Unilever е на прицел в кампания срещу „грийнуошинг“
Unilever, производителят на Marmite, Domestos и Vaseline, e разследван от британския орган за защита на конкуренцията във връзка с опасения, че потребителите са подвеждани от зелените твърдения на компанията за някои основни домакински продукти.
Терминът грийнуошинг се използва за практика, при която компании се представят като екосъобразни, без да полагат реални или значими усилия в тази посока.
Регулаторният орган е загрижен, че някои твърдения на Unilever, които се фокусират върху отделен аспект на даден продукт, могат да внушат, че той е екологично чист. Описанията на някои съставки могат да преувеличат колко естествен е продуктът, a използването на цветове и изображения, като например зелени листа, често създава измамно впечатление, пише The Guardian.
Сара Кардел, главен изпълнителен директор на CMA, казва: "Основни продукти като перилни препарати, кухненски спрейове и тоалетни принадлежности са тези, които слагате в кошницата си в супермаркета всеки път, когато пазарувате. Все повече хора се опитват да дадат своя принос за опазването на околната среда, но ние се притесняваме, че мнозина се подвеждат по така наречените "зелени" продукти, които не са това, което изглеждат.“
"До момента доказателствата, които видяхме, предизвикват безпокойство относно начина, по който Unilever представя определени продукти като екологично чисти. Ние ще се запознаем с тези твърдения, за да проверим дали те отговарят на истината. Ако установим, че има грийнуошинг, ще предприемем действия, за да сме сигурни, че купувачите са защитени", добавя още тя.
Под ръководството на бившия си главен изпълнителен директор Пол Полман, който се оттегля през 2019 г., Unilever се позиционира като световен лидер в областта на устойчивото развитие. Но според доклад на Greenpeace тази година компанията е на път да продаде 53 млрд. пакетчета за многократна употреба, съдържащи всякакви продукти, с което нарушава ангажимента си да се откаже от пластмасата за еднократна употреба.
Фондация "Променящи се пазари", установи миналата година, че Unilever е заменила рециклируемите PET бутилки с течност за пране с пакетчета за презареждане като част от стремежа си да насърчи многократната употреба. Въпреки това, тези торбички не са рециклируеми и могат да бъдат ползвани не повече от два пъти.
Възможните резултати от разследването включват поемане на отговорност от страна на компанията, което може да я задължи да промени маркетинговите си подходи. Ако бъдат открити допълнителни нарушения може да се стигне завеждане на съдебно дело срещу Unilever.