Двама автори на нехудожествени книги са завели колективно дело срещу Microsoft и OpenAI, като твърдят, че технологичните компании „просто са откраднали“ защитените с авторски права произведения, за да помогнат за изграждането на система за изкуствен интелект на стойност милиарди долари, съобщава CNBC.

Делото, заведено в петък във федералния съд на Манхатън, идва седмица след като The New York Times подаде жалба срещу същите компании, в която се твърди, че те са използвали съдържанието на вестника, нарушавайки авторските му права, за да обучат голям език модели. Изданието настоява, че са му нанесени щети за „милиарди долари“.

Microsoft е инвеститор и доставчик на OpenAI.

В новият иск авторите Никълъс Басбейнс и Никълъс Гейдж казват, че се стремят да представляват класа писатели, „чиито произведения, защитени с авторски права, са систематично крадени от“ Microsoft и OpenAI.

„Те не са по-различни от всеки друг крадец“, се казва в жалбата.

New York Times съди Microsoft и OpenAI за нарушаване на авторски праваВ иска си NYT обвинява Microsoft и OpenAI в създаването на бизнес модел, основан на

Групата, представлявана от Басбейнс и Гейдж, ще включва всички хора в САЩ, „които са автори или законни бенефициери“ на авторски права за произведения, които имат или се използват от ответниците за „обучение на техните големи езикови модели“.

Жалбата оценява размера на тази класа на десетки хиляди хора.

По нея се иска обезщетение до $150 000 за всяко произведение, чиито авторски права обвиняемите са нарушили.

През септември група видни американски автори на фантастика, сред които Джордж Р. Р. Мартин, Джонатан Франзен и Майкъл Конъли, съдиха OpenAI за нарушаване на авторски права, като заявиха, че представляват клас писатели на фантастика във федералния съд на Манхатън.

Майк Рихтер, адвокатът, представляващ Басбейнс и Гейдж, посочва пред CNBC, че новият иск ще обхване по-широк клас ищци и поради тази и други причини трябва да бъде определен като водещ групов иск по въпроса.

Рихтер казва още, че това, което стартъпът OpenAI е направил чрез защитена с авторски права работа без разрешение, е „доста възмутително“ и го сравнява със собственик на жилище, който твърди, че не трябва да плаща за изолация, водопровод и други материали, скрити зад стените на къща, защото са невидими.

„По някаква причина компаниите изглежда обезценяват работата на писателите“, коментира адвокатът.

Революционна сделка за авторски права между OpenAI и Axel SpringerOpenAI ще плаща за използването на съдържание от публикациите на Axel Springer, сред които са Politico и Business Insider в САЩ и европейските Bild и Welt

В новата жалба се казва, че системата на OpenAI разчита на обучение чрез поглъщане на „огромни количества писмен материал“, който включва книги, написани от Басбейнс и Гейдж.

Първият е дългогодишен журналист, чиито творби като писател включват няколко книги, сред които A Gentle Madness: Bibliophiles, Bibliomanes, and the Eternal Passion for Books.

Гейдж е разследващ репортер, който е работил за The New York Times и The Wall Street Journal. Неговият бестселър Eleni, който описва преживяванията на семейството му в Гърция по време на Втората световна война, е претворен във филм с участието на Джон Малкович.

През 1987 г. тогавашният президент Роналд Рейгън цитира мемоарите на Гейдж в национално телевизионно обръщение след среща на върха с лидера на Съветския съюз Михаил Горбачов. Гейдж има и няколко други книги и е признат за изпълнителен продуцент на филма Кръстникът III.

Когато беше заведено делото от NYT, от OpenAI казаха в изявление:

„Ние уважаваме правата на създателите и собствениците на съдържание и се ангажираме да работим с тях, за да гарантираме, че ще се възползват от AI технологията и новите модели на приходи.

„Продължаващите ни разговори с The New York Times бяха продуктивни и напредват конструктивно, така че сме изненадани и разочаровани от това развитие. Надяваме се, че ще намерим взаимноизгоден начин да работим заедно, както правим с много други издатели.“