За Коледа 2023: Скъпо е – но харчим, пазаруваме онлайн, пътуваме много
"Момичешката математика" се завръща за празниците, показва тенденцията за сезонните навици за харчене тази година.
"Момичешка математика" е вайръл явление в TikTok, посветено на личните финанси, обяснява CNBC.
То разкрива начините, по които потребителите от нежния пол рационализират навиците си за харчене - често включващи умствена гимнастика, за да оправдаят покупките си по начин, който максимизира щастието.
Цените хвърчат, потребителите харчат
Въпреки че инфлацията се стабилизира, цените остават високи и потребителите продължават да харчат. Те започват да усещат напрежение в портфейлите си, но просто не могат да спрат да пазаруват.
Според проучване на Bankrate повече от половината купувачи по празниците казват, че се чувстват финансово обременени през този празничен сезон. Въпреки това, дори да остават предпазливи, "купувачите имат чувството, че искат да отпразнуват празничния сезон както трябва", обяснява в края на ноевмри Брайън Гилдънбърг, управляващ директор в Retail Cities.
Анализаторите казват, че купувачите може би работят за сезона на подаръците с момичешка математика, за да рационализират покупките си на фона на нарастващите разходи.
"Удълженият празничен сезон може да е пример за момичешка математика, тъй като купувачите могат да разглеждат отстъпките като "спестяване на пари". Например 40% отстъпка от стока за 100 долара за тях е спестяване на 40 долара", казва пред CNBC Мелиса Лий, финансов консултант от Great Eastern.
Момичешката математика се е превърнала в средство за купувачите да създадат "умствен етикет за парите си" и да оправдаят навиците си за харчене, добави тя.
Всъщност празничното пазаруване е започнало по-рано, отколкото през 2022 г., и се очаква да приключи в края на тази година, според McKinsey & Company.
"Все по-дългият" празничен сезон в САЩ през 2023 г. е започнал преди Хелоуин - 50% от празничното пазаруване е започнало през октомври или по-рано, последвано от 40% през ноември, се казва в доклада на McKinsey.
Потребителите предпочитат да правят покупки в продължение на няколко месеца, а не наведнъж, и започват да търсят подаръци по-рано в очакване на увеличение на цените, показва тяхното проучване.
Това е довело до рекордните 76,8 млрд. долара предпразнични онлайн разходи през октомври - с около 4,3 млрд. долара повече, отколкото преди година, показва доклад на Adobe Analytics.
Според прогноза на Националната федерация за търговия на дребно празничните разходище достигнат 966,6 млрд. долара до края на годината. Проучване на Morgan Stanley показа, че 61% от потребителите ще продължат да пазаруват между 1 декември и Коледа в очакване, че офертите ще бъдат по-добри от тези на Черния петък и Киберпонеделника в края на ноември.
Кой харчи повече
Жените дадоха тласък на икономиката с "рекордните" си посещения на филми и концерти през лятото - тенденция, която вероятно ще се запази и през зимата, се посочва в доклад на PwC. Очаква се те да похарчат с 11% повече в сравнение с 2022 г. и е по-вероятно да похарчат повече за подаръци в сравнение със силния пол, показва докладът.
Повишаването на разходите на жените по-скоро разкрива стратегическия им подход към определянето на най-добрата стойност за парите им.
Следвайки "правилата" на момичешката математика, жените изглежда не се интересуват толкова от цената, а повече от стойността, безплатното връщане на стоката, доставката и удобството на покупките си, показва докладът на PwC.
Младите родители също са важна демографска група потребители по време на коледните празници.
"Младите хора са в най-добрите си години на потребление и особено когато имат малки деца, те са голяма група за пазаруване ", обяснява Тед Росман, старши анализатор в Bankrate. Той отбеляза, че семействата с малки деца са по-склонни да участват в намаленията за празничния сезон - доклад на Bankrate показва, че 49% от родителите с деца под 18 години са участвали в октомврийските разпродажби, в сравнение с 28% от пазаруващи без деца.
