Google убива „бисквитките“ (най-после), но рекламната индустрия не е готова
Google отдавна прави мащабни промени в начина, по който компаниите могат да следят потребителите онлайн. Въпреки това рекламодателите все още не са готови за генералната промяна, която предстои.
Скорошните промени, които са едни от най-големите в историята на онлайн рекламната индустрия с годишен оборот от 600 млрд. долара, са съсредоточени върху използването на "бисквитки" - технология, която регистрира активността на интернет потребителите в различни уебсайтове, за да могат рекламодателите да ги насочват към подходящи реклами. Или т.нар. таргетирана реклама.
От четвъртък Google започва тест, който ще ограничи бисквитките за 1% от потребителите на нейния браузър Chrome, който е най-популярният в света. До края на годината технологичният гигант планира да премахне "бисквитките" за всички потребители на Chrome.
Маркетолозите, компаниите за рекламни технологии и уеб издателите полагат усилия, за да си гарантират, че бизнесът им ще издържи на този преход. Според тях Google, която представи софтуерни инструменти, предназначени да помогнат за замяната на бисквитките, не е направила достатъчно, за да подготви пазара.
„Индустрията далеч не е готова“, казва пред The Wall Street Journal Антъни Катсур, главен изпълнителен директор на IAB Tech Lab, търговска група на рекламната индустрия, която се финансира от своите членове, включително Google. Той добавя, че интернет гигантът трябва да даде на хората повече време да тестват заместващите технологии, преди да премахне бисквитките, и че планираното време за пълна забрана ще бъде жестоко за индустрията.
"Моментът продължава да е лош. Стартирането на забраната по време на най-важната част от годината, която генерира приходи в индустрията, е просто ужасно решение", казва Катсур.
Ръководителите на Google обаче посочват, че усилията им за премахване на "бисквитките" включват широко сътрудничество с интернет екосистемата. По думите им много представители на рекламната индустрия са призовали Google да продължи с промените след предишни забавяния на процеса, отбелязва WSJ.
Инструментите на Google за замяна на "бисквитките" имат за цел да помогнат на компаниите да постигнат бизнес целите си, като същевременно се зачита неприкосновеността на личния живот на потребителите, казват от компанията, а нейният вицепрезидент Антъни Чавес добавя:
"Убедени сме в способността на индустрията да се справи с прехода".
Луда надпревара - Microsoft и Google продължават AI гонката
„Бисквитките“ съществуват още от първите дни на интернет.
Промените на Google са насочени към тези от тях, които рекламната индустрия поставя на уебсайтовете, за да проследява потребителите в интернет.
Например производител на облекло може да използва технологията, за да се насочи към потребител, който чете статии на уебсайта на новинарски канал, след като е кликнал върху реклама на конкурент.
Промените на Google не засягат видовете "бисквитки", които сайтовете използват, за да съхраняват основна информация, като например данни за вход.
Въпреки че първоначално усилията на технологичния гигант ще засегнат само част от потребителите на Chrome, в крайна сметка те могат да означават, че милиарди хора ще виждат по-малко реклами, таргетирани на база техните навици за сърфиране онлайн.
Потребителски организации твърдят, че "бисквитките" на трети страни нарушават неприкосновеността на личния живот, тъй като могат да се използват за съставяне на подробни профили, включително чувствителна информация, като например медицинската история на дадено лице.
В края на миналото десетилетие браузърите Firefox на Mozilla и Safari на Apple започнаха да поставят ограничения върху проследяващите бисквитки заради опасения за неприкосновеността на личния живот.
Google ги последва през 2020 г. с планове да ги забрани в Chrome, но няколко пъти забави процеса, за да отговори на оплакванията на рекламната индустрия.
Плановете на компанията се сблъскват челно със съпротивата на маркетинговия сектор, който разчита на "бисквитките", за да помага на търговците да таргетират клиенти и да проследяват ефективността на разходите си. Някои от тях също така изразяват опасения, че промените ще засилят господстващото положение на технологичната компания, като централизират повече критични функции в технологията на браузъра на компанията.
Според данни на Statcounter на Chrome се пада 65% от интернет трафика в световен мащаб, което го прави три пъти по-популярен от Safari, следващия най-използван браузър.
Google заявява, че е обещала да не дава преференции на собствените си продукти като част от споразумението с британския орган за конкуренцията и пазарите, който контролира плановете за премахване на бисквитките. Компанията заявява, че споразумението й с Органа за защита на конкуренцията на Великобритания ще се прилага в световен мащаб.