител на по-здравословна енергийна напитка, подходяща за тренировки. Тези сделки са в допълнение към досегашни усилия, като например преместването на Mountain Dew в категорията на енергийните напитки и добавянето на кофеин в Gatorade.