От друга страна, прекарването на празниците със семейството може да ви струва и повече. Проучване на Rocket Money - приложение за лични финанси, установи, че тези, които остават със семейството си за Коледа, се очаква да похарчат 53% повече. Над половината от празнуващите със семейството смятат, че прекомерните им разходи през 2022 г. са "умерен до сериозен проблем", показва проучването.
Amazon остава лидер в онлайн пазаруването
След двегодишен спад под пика на пандемията, онлайн пазаруването се завърна през този празничен сезон, сочи икономическо проучване на CNBC. То е проведено сред 1002 американци от 8 до 12 декември и има допустима грешка от +/-3,1%.
През 2006 г. онлайн пазаруването представляваше едва 18% от отговорите. То достигна исторически връх през 2020 г., в разгара на пандемията, когато 55% отговориха, че това е основния начин за пазаруване. Миналата година то се сви до 51%, но тази достигна още един исторически връх.
Макар че групите потребители се различават по това колко харчат онлайн, мястото е еднакво за почти всички: Amazon. За пореден път компанията е дестинация номер 1 за онлайн пазаруване и никой друг от конкурентите не е близо до нея. За внушителните 74% това е основна дестинация за онлайн шопинг, което е без промяна спрямо миналата година, но под най-високата стойност за 2019 г.
Единственият друг конкурент, Walmart е постигнал скромни успехи, като е нараснал до 16% от 12% миналата година и от едва 4% през 2017 г. Магазини за специализирани стоки, като Etsy и уебсайтовете на местните магазини, също отбелязват ръст от 8% до 14%.
Нови върхове на празничното пътуване
Пътуванията в Европа през активния празничен сезон надхвърлят нивата от 2022 г., въпреки предупрежденията за сигурност от властите.
По всичко изглежда, че потребителите са решени да се насладят на пълноценно на почивката си, което увеличава още броя на пътуванията след пандемията, отбелязва Reuters.
Коледните базари и популярните туристически обекти в градове като Мюнхен и Париж напоследък са оживени, макар и със силно присъствие на службите за сигурност, тъй като според компанията за туристически данни ForwardKeys празничните пътувания в рамките на ЕС и Великобритания ще се покачат с 22% над нивата от 2022 г.
Някои хора пътуват само за да видят семействата си за Коледа тази година за първи път след пандемията.
Предупрежденията за сигурността обаче остават в сила.
В края на ноември европейските служители предупредиха за нарастващ риск от нападения, свързани с войната между Израел и Хамас, като най-голямата заплаха е от потенциални нападатели "самотни вълци".
При две нападения на ислямистки бойци във Франция и Белгия през октомври загинаха трима души и двете държави плюс Австрия, Словения и Босна и Херцеговина повишиха нивата си на тревога за терористична заплаха.
Италия възстанови граничния контрол със Словения, позовавайки се на риска от влизане на бойци в страната.
По данни на ForwardKeys през коледния период се наблюдава лек скок в броя на анулираните билети - от 2,4% до 3% от 24 ноември.
"Въпреки че този брой е малък, това може да е въздействие на предупреждението за тероризъм, изпратено в цяла Европа след началото на неотдавнашния конфликт в Израел", обяснява Хуан Гомес, анализатор във ForwardKeys.
Но туристите продължиха да се стичат към популярни дестинации, демонстрирайки повишено доверие в службите за сигурност.
"Чувствам се много сигурен и наясно със състоянието на света. И това е нещо, за което мисля всеки ден - както конфликтите в Европа, така и конфликтите в Близкия изток", казва Гуен Фицджералд, туристка от Бостън на коледния базар в Мюнхен.
Коледните пътувания в Италия, Австрия и Швеция също са се увеличили с 25% или повече на годишна база.
Туристите заявиха, че с увеличаването на предупрежденията през последните години и засилената сигурност в Европа, се усеща по-голямо спокойствие и те се чувстват спокойни да не отменят плановете за пътуване, допълва Reuters.