Технологичните акции се възстановиха след катастрофалната 2022 г. и издигнаха Nasdaq до една от най-силните му години през последните две десетилетия, пише в свой анализ CNBC и дава контекст:

„След миналогодишния срив от 33% тежкият технологичен Nasdaq завърши 2023 г. с ръст от 43%, което е най-добрата му година от 2020 г. насам, която беше с малко по-висока стойност. Печалбата също така е малко по-слаба от представянето на индекса през 2009 г. Това са единствените две години с по-големи печалби от 2003 г. насам, когато акциите излизаха от дотком срива“.

В момента Nasdaq е само на 6,5% под рекордния си връх, който достига през ноември 2021 г.

В цялата индустрия голямата история в края на тази година е завръщането към риска, предизвикано от Федералния резерв, който спря повишаването на лихвените проценти, и по-стабилните перспективи за инфлацията. Компаниите също така се възползваха от мерките за намаляване на разходите, които въведоха от края на миналата година, за да се съсредоточат върху ефективността и засилването на маржовете на печалбата.

Пазете се от мантрата на тълпата на Уолстрийт: „Мекото кацане“ през 2024 г.WSJ: През всяка от последните три години инвеститорите следваха консенсус, който се оказа напълно погрешен


"След като Фед спря повишаването на лихвените проценти, можете да се точното ценообразуване на компаниите - колко пари печелят, какъв мултиплициращ коефициент им поставяте", коментира Кевин Симпсън, основател на Capital Wealth Planning, пред медията. "Това може да продължи до 2024 г."

Макар че технологичната индустрия получи голям тласък от макросредата и перспективата за по-ниски разходи по заемите, появата на генеративния изкуствен интелект предизвика вълнение в сектора и подтикна компаниите да инвестират в това, което се разглежда като следващото голямо нещо.

Nvidia е големият победител от този наплив за изкуствен интелект. Цената на акциите на производителя на чипове се повиши с 239% през 2023 г., след като големи доставчици на облачни услуги и силно финансирани стартъпи се редят на опашка за графичните процесори (GPU) на компанията, които са необходими за обучението и работата на усъвършенствани модели на AI.

През първите три тримесечия на 2023 г. Nvidia генерира 17,5 млрд. долара нетна печалба, което е над шест пъти повече в сравнение с предходната година. Приходите на компанията през последното тримесечие са се утроили, а Дженсън Хуанг, главен изпълнителен директор, заявява през март че "моментът на iPhone" за AI е започнал.

"Стартъпите се надпреварват да създават революционни продукти и бизнес модели, а традиционните компании се стремят да реагират", казва Хуанг на конференцията за разработчици на Nvidia. "Генеративният AI предизвика чувство за спешност в предприятията по целия свят да разработят стратегии за интеграция на технологията."

S&P 500 стигна до най-високо ниво от януари 2022 г. преди решението на ФедПотребителските цени се повишиха с 3,1% през ноември спрямо предходната година в съответствие с очакванията на икономистите


AI като фактор за растеж

През 2023 потребителите се запознаха с генеративния AI благодарение на ChatGPT на OpenAI. Чатботът позволява на потребителите да получават сложни отговори срещу елементарни текстови напътствия. Разработчиците започнаха да използват генеративен AI за създаване на инструменти за резервиране на пътувания, създаване на маркетингови материали, подобряване на обслужването на клиенти и дори за кодиране на софтуер. Microsoft, Google, Meta и Amazon също наблягат на големите си инвестиции в сферата, интегрирайки технологията в продуктовите си пакети.

Главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси коментира по време на доклада за приходите на компанията си през октомври, че генеративният AI вероятно ще донесе десетки милиарди долари приходи за Amazon Web Services през следващите няколко години, като добави, че Amazon използва моделите за прогнозиране на наличностите, създаване на транспортни маршрути за шофьорите, подпомагане на трети страни-продавачи да създават продуктови страници и подпомагане на рекламодателите да генерират изображения.

"Бяхме изненадани от темповете на растеж в областта на генеративния изкуствен интелект", казва Джаси. "Нашият бизнес с генеративен изкуствен интелект се развива много, много бързо. Почти по всички показатели това вече е доста значителено перо за нас. И все пак бих казал също, че компаниите все още са в сравнително ранен етап".

Акциите на Amazon се покачиха с 81% през 2023 г., което е най-добрата им година от 2015 г. насам.

Ралито на Уолстрийт продължава, водено от технологичните акцииNasdaq Composite удължи печелившата си серия до осми пореден ден


Инвеститорите в Microsoft също се радваха на рали през тази година, което не прилича на нищо, което са виждали от 2009 г. насам, като акциите на софтуерната компания се покачиха с 58%.

В допълнение към инвестицията си в OpenAI, Microsoft интегрира технологията в продукти като Bing, Office и Windows. Copilot се превърна в бранд за широката услуга за генеративен изкуствен интелект на технологичния гигант, а главният изпълнителен директор Сатя Надела описа Microsoft миналия месец като "компанията Copilot".

"Партньорството на Microsoft с OpenAI и последвалите продуктови иновации през 2023 г. доведоха до динамична промяна на пазара", пише Майкъл Турин, анализатор от Wells Fargo, който препоръчва закупуването на акции на компанията. "Мнозина вече смятат Microsoft за абсолютен лидер в ранната конкуренция на полето на изкуствен интелект (дори пред лидера в пазарния дял AWS)."

Междувременно Microsoft реализира печалби с исторически темпове. В последния си отчет за приходите компанията заявява, че брутният марж е надхвърлил 71% за първи път от 2013 г. насам, когато компанията се управляваше от Стив Балмър. Microsoft е намерила начини за по-ефективно управление на своите центрове за данни и е намалила зависимостта си от хардуера, което води до по-високи маржове за сегмента, включващ Windows, Xbox и търсене.

Технологичните гиганти харчат милиарди за AI стартъпи. И си ги връщатMicrosoft, Amazon и Google инвестират в компании като OpenAI и Anthropic, които пък им плащат за скъпите облачни услуги, необходими за работата на техните продукти

Ралито на Metа започна през февруари, когато главният изпълнителен директор Марк Зъкърбърг, който основа компанията през 2004 г., заяви, че миналата година ще бъде "годината на ефективността" на компанията, след като акциите ѝ се сринаха с 64% през 2022 г., главно заради три поредни тримесечия на спад на приходите.

Компанията съкрати повече от 20 000 работни места, доказвайки на Уолстрийт, че има сериозни намерения да оптимизира разходите си. След това растежът се възстанови, тъй като Facebook увеличи пазарния си дял в областта на цифровата реклама. За третото тримесечие Meta регистрира разширение от 23%, което е най-рязкото увеличение от две години насам.