Хутите спират глобалните вериги за доставки, САЩ взимат нещата в свои ръце
Нападенията на подкрепяните от Иран хути срещу кораби в Червено море вече разклатиха световната търговия, но анализаторите очакват да има още смущения и увеличение на цените на доставките на стоки и горива.
Няколко големи корабни линии и превозвачи на петрол вече преустановиха услугите си през Червено море, пише в свой анализ CNBC, тъй като от началото на войната между Израел и „Хамас“ в първите дни на октомври повече от десет кораба са атакувани. Компаниите MSC, Maersk, Hapag Lloyd, CMA CGM, Yang Ming Marine Transport и Evergreen са пренасочили всички планирани пътувания в региона, за да осигурят безопасността на своите екипажи и кораби. Общо тези морски превозвачи представляват около 60% от световната търговия. Evergreen дори заявява, че временно ще спре да приема всякакви товари, пътуващи за Израел, и ще преустанови транспортните си услуги до страната.
Компанията Orient Overseas Container Line, която е част от притежаваната от китайци COSCO Shipping Group, също спира да приема израелски товари, като се позовава на оперативни проблеми.
"Около 30% от израелския внос преминава през Червено море с контейнеровози, които са резервирани два до три месеца предварително за потребителски или други продукти, което означава, че ако сега плаването бъде удължено, продукти със срок на годност два до три месеца няма да си струва да се внасят", казва Йони Есаков, член на изпълнителния комитет на Израелската камара по корабоплаване. "Вносителите ще трябва да увеличат складовите си наличности поради несигурността и да плащат много повече, а други ще загубят от пазарите си, тъй като времето за достигане до пазара е неконкурентно".
В понеделник петролният гигант BP на свой ред също заявява, че ще преустанови дейността си в Червено море, тъй като базираните в Йемен хути продължават нападенията си.
"Безопасността и сигурността на нашите служители и на тези, които работят от наше име, е приоритет на ВР. С оглед на влошаващата се ситуация със сигурността на корабоплаването в Червено море ВР реши временно да спре всички транзити през този регион", се казва в изявление на компанията, изпратено до CNBC. "Ще продължим да разглеждаме тази предпазна пауза в зависимост от развитието на обстоятелствата в региона."
Групата за петролни танкери Frontline също се ангажира да избягва Червено море.
Нападенията вече доведоха до повишаване на разходите за океански превоз на товари. От началото на войната между Израел и „Хамас“ цените по източното крайбрежие на Азия и САЩ са се покачили с 5% до 2497 долара за 40-футов контейнер, според Freightos. Цената може да скочи още, тъй като големите компании избягват Суецкия канал, който се влива в Червено море, и вместо това предпочитат да заобикалят Африка, за да стигнат до Индийския океан. Това удължава маршрута с до 14 дни, което води до по-високи разходи за гориво. И тъй като корабите се придвижват по-дълго време до дестинациите си, заобикалянето води до "недостиг на корабен капацитет", а закъсненията в доставките на контейнери и стоки са неизбежни.
Според Майкъл Олдуел, изпълнителен вицепрезидент по морска логистика в Kuehne+Nagel, контейнерните превози представляват почти една трета от всички световни превози, като стойността на транспортираните стоки се оценява на 1 трилион долара.
"Приблизително 19 000 кораба преминават през Суецкия канал годишно", казва Олдуел. "Очаква се продължителното време, прекарано на вода, да погълне 20% от капацитета на световния флот, което води до потенциални забавяния в наличността на транспортни ресурси. Ще има и забавяния при връщането на празните контейнери в Азия, което само ще увеличи затрудненията по веригата за доставки“.
Moody's също акцентира на забавянията.
"Тази ситуация, ако продължи повече от няколко дни, ще има сериозни последици както за сектора на контейнерните превози, така и за пазарите на танкери и сухи насипни товари", казва Даниел Харлид, старши кредитен експерт в рейтинговата агенция. "Тя също така повишава риска от по-нататъшни смущения във веригите за доставки."
Застрахователите също променят позицията си, което може да доведе до по-високи разходи, прехвърлени върху спедиторите и потребителите. Организацията Joint War Committee (JWC), която включва членове на Lloyd’s Market Association и представители на лондонските застрахователни компании, например заявява, че разширява своята високорискова зона от 15 градуса северна ширина на 18 градуса северна ширина.
"Районът на Червено море е разширен с 3 градуса на север, за да се вземе предвид обсегът на ракетите от Йемен, което отразява динамичната и променяща се ситуация, в която корабособствениците вече показаха, че са наясно с развитието на ситуацията, като обявиха някои значителни промени в маршрутите", обяснява Нийл Робъртс, ръководител на отдела за морски и авиационни въпроси в Lloyd's Market Association.
Червено море и Аденският залив, на юг от Йемен, вече са включени в списъка на JWC, като от 2009 г. и в двете зони се изисква уведомяване за плаванията. Решението за разширяване на високорисковата зона оказва влияние върху съображенията на застрахователите относно застрахователните премии.
Промените в маршрутите вероятно ще навредят и на вече затруднената икономика на Египет, която търпи сериозни удари върху туризма си заради войната между Израел и „Хамас“. Египет е собственик и оператор на Суецкия канал, като органът за управление на протока съобщава, че е генерирал рекордните 9,4 млрд. долара през финансовата 2022-23 г.
САЩ и техните съюзници поемат нещата в свои ръце
Междувременно Reuters пише, че няколко държави са се споразумяли да извършват съвместни патрули в южната част на Червено море и Аденския залив, за да се опитат да предпазят търговското корабоплаване от нападенията на йеменските бунтовници хути.
Министърът на отбраната на САЩ Лойд Остин, който е на посещение в Бахрейн, посочва няколко държави, които ще вземат участие в международните сили - Обединеното кралство, Бахрейн, Канада, Франция, Италия, Нидерландия, Норвегия, Сейшелските острови и Испания, но все още не е ясно коя по какъв начин ще го направи. През последните дни американски военни кораби вече са започнали да свалят ракети и дронове на хутите и да се притичат на помощ на нападнати търговски кораби.
"Това е международно предизвикателство, което изисква колективни действия. Затова днес обявявам създаването на операция "Пазител на благоденствието" - важна нова многонационална инициатива в областта на сигурността", заявява Остин във вторник.
Подкрепяните от Иран хути се намесиха в конфликта между Израел и „Хамас“, като атакуваха плавателни съдове по жизненоважни морски пътища и дори изстреляха безпилотни самолети и ракети по Израел, на повече от 1 600 километра от седалището им в йеменската столица Сана.
В понеделник хутите нападнаха два търговски кораба в южната част на Червено море, посочват в свое изявление от Централното командване на САЩ, един от които е танкерът за превоз на химикали и нефт Swan Atlantic, който е бил атакуван с дрон и противокорабна балистична ракета. Приблизително по същото време при отделен инцидент корабът за насипни товари MSC Clara съобщава за експлозия във водата в близост до местоположението си.
В понеделник говорителят на хутите Яхия Сареа потвърждава казаното от американските военни и поема отговорност за нападенията.
Хутите заплашиха, че ще атакуват всички кораби, насочващи се към Израел, независимо от тяхната националност, и предупредиха международните корабни компании да не работят с израелски пристанища.
Мохамед ал-Бухаити, член на ръководството на хутите, посочва пред Al Jazeera в понеделник, че неговата групировка ще бъде в състояние да се противопостави на всяка коалиция, водена от САЩ, която би могла да се разположи в Червено море.