Завръщане за милиарди: Виниловите плочи пак са в големия шоубизнес
Считан за безвъзвратно отишъл си отрасъл, в последно време бизнесът с винилови плочи преживява забележително възраждане за милиарди долари.
Главната заслуга за това е на музикални звезди като Тейлър Суифт; големи търговци на дребно като Target и Walmart; и нарастващата вълна от потребители, които се върнаха към носталгичния формат през пандемията, пише CNBC.
"Никога не съм си мислил, че като пазар и като индустрия, винилът ще се превърне в това, което е днес", признава Марк Майкълс, главен изпълнителен директор и председател на United Record Pressing, най-голямата фабрика за пресоване на винилови записи в Северна Америка.
Световният пазар на винилови записи е оценен на 1,98 млрд. долара през 2022 г. и се очаква да достигне 4,12 млрд. долара до 2030 г., според Verified Market Research.
Миналата година в САЩ са продадени над 41 милиона винилови албума – най-големият брой от 1988 г. насам, според Асоциацията на звукозаписната индустрия на Америка.
United Record Pressing се превърна в основен играч на пазара на винилови плочи, произвеждайки приблизително 40 000 плочи дневно в завода си в Нашвил, Тенеси. Основана през 1949 г. като Southern Plastics, компанията има богата история в производството на винилови плочи за емблематични изпълнители, сред които "Бийтълс", Стиви Уондър, Майкъл Джексън, Адел и Джак Уайт.
Но преди 16 години, когато Майкълс я придобива, компанията е изправена пред несигурно бъдеще.
Индустрията за производство на винилови плочи е в упадък в продължение на няколко десетилетия поради появата на по-удобни физически формати като касети и компактдискове, намаляване на качеството на виниловите плочи поради по-нискокачествени материали и процеси и възхода на цифровата музика, като MP3 и онлайн стрийминг.
Продажбите на винилови плочи рязко спадат през 80-те и 90-те години на 20 век. В първите години на новия век индустрията е на ръба на изчезването. През 2006 г. в САЩ са продадени само 1 милион винилови плочи, по данни на RIAA.
"През цялото време се съмнявах в това, което правя", разказва Майкълс след придобиването на компанията. "Имах много безсънни нощи. Дори семейството ми се питаше какво съм направил."
Но през следващите години Майкълс забелязва обещаваща тенденция: Независимите изпълнители проявяват все по-голям интерес към винила. Надявайки се да позиционира United Record Pressing като печатница за тези, които ценят осезаемото преживяване на винила, Майкълс закупува стари преси за плочи от затворени заводи, за да се приспособи към потенциалния растеж.
"Преди 2016 г. трябваше да можеш да намериш и да възстановиш стара преса за плочи, а това беше наистина трудно, трудно търсене", казва Майкълс.
Търсенето на винил от страна на мейнстрийм изпълнители скоро доведе до преиздаване, което според Майкълс бележи повратна точка. Този ръст набира допълнителна скорост с навлизането на големи търговци на дребно като Target и Walmart на пазара на винили в началото на 2010 г.
Според Майкълс, когато Target и Walmart, два от най-големите търговци на дребно в Северна Америка, решават да се снабдят с винил, цялата верига за доставки е значително засегната. Винилът започва да достига до по-широк пазарен сегмент: потребители, които може и да не са пазарували традиционно в независими музикални магазини, но са искали да се сдобият с винилови заглавия.
"Осъзнахме, че всички стари преси, които бяхме придобили и около които изградихме компанията, не бяха достатъчни, за да могат да обслужват нуждите на пазара", казва Майкълс. "И така, много удобно през 2016 г. няколко компании започнаха да произвеждат нови преси за плочи."
Скоро след това United Record Pressing прилага стратегия за растеж, като през 2017 г. се премества в по-голямо помещение. Създава креативен маркетингов екип, който работи с изпълнители и лейбъли, разработвайки концептуални идеи за уникални винили, като например плочи, пълни с течност, с цвят и с аромат. Компанията включва и талон за дигитално изтегляне към всеки запис и създава звукозаписна компания, която записва изпълнители на лента и ги пресова директно на винил.
Новото пространство на компанията, което се простира на 155 000 квадратни метра в Нешвил, не само отговаря на настоящите изисквания, но и я подготвя за бъдещ растеж – който ще настъпи само няколко години по-късно, когато пандемията дава допълнителен тласък на индустрията, тъй като хората отново се насочват към носталгичния формат.
Днес той е най-популярният физически музикален формат в САЩ, представляващ 72% от всички физически продажби на музика, изпреварвайки компактдисковете и касетите, според данни от средата на 2023 г. - най-новата налична информация от RIAA.
Според Billboard средната цена на винилова плоча се е увеличила от 26,12 долара през 2021 г. на 29,65 долара през 2022 г., което отразява повишените производствени разходи и влиянието на инфлацията.
Освен това с течение на времето пейзажът на търговците на винили се е променил. През 2015 г. независимите магазини за грамофонни плочи водят на пазара с 45,4% от продажбите, съобщава Billboard, следвани от интернет или продавачи като Amazon с 32,9% и вериги магазини като Best Buy с 15%. А към 2019 г. на сцената се регистрират големи търговци на дребно като Walmart и Target.
Ако през 2015 г. търговците на дребно в големите магазини са съставлявали само 1% от пазарния дял на виниловите плочи, през 2021 г. те представляват 14,6% от продажбите, според Billboard.
Майкълс е уверен, че продължаващият растеж на пазара ще бъде движен от изпълнителите, заедно с по-младите слушатели, които тепърва откриват винила.
Изпълнители като Тейлър Суифт вече предлагат колекционерски версии на албумите си на разноцветни винилови плочи. "Когато Тейлър издаде нов запис, може да има осем, девет, десет различни варианта на същия запис - различни цветове, комбинации, може би някои уникални песни, които не са включени в дигиталното издание или в компактдиска, но ги получавате на винил", обяснява Майкълс.
Главният изпълнителен директор приписва част от успеха на компанията си и на град Нешвил и дълбоко вкоренената му връзка с музиката и творческата индустрия, която е осигурила отдадена и квалифицирана работна ръка.
"Тук има цялата музикална екосистема", казва той. "Имате артисти, продуценти, студия - всичко това работи заедно по един изключително симбиотичен начин. Това е идеалното място и ние сме много щастливи, че сме тук.", допълва Майкълс